اخبار

جي کاتلر :طرز فکر مردم را به بدنسازي تغيير دهيد

  •  

    جی کاتلر پس از دو سال مشغله تجاری قصد دارد بار دیگر به صحنه مسابقات بازگردد. کاتلر که این روزها تمرینات جدی تری را پشت سر می گذارد، در این بخش به سه پرسش بدنسازان جوان پاسخ داده است:

    با احساس تان پیش بروید
    *در یکی از فیلم‌های تمرینی ات، می‌گویی اگر بتوانید نیازهای غذایی بدنتان را تأمین کنید، نباید واقعاً دچار تمرین‌زدگی شوید. من برای مدت زمان طولانی در نتیجه تمرین سه بار در هفته، نتایج خوبی کسب کرده‌ام، ولی پس از دیدن فیلم‌های تمرین تو، هم حجم و شدت تمرینم را افزایش دادم. حالا چهار یا پنج بار در هفته تمرین می‌کنم. یک بدنساز و پاورلیفتر 32 ساله طبیعی هستم (بدون دارو)، ولی دو یار تمرین من مقداری دارو مصرف می‌کنند. آیا فکر می‌کنی اینکه تمرینی مشابه آنها داشته باشم، برایم بلامانع است، و آیا 45 تا 60 دقیقه تمرین سنگین چهار تا پنج بار در هفته باعث افت من نمی‌شود؟ دو یار تمرینی ام به اندازه من از وزنه‌های سنگین استفاده نمی‌کنند، ولی به من فشار می‌آورند که استراحت کمتری بین ست‌ها داشته باشم، در حالی‌که حس می‌کنم واقعاً به استراحت بین ست‌ها نیاز دارم.
    – این مسائل کاملاً نسبی است. آیا احساس خوبی دارید و پیشرفت تان خوب است؟ اگر احساس خستگی و تمرین‌زدگی می‌کنید، شاید دلیل موجهی باشد برای اینکه کمتر تمرین کنید، ولی در غیر اینصورت نباید نگران باشید. اگر تغذیه مناسبی داشته باشید و خواب زیادی هم دارید، باید بتوانید چنین حجمی از  تمرین را تحمل کنید. من تا دو ساعت در روز تمرین می‌کنم، پنج یا شش روز در هفته، و حتی زمان‌هایی هست که برای دو هفته یا حتی بیشتر هیچ روز استراحتی ندارم. با احساس‌تان پیش روید. به این نتیجه رسیده‌ام که هر چه بیشتر تمرین کنم، حجم بالاتری از خون را به عضلاتم هدایت می‌کنم، و با خوردن غذای بیشتر، می‌‌توانم به عضلات بزرگتری دست یابم
     
