دانستنی‌های بدنسازی, سلامت عمومی, مقالات

تأثیر سندرم انطباق عمومی بر تناسب اندام

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 5 دقیقه 

     

    اطلاع از نحوه واکنش بدن به تمرین اطلاعات ما در مورد نحوه تمرین و برنامه تمرین را افزایش می‌‌دهد. این امر صرفاً به معنای حرفه‌‌ای بودن نیست، بلکه یکی از زمینه‌‌های مربوط به علم ورزش است که با استفاده از آن می‌‌توانید عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشیده و به نتایج مطلوب دست‌یابید.

    یکی از این موارد سندرم سازگاری عمومی (انطباق عمومی) است که به‌صورت مختصر GAS نیز نامیده می‌‌شود. هنگامی‌که صحبت از موفقیت تمرین به میان می‌‌آید، همه موارد از این اصل پیروی می‌‌کنند. زمانی که بدن‌سازان حجم عضلات خود را افزایش داده و یا فردی چاق، وزن خود را کاهش می‌‌دهد، تأثیر GAS در عمل را مشاهده خواهید کرد.

    با افزایش اطلاعات خود در مورد این مفاهیم، شما می‌‌توانید روش مناسبی را به افراد توصیه کنید. اگر قصد دارید به‌سرعت به اهداف خود دست‌یابید، باید از تأثیرات فشار طولانی‌‌مدت بر بدن مطلع باشید. بااطلاع از این تأثیرات، شما می‌‌توانید اهداف معینی برای افراد تعیین نموده و سپس با توجه به اهداف نسبت به برنامه‌‌ریزی اقدام کنید. زمانی که ما در ورزشی فعالیت می‌‌کنیم، بدن ما تحت استرس قرارگرفته و به‌تدریج به آن عادت می‌‌کند و این امر ممکن است با افزایش ضربان قلب برای مدتی طولانی یا افزایش استقامت انجام گیرد.

    ما بدن خود را ازنظر قدرت و استقامت به چالش می‌‌کشیم تا سازگاری بیشتر داشته باشیم. بیایید به بررسی این موضوع بپردازیم.

    سندرم سازگاری عمومی (GAS) چیست؟

    GAS توسط دکتر هانس سلای شناسایی‌شده است. او اولین فردی بود که این مکانیسم را موردبررسی قرار داد. او نتایج تحقیقات خود را در سال 1936 منتشر نمود و یافته‌‌های وی هم‌اکنون نیز به درک نحوه واکنش ارگانیسم‌‌ها به محیط اطراف به‌کاربرده می‌‌شوند.

    سلای اعلام داشت که واکنش یک ارگانیسم به استرس را می‌‌توان به سه مرحله تقسیم نمود: هشدار، مقاومت و خستگی. در هر یک از این مراحل، واکنش متمایزی رخ می‌‌دهد که طی آن تغییراتی در بدن حاصل می‌‌شود.

    در مرحله هشدار، واکنش ستیز یا گریز در بدن رخ می‌‌دهد. با افزایش میزان استرس، هورمون‌‌ها نیز افزایش می‌‌یابند و ازجمله این هورمون‌‌ها می‌‌توان به کورتیزول اشاره نمود. علاوه بر این، میزان آدرنالین نیز افزایش می‌‌یابد.

    در مرحله مقاومت، بدن عقب‌‌نشینی می‌‌کند. فشارخون شما ممکن است به حالت عادی بازگردد. این نقطه‌‌ای است که بدن سعی دارد بعد از قرارگیری در معرض استرس مجدداً به حالت اولیه خود بازگردد.

    در مرحله خستگی، بدن شما استرس زیادی را برای مدت طولانی تجربه کرده است و شما تأثیرات فیزیکی ازجمله کمبود انرژی و خستگی را احساس می‌‌کنید.

    اگرچه این روند برای یک مربی که چندین بار این حالت را تجربه کرده است، آشنا باشد، اما اطلاع از اصطلاح تخصصی آن کمک می‌‌کند تا فرد برنامه‌‌ریزی دقیقی انجام داده و بازده برنامه تمرین را افزایش دهد.

    این اقدامات ساده منجر به تمایز یک مربی حرفه‌‌ای و عادی می‌‌شوند. بسیاری از مربیان از این موضوع مطلع هستند، اما به‌طور دقیق از آن استفاده نمی‌‌کنند.

    نحوه استفاده از این روش برای تمرین

    همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، GAS نحوه عملکرد برنامه تمرین را نشان می‌‌دهد. مربی باید از دانش خود برای بهبود برنامه تمرین استفاده کند. صرف‌‌نظر از اینکه فرد برای تمرینات با وزنه، پاورلیفتینگ، افزایش قدرت یا بهبود ترکیب بدنی تلاش می‌‌کند، GAS بهترین روش برای بهینه‌‌سازی نتایج تمرین است.

    توجه به GAS در تمرینات استقامتی منجر به افزایش قدرت و حجم عضلات می‌‌شود. بیایید به بررسی یک حرکت قدرتی بپردازیم: پرس سینه. با تکرار این حرکت و قرارگیری فرد در مرحله مقاومت GAS، فشار منجر به خستگی گروه ماهیچه‌‌ها می‌‌گردد. اگر با آغاز خستگی تمرین را متوقف کنید، پیشرفتی در عملکرد خود احساس نخواهید کرد. بااین‌حال، خود را از محدوده استراحت خارج کنید تا بتوانید وزنه‌‌های سنگین‌‌ترین انجام داده و عملکرد خود را بهبود بخشید.

    ضروری است در انجام تمرینات زیاده‌‌روی نکنید. ورزشکاران باید همواره بیش از توانایی خود تلاش کنند تا بتوانند پیشرفت داشته باشند. بااین‌حال، تمرین بیش‌ازحد، عدم استراحت کافی در طی تمرین و عدم بازیابی می‌‌تواند آسیب‌‌هایی در پی داشته باشد. این فرایندی است که در مرحله خستگی رخ می‌‌دهد. بنابراین، اگرچه تلاش بیش از توانایی ضروری است، اما نباید افراد در انجام تمرینات زیاده‌‌روی کنند.

    واکنش فرد به آخرین ست‌‌های تمرین را ارزیابی کنید. آیا آن‌ها استراحت کافی داشته و سپس ست بعدی را آغاز می‌‌کنند؟ آیا تمرکز خوبی دارند؟ آیا خستگی باعث انجام حرکت با فرم نادرست گردیده است؟ به تمام این موارد توجه کنید.

    بعد ذهنی تمرین

    به خاطر داشته باشید که GAS به‌نوعی استرس ذهنی است. اگرچه این موضوع نقطه تمرکز بسیاری از مربیان نیست، بااین‌حال، یکی از بخش‌‌های مهم پازل است. افراد به مربیان وابسته هستند و مربیان باید تمریناتی را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا بتوانند وضعیت بهتری داشته باشند.

     برای مثال، شما به‌عنوان یک مربی باید به افراد کمک کنید تا استرس زندگی خود را کاهش دهند. برخی از افراد صرفاً بر انجام دشوارترین تمرینات تمرکز دارند. این در حالی است که برخی افراد استرس و فشار تمرین را به زندگی خود نیز منتقل می‌‌کنند. برخی اوقات ضروری است برنامه تمرین فرد تغییر داده شود تا فرد استرس زندگی خود را به‌خوبی مدیریت کند.

    برای مثال، اگر آن‌ها زمان زیادی را به حالت نشسته سپری می‌‌کنند، برنامه تمرینی برای آن‌ها طراحی کنید تا مدت‌زمان زیادی را در حالت ایستاده سپری کرده و به‌طور مداوم در تحرک باشند. اگر آن‌ها تمام‌ روز را در حالت ایستاده سپری می‌‌کنند، فرصت مناسبی است که تمرینات نشسته را به آن‌ها طراحی کنید که ازجمله این تمرینات می‌‌توان به پارویی ثابت، بالا بردن پا با دستگاه و … اشاره نمود. تمریناتی را طراحی کنید که استرس زندگی افراد را کاهش دهند.

    موفقیت

    به دنبال روش‌‌هایی باشید که به مراجعتان کمک کنید. داشتن اطلاعات بدون استفاده از آن هیچ تأثیری نخواهد داشت. بهتر است همواره دانش خود را با سایرین به اشتراک بگذارید و آن را به مراجع انتقال دهید.

    اطلاع از مفاهیمی نظیر سندرم سازگاری (سندرم انطباق عمومی) می‌‌تواند تأثیر قابل‌‌توجهی بر پیشرفت داشته باشد. با استفاده از این اطلاعات می‌‌توانید مهارت و اعتبار خود به‌عنوان یک مربی تناسب‌‌اندام را افزایش دهید.

    شاگردان خود را به چالش بکشید. با چالش است که آن‌ها پیشرفت کرده و می‌توانند به اهداف خود دست یابند. به خاطر داشته باشید که تمرینات باید به‌تدریج دشوارتر شوند و قرار دادن بدن تحت‌فشار و  استرس زیاد نتایج معکوسی خواهد داشت. شما به‌عنوان یک مربی باید این اطلاعات را در اختیار مراجع و شاگردان خود قرار دهید، زیرا در غیر این صورت آن‌ها به شما نیازی نداشته و می‌‌توانند با دوستان خود تمرین کنند. اطلاعات و دانش باعث تمایز شما از سایرین می‌‌شود. از اطلاعات خود استفاده کنید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت issaonline.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای

    نوشته های مشابه

    3 دیدگاه در “تأثیر سندرم انطباق عمومی بر تناسب اندام

    1. شراره گفت:

      ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیارمون قرار میدین

    2. شایان مرادی گفت:

      سلام. مطلب بسیار جدید و جذابی بود. ممنون

    3. مرتضی گفت:

      مطلب خیلی باحالی بود. مرسی از سایتتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *