سلامت عمومی, سلامت عمومی بانوان, مقالات

ساعت بدن خود را وارونه‌سازید

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 رای)

Loading...

آیا می‌توانید یک فرد 45 ساله بوده اما بدنی همانند یک فرد بیست‌ساله داشته باشید؟ به عقیده یک محقق شناخته‌شده ورزشی و مخترع فرمولی که سن تناسب‌اندام شما را تعیین می‌کند، پاسخ به سؤال فوق، مثبت است. این روش نحوه تمرینات شما را برای همیشه تغییر خواهد داد.

اریک بنسون

 

شما نیز ممکن است همانند بسیاری از افرادی که به دنبال تناسب‌اندام هستند، به اعداد علاقه داشته باشید.

بدون شک شما بیشترین اسکات و پرس سینه خود را دانسته و از شاخص حجم بدن خود نیز مطلع هستید. اگر به‌شدت به ورزش علاقه داشته باشید، ممکن است میزان متابولیسم خود در زمان استراحت را نیز بدانید. هم‌چنین اگر ازجمله ورزشکاران استقامتی هستید، شما می‌توانید PB‌های خود را فهرست بندی کنید.

اما قبل از اعتماد به داستانی که این اعداد برای شما بیان می‌کنند، دکتر اولریک ویسلوف، استاد فیزیولوژی در دانشکده علوم و فناوری دانشگاه نروژ، سؤالی از شما می‌پرسد؟ سن تناسب‌اندام شما چیست؟

صبر کنید! نمی‌دانید؟ به عقیده ویسلوف که 48 سال داشته و بخش مهمی از زندگی خود را به حرفه فوتبال مشغول بوده و یکی از برترین محققان ورزشی می‌باشد، ندانستن سن تناسب‌اندام بسیار بد است. زیرا اطلاع از سن تناسب‌اندام، بسیار بیشتر از سن واقعی می‌تواند به تنظیم برنامه تمرین کمک کند.

هم‌چنین، توجه به سن تناسب‌اندام و حفظ سن با استفاده از تمریناتی نظیر HIIT می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد.

 تعریف سن تناسب‌اندام

سن تناسب‌اندام ایده‌ای بود که ویسلوف در مطالعه خود در سال 2014 معرفی نمود که بر اساس تناسب قلبی ـ تنفسی (CRF) سنجیده می‌شود. بنابراین، داشتن تناسب قلبی ـ تنفسی بالا یکی از عوامل طول عمر و سلامتی است. تناسب قلبی ـ تنفسی را با تناسب قلبی ـ عروقی اشتباه نگیرید، زیرا تناسب قلبی ـ عروقی صرفاً به نحوه عملکرد قلب اشاره دارد، این در حالی است که تناسب قلبی ـ تنفسی نحوه توزیع و مصرف اکسیژن در بدن را موردبررسی قرار می‌دهد. دولت نیز سلامتی قلبی ـ تنفسی را به‌عنوان یکی از شاخص‌های تعیین‌کننده مرگ‌ومیر معرفی کرده و تأثیر آن بر روی طول عمر را بیشتر از استعمال دخانیات، فشارخون، کلسترول بالا و دیابت نوع دو قلمداد می‌کند.

اما همان‌طور که ویسلوف نیز اعلام کرده است، محاسبه CRF بسیار دشوار است و درک آن بسیار دشوارتر از محاسبه آن است. مطمئن‌ترین روش محاسبه CRF محاسبه VO2 بیشینه، اندازه‌گیری بیشترین میزان اکسیژن فرآوری شده در طی یک فعالیت می‌باشد. VO2 بیشینه در افراد متوسط 30 الی 60 بوده و در ورزشکاران حرفه‌ای این میزان به 90 نیز می‌رسد. روش اندازه‌گیری VO2 بیشینه در سال 1923 توسط ایوی هیل معرفی شد که طی آن فرد بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت قرارگرفته و تا مرز خستگی تمرین را ادامه می‌دهد و در این حین نیز به داخل یک سیستم اسپیرومتری تنفس می‌کند. اما بعدازآنجام این تمرینات، سؤال دیگری پیش می‌آید: عدد به‌دست‌آمده چه چیزی را نشان می‌دهد. اگر شما یک فرد 34 ساله بوده و VO2 بیشینه شما برابر 52 باشد، این عدد چه اطلاعاتی در مورد سلامتی و تمرینات شما ارائه می‌دهد؟ “زمانی که به فرد می‌گوییم VO2 بیشینه وی 30، 40 یا 50 است، وی انتظار دارد، توضیحاتی ارائه دهیم؟”