    تلاش کنید تا الگوی بهتری از بدنسازان ارائه دهید
    ـ از فیلم‌ها و تبلیغات منفی که هر از گاهی در مورد بدنسازان ساخته می‌شود، تنفر دارم. به‌عنوان نماینده این ورزش، آیا چنین مواردی تو را هم آزار می‌دهد؟
    بدنسازان زیادی، علیه چنین تبلیغات و فیلم‌هایی جبهه‌گیری می‌کنند و آنها را توهین آمیز می‌دانند. ولی آنچه در چنین تولیداتی عرضه می‌شود، نمادی از نگرش منفی است که در عموم جامعه در مورد بدنسازان وجود دارد: مثلاً یکی از این فیلم‌های طنز، فردی را نشان می‌داد با سایز عضلانی بالا، ولی کودن و لباس‌هایی برای توجه دیگران؛ با بدنی روغن زده مثل اینکه قرار بود همان لحظه برای تصاویر یک مجله از او عکس بگیرند؛ او جلوی آیینه‌ای ایستاده بود و خودش را تحسین می‌کرد.
    به‌عنوان نماینده ورزش‌مان، مردم انتظار دارند با دیدن چنین چیزهایی، عصبانی شوم. ولی واقعیت این است که من شبیه چنین طنزهایی نیستم، و شما هم نباید ناراحت و عصبانی شوید مگر اینکه خودتان به آن صورت لباس بپوشید یا آنطور رفتار کنید که در این فیلم‌ها و تبلیغات نمایش داده می‌شود.
    لازم است درک کنید اگر بدنی ساخته‌اید که بهتر از دیگر اعضای باشگاه است، به‌عنوان نماینده و الگویی برای تمام این ورزش به شمار می‌آیید. سعی کنید طوری لباس نپوشید که به نظر بیاید تلاش تان این است که توجه دیگران را جلب کنید، مثلاً لباس‌های بسیار تنگ، با رنگ‌های عجیب و غریب یا شلوارک‌های خیلی کوتاه. وقتی تمرین می‌کنید وزنه‌های خود را سرجایش برگردانید. با دیگر اعضای باشگاه با احترام و مؤدبانه رفتار کنید، مهم نیست که چه کسی هستند یا چه ظاهری دارند. اگر کسی نیاز به کمک دارد، به او کمک کنید. سعی کنید در برخورد با دیگران لبخندی بر لب داشته باشد، ظاهرتان سرد نباشد، چراکه از دید بسیاری، بدنسازان افراد ترسناک و بد خلقی هستند، مگر اینکه با بدنسازی برخورد کنند و ببینند که مثل تمام افراد دیگر است.
    اگر شما در مورد آنچه از بدنسازان به نمایش گذاشته می‌شود، دلخور شده‌اید، تلاش کنید تا ظاهر بهتری از بدنسازی به نمایش بگذارید که در نتیجه مردم هم به تدریج به این باور برسند که تنها تعداد بسیار معدودی از به اصطلاح بدنسازان هستند که رفتارهای زشت و زننده‌ای دارند. اغلب بدنسازان آنطور نیستند، بنابراین این برعهده خودمان است که نگاه و طرز فکر دیگران را نسبت به بدنسازی تغییر دهیم
     
    اسکوات‌های سنگین نتیجه پاهای قدرتمند
    ـ بیشترین وزنه‌ای که تا به حال در اسکوات جابجا کرده‌ای، چقدر بوده؟
    زمانی که در اوایل جوانی بودم، پاهایم واقعاً قوی بود، هرچند، مدت زمان خیلی زیادی نبود که تمرین می‌کردم. در 19 سالگی، یادم می‌آید با وزنه‌ای حدود 320 کیلوگرم چند تکرار اسکوات رفتم، و تکرارهای من همواره کامل بود، تا پایین‌تر رفتن ران پا از راستای موازی با زمین. در آن زمان، پاهای من بر تمام بخش‌های دیگر بدنم برتری داشت. با وزنه 220 کیلویی برای 10 تکرار اسکوات می‌رفتم مثل اینکه وزنه‌ای روی پشتم نیست. این روزها از وزنه 180 کیلویی استفاده می‌کنم و دو ست با آن انجام می‌دهم، و از تکنیک‌های ظریفی استفاده می‌کنم مثل مکث در بالا برای کسب نتایج بهتر از وزنه‌ای متوسط. اسکوات‌های سنگین همواره بیش از هر حرکت دیگری به کمر من فشار آورده. باید دقت کرد که بین سایز و قدرت عضلانی همواره ارتباط نزدیکی وجود ندارد. همین حالا، پسر کم سنی در باشگاهی که تمرین می‌کنم هست که تمام روز با وزنه 180 کیلویی اسکوات می‌رود. ولی شاید سایز پاهای او نصف آماتورهایی باشد که در باشگاه با وزنه تمرین می‌کنند. تا وقتی اسکوات رفتن او را نبینید، هرگز نمی‌توانید تصور کنید که او توان اجرای اسکوات با چهار صفحه 20 کیلویی در هر سمت هالتر را دارد.

    منبع: بشیر آنلاین

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *