راهنماهای جامع, مقالات

راهنمای اندازه‌گیری دور بازو، شکم، باسن و غیره

راهنمای اندازه گیری و محاسبه صحیح وزن و قد، دور کمر، شکم، بازو، باسن و غیره
  • راهنمای اندازه‌گیری بدن

    راهنمای اندازه گیری وزن و محاسبه صحیح وزن و قد ، دور کمر یا شکم، بازو، باسن و سایر بخش‌های مهم به ما روش صحیح اندازه گیری مشخصات اصلی بدن را خواهد آموخت. لازم است در دوره های زمانی مشخص اقدام به اندازه گیری مشخصات خود داشته باشید و این اعداد را یادداشت کنید تا بتوانید به درستی پیشرفت خود را اندازه گیری کنید. توجه داشته باشید که اندازه گیری صحیح وزن و قد و یا دور کمر و همچنین اندازه گیری صحیح دور بازو و باسن و … و انتخاب بهترین زمان اندازه گیری بسیار مهم می‌باشد.

    برای یک برنامه‌ریزی درست برای برنامه تمرینی یا برنامه رژیم غذایی خود لازم است مشخصات اولیه خود را به درستی ثبت کنیم. شما با ارایه درست این اطلاعات به مربی خود می‌توانید کمک مناسبی در این زمینه داشته باشید. با تن ورز  همراه باشید تا با روش محاسبه صحیح وزن و قد و سایر اعضای بدن آشنا شوید.

    راهنمای اندازه گیری وزن

    برای محاسبه وزن دقیق خود، از یک ترازوی دیجیتالی استفاده کنید و همیشه در یک زمان خاص (مثلا همیشه صبح‌ها) و با همان ترازو، وزن خود را اندازه‌گیری کنید. مناسب‌ترین زمان برای اندازه‌گیری وزن، صبح‌ها به صورت ناشتا و بین ساعت 7 تا 8 صبح است و سعی کنید کمترین لباس را به تن داشته باشید. جهت اطمینان از اجرای درست روش اندازه گیری و محاسبه وزن به نکات فنی زیر توجه داشته باشید:

    1. ترازو را بر روی موکت یا فرش یا سطحی که ناصاف هست قرار ندهید. بهتر است ترازو روی سطح صاف و هموار قرار داده شود.
    2. قبل از خواب، بعد از ورزش و غذاخوردن و یا نوشیدن مایعات خود را وزن نکنید. بهترین زمان برای وزن کردن قبل از صبحانه و در ابتدای صبح می‌باشد.
    3. بدون لباس باشید یا لباس کم بپوشید و همیشه در دوره‌های زمانی که خود را وزن می‌کنید این نکته را رعایت کنید.
    4. بانوان محترم توجه داشته باشند که بلافاصله بعد از زایمان و دوران قاعدگی و تا ۳ روز بعد از قاعدگی اندازه گیری وزن به شما اطلاعات صحیحی نمی‌دهد.

    برنامه تمرین بدنسازی و رژیم غذایی و مکمل ورزشی گیفراهنمای اندازه گیری قد

    برای محاسبه قد خود، هم می‌توانید از دستگاه‌های اندازه‌گیری قد استفاده کنید و هم این‌که در کنار یک دیوار به صورت صاف بایستید. به حالتی که کاملاً به دیوار چسبیده باشید و از پاشنه پا تا سر در یک راستا باشید. سر باید کاملاً روبه‌جلو باشد. در این حالت فاصله بین زمین تا کف سر خود را به کمک فرد دیگری اندازه بگیرید. این مقدار اندازه قد شما می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با روش محاسبه قد به نکات زیر توجه داشته باشید:

    1. در هنگام اندازه گیری قد به جلو و به صورت کاملا مستقیم نگاه کنید.
    2. پاها کاملا به هم جفت شده باشند.
    3. پشت خود را به دیوار کامل بچسبانید.
    4. پاشنه پا، پشت پا، شانه و سر شما باید به دیوار چسبیده باشد.
    5. کتابی را به سر خود گذاشته و به دیوار بچسبید. مطمئن شوید که به حالت صحیح و صاف و عمود بر دیوار این کتاب را نگه داشته‌اید.
    6. با مداد بالای سر خود که عملا قسمت پایین کتاب می‌باشد را علامت بزنید.