بنابراین، ویسلوف تصمیم گرفت دو اقدام را به‌طور هم‌زمان انجام دهد: 1) محاسبه آسان و دقیق VO2 بیشینه بدون نیاز به ابزارها و 2) تبدیل یافته‌ها به نتایجی که همه افراد بتوانند آن‌ها را درک کرده و به نفع خود استفاده کنند.

وارد سن تناسب‌اندام شوید.

در سال 2006، وی و همکارانش مطالعه‌ای بر روی تناسب قلبی ـ تنفسی و سایر شاخص‌های سلامتی بر روی 4637 مرد و زن نروژی را آغاز کرده و فرمولی را در وب‌سایت خود قراردادند که سن تناسب‌اندام فرد را تعیین می‌کرد. این فرمول متوسط VO2 بیشینه افراد سالم در هر سن را محاسبه می‌کرد.

به گزارش ویسلوف، فرد 34 ساله‌ای که دارای VO2 بیشینه 52 است، تناسب‌اندام بسیار خوبی دارد. به‌طورکلی، افراد متوسطی که در دهه 30 زندگی خود هستند، VO2 بیشینه‌ای برابر 49 دارند، بنابراین فرد 34 ساله نسبت به سن خود دارای تناسب‌اندام بسیار مناسبی است. اما وی می‌تواند با استفاده از تمرینات مناسب، سن تناسب‌اندام خود را به سن تناسب‌اندام افراد 20 ساله نزدیک کند. مردان بیست‌ساله دارای VO2 بیشینه 54 می‌باشند. اما اگر VO2 بیشینه فرد 34 ساله برابر 39 باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ تناسب‌اندام وی همانند یک فرد 60 ساله خواهد بود. وی تناسب‌اندام خوبی نداشته و در معرض بیماری‌های قلبی ـ عروقی قرار خواهد گرفت و برخی از مطالعات حاکی از این هستند که عدم تناسب‌اندام احتمال ابتلا به بیماری‌هایی ازجمله سرطان و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

می‌دانم که به چه چیزی فکر می‌کنید. شاید با خود بگویید: “من تمرین می‌کنم، می‌دوم، وزنه‌برداری می‌کنم. مطمئنم که سن تناسب‌اندام من بسیار جوان خواهد بود.” اما این‌طور نیست.

زمانی که ویسلوف سن تناسب‌اندام افراد را اندازه‌گیری کرد، با افراد متعددی مواجه شد که به‌ظاهر اندام متناسبی داشته و تمرینات متعددی انجام می‌دادند، اما سن تناسب‌اندام آن‌ها بسیار بالاتر از سن واقعی بود. یک گروه از بدنسازان اندام بسیار ماهیچه‌ای داشتند، اما VO2 بیشینه آن‌ها بسیار پایین بود.

زمانی که وی به بررسی ورزشکاران استقامتی که حداقل 10 ساعت در هفته تمرین می‌کردند، پرداخت، بدین نتیجه رسید که سن تناسب‌اندام آن‌ها بسیار بالابود. این بدین دلیل است که CRF بیشتر از طریق تمرینات شدید به دست می‌آید و تمرینات آرام و طولانی‌مدت تأثیری برافزایش CRF ندارند.

بزرگ‌ترین موفقیت ویسلوف در ایجاد الگوریتم سن تناسب‌اندام نبود، بلکه وی توانست روشی برای افزایش VO2 بیشینه پیدا کند. دکتر کارل لاوی، یکی از برترین متخصصین قلب و نویسنده کتاب پارادوک