    راهنمای اندازه گیری دور بازو

    برای محاسبه دور بازو می‌توانید به 2 حالت عمل کنید:

    • در حالت آزاد: در این حالت که معمول‌ترین حالت اندازه گیری دور بازو می‌باشد، دست کاملاً در حالت ریلکس در کنار بدن قرارگرفته و در محل قله و برآمده‌ترین بخش بازو، با متر محاسبه اندازه دور بازو انجام می‌شود.
    • در حالت منقبض: در این حالت اندازه گیری دور بازو در حالتی مشابه فیگور محاسبه می‌شود، باید دست به سمت بالا بیاید تا ساعد و بازو با یکدیگر زاویه تقریبی 90 درجه بسازند. سپس با استفاده از متر، اندازه دور بازو را در محلی که بازو بیشترین پیک را دارد، محاسبه می‌کنند.

    راهنمای اندازه گیری دور کمر یا شکم

    در محاسبه دور کمر یا دور شکم باید شکم در حالت عادی باشد و به سمت تو یا بیرون داده نشده باشد. برای اندازه گیری دور کمر باید متر از لبه بالایی دو استخوان لگن در دو طرف پهلو بگذرد و دقت شود که حتماً متر صاف و موازی با زمین باشد و به‌صورت کاملاً افقی از روی ناف عبور کند. در این حالت اندازه گیری دور شکم به درستی انجام می‌شود.

    راهنمای اندازه گیری باسن

    برای محاسبه دور باسن باید پهن‌ترین بخش باسن را پیدا کنید. البته در فرمی که باسن در حالت طبیعی خود باشد و منقبض نشده باشد. سپس متر را از روی آن به نحوی عبور دهید که کاملاً افقی و موازی با زمین باشد. در این حالت اندازه گیری دور باسن صحیح می‌باشد.

    راهنمای اندازه گیری ران

    برای محاسبه دور ران باید عریض‌ترین بخش ران را پیدا کنید و متر را به‌صورت افقی و موازی با زمین از روی آن عبور دهید. با این نکته اندازه گیری ران به روشی صحیح انجام می‌شود. معمولاً پهن‌ترین قسمت ران حدود 4 سانتی‌متر پایین‌تر از کشاله ران قرار دارد. اندازه گیری دور ران باید در حالتی باشد که ران در حالت منقبض نباشد.

    راهنمای اندازه گیری ساق

    برای محاسبه دور ساق باید پهن‌ترین بخش ساق را پیدا کرد و متر را به‌صورت افقی و موازی با زمین از روی آن عبور داد و مقدار دور ساق را البته در حالتی که ساق در حالت انقباض نیست، محاسبه کرد.

    راهنمای اندازه گیری شانه

    برای اندازه گیری عرض شانه لازم است عریض ترین بخش شانه را محاسبه و اندازه‌گیری کنید. انجام این کار به صورت تنها کار سختی است که گاها با خطا همراه است. حتما از یک نفر کمک بگیرید.

    راهنمای اندازه گیری مچ

    برای محاسبه دور مچ دست کافی است یک نخ یا متر را بردارید و آن را از روی برآمدگی استخوان مچ دست عبور دهید. یک دایره کامل بزنید. به گونه‌ای نخ یا متر را بچرخانید و دایره را کامل کنید که نه تنگ باشد نه آزاد. عدد روی متر اندازه مچ دست می‌باشد. اگر از نخ استفاده کرده‌اید نخ را در محلی که به هم رسیده‌اند علامت زده و سپس آن را باز کرده و اندازه گیری کنید.

    شما برای اندازه گیری وزن و قد و دور بازو و شکم و سایر اعضای بدن خود ضمن رعایت نکات بالا توجه داشته باشید که در مسیر سلامتی و تناسب اندام به تدریج تغییرات ایجاد می‌شود. بنابراین انتظار نداشته باشید که در زمانی کوتاه دور شکم شما کاهش پیدا کند و یا بعد از چند جلسه تمرین دور بازو تغییرات زیادی داشته باشد. با استمرار و صبر و شکیبایی تمرینات را انجام دهید و مطمئن باشید که این تغییرات به خودی خود و به درستی انجام می‌شود.

    جمع بندی

    راهنمای اندازه گیری وزن و قد و همچنین روش صحیح اندازه گیری دور باز و شکم و باسن نه تنها در محاسبه پیشرفت شما در انجام تمرینات موثر می‌باشد بلکه به عنوان یک راهنما برای مربیان بدنسازی و متخصصین تغذیه در طراحی برنامه تمرینی و رژیم غذایی می‌باشد. برای اندازه گیری صحیح مشخصات بدنی خود به نکات مطرح شده توجه لازم را داشته باشید.


    N:0281

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶۵ رای
    بازگشت به لیست

    17 دیدگاه در “راهنمای اندازه‌گیری دور بازو، شکم، باسن و غیره

    1. مینا راور گفت:

      راهنماییتون خیلی خوب بود. همیشه این سردرگمی هست که چجوری اندازه گیری کنیم. ممنون

    2. اکبر یاری گفت:

      ممنون. به نظر من این اندازه‌ها برای محاسبه مقدار پیشرفت بسیار مهم‌تر از مقدار وزنی هست که ترازو نشون میده.

    3. خادم گفت:

      خیلی عالی. حتی این رو هم باید بدونیم که سایز رو از کجا اندازه بگیریم تا درست باشه. ممنون

    4. طاهره گفت:

      مرسی. واقعا کار راه انداز بود.

    5. حسین پور گفت:

      راهنمایی عالی بود. مرسی

    6. بهزاد سنقری گفت:

      راهنمایی کامل و عالی. مرسی

    7. حسین علیپور گفت:

      راهنماییتون بسیار عالی بود. یک راهنمای این مدلی همیشه برای اندازه‌گیری ها لازم بوده

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. بله دقیقا درست می‌فرمائید حسین عزیز.

    8. جعفر شهیدی گفت:

      ممنون از راهنمایی خوبتون. سایتتون عالیه.خسته نباشین

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        ممنون از شما. با دیدن پیام‌های شما خستگی از تن ما بیرون میره جعفر عزیز.

    9. باقر طلایی گفت:

      خیلی سایت خوبی دارین. حتی راهنمایی برای پر کردن اندازه فرم‌ها هم دارید. ممنون

    10. اصحابی گفت:

      سلام وقت بخیر
      مطالب سایتتون عالیه خسته نباشید

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. از اظهار لطف شما بسیار ممنونیم دوست عزیز

    11. شایان گفت:

      سلام ایا قد ۱۵۵ سن ۱۴ وزن ۴۵ نرمال است یا نه ممنون

      1. CNT گفت:

        همراه گرامی شایان عزیز

        قد و وزن شما تقریبا در محدوده طبیعی است. توصیه می‌کنیم حتما به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید. این متخصص با بررسی فاکتورهای مختلف می‌تواند به شما در بلندتر شدن قد و افزایش وزنتون موثر باشد. به خاطر داشته باشید که برای افزایش قد لازم است تا پیش از ۱۵ سالگی به پزشک مراجعه و تحت درمان قرار بگیرید.

        موفق و سلامت باشید.

    12. مرتضی گفت:

      با سلام وزنم ۶۰ کیلو وقدم ۱۷۶ ایا وزنم نرمال هست

      1. CNT گفت:

        برای محاسبه وزن مناسب لازم است که سن شما نیز لحاظ شود. از لینک زیر کمک بگیرید.

        محاسبه وزن ایده آل آنلاین

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *