دانستنی‌های بدنسازی, مقالات

فواید آدامس‌های کافئینی برای بدنسازی

آدامس‌های کافئینی برای بدنسازی
  • فواید آدامس‌های کافئینی برای بدنسازی می‌تواند از نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز بیشتر باشد. آدامس‌های کافئینی، یک منبع غنی از کافئین است که با جویدن آن قبل از تمرینات ورزشی، انرژی حاصل از این حجم از کافئین در بدن آزاد می‌شود و شما قدرت و استقامت بیشتری را در عضلات و بدن خود حس خواهید کرد.

    بسیاری از ورزشکاران برای بدست آوردن میزان کافئین بیشتر، پیش از تمرین، از انواع نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کافئین دار استفاده می‌کنند. اما دانشمندان ثابت کردند که میزان کافئین موجود در آدامس‌های کافئینی بسیار بیشتر از کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا است و استفاده از آدامس‌های کافئینی پیش از مسابقه یا پیش از تمرین قدرت شما را تا میزان قابل توجهی بالا می‌برد.

    این آدامس را بجوید، 10 دقیقه بعد قوی‌تر شوید!

    این که چرا بیشتر وزنه برداران از این تکنیک ساده برای ارتقاء سطح تمرینات خود و بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر استفاده نمی‌کنند یک معمای عجیب است.

    فواید آدامس‌های کافئینی

     

    فواید و تاثیر کافئین در بدن:

    کافئین یک ماده شیمیایی خوراکی است که درگیاهانی مثل قهوه، چای و کاکائو به صورت طبیعی وجود دارد. از کافئین به عنوان یک داروی محرک هم یاد می‌شود. در واقع کافئین پرمصرف‌ترین ماده دارویی سایکو اکتیو به‌شمار می‌رود که تقریباً ۹۰ درصد انسان‌ها به‌طور روزانه از آن استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین تاثیرات کافئین به افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی، افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی می‌توان اشاره کرد.

    فواید آدامس‌های کافئینی برای بدنسازی

     

    مصرف کافئین عامل مهمی در بهبود عملکرد فیزیکی بدن در آستانه تحمل تمرین محسوب شده و پایداری عملکرد و ظرفیت تحمل را افزایش می‌دهد. از این رو ورزشکاران به کافئین به چشم یک نیاز مهم برای افزایش و تداوم حفظ نیروی ورزشی خود نگاه می‌کنند.

    شما می‌توانید از طریق نوشیدنی‌های انرژی‌زا، مکمل‌های کافئین‌دار، آدامس و با بررسی این محصولات، میزان کافئین مورد نیاز خود را تامین نمایید.

    همین امر موجب شده تا با توجه به خواص متعدد کافئین خصوصا افزایش انرژی در بدن، بسیاری از تولیدکنندگان نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا از عصاره کافئین در محصولاتشان به صورت صنعتی استفاده کنند. همچنین میل به مصرف کافئین بسیاری را بر آن داشت تا از این ماده مهم و بی‌نظیر در تولید برخی آدامس‌ها استفاده شود که با جویدن آن کافئین به مقدار قابل توجهی در بدن جذب و به صورت انرژی مضاعف آزاد می‌شود. بنابراین فواید آدامس‌های کافئینی برای بدنسازی را دست کم نگیرید.

    آدامس کافئین دار

     

    چرا آدامس‌های کافئین دار را پیشنهاد می‌کنیم؟

    همان‌طور که اشاره شد ورزشکاران بسیاری خصوصا بدنسازان و وزنه برداران که حرکات و تمرینات قدرتی بیشتری انجام می‌دهند، مصرف کافئین بیشتری را در رژیم غذایی خود رعایت می‌کنند. اما با توجه به این‌که وزنه‌برداران تقریبا همیشه تمام چیزهایی که مصرف می‌کنند را به طور دقیق اندازه می‌گیرند؛ مانند پودر پروتئین،‌کراتین، آمینو و یا حتی ژل مو؛ ممکن است تصور کنید چنین دقتی در مصرف کافئین نیز وجود دارد.

    شاید وزنه‌برداران به نتایجی صریح از مطالعات انجام شده نیاز دارند که نشان دهد مصرف دقیقا چه مقدار کافئین قبل از تمرین می‌تواند نه تنها استقامت، بلکه نیرو و توان را نیز بهبود ببخشد.

    خب، ما در اینجا تحقیقاتی را که به آن‌ها نیاز دارید آورده‌ایم. طبق مطالعه‌ای جدید، استفاده از آدامس‌های کافئینی 10 دقیقه قبل از تمرینات بدنسازی به طور مشخصی باعث بهبود عملکرد در تمرینات پرس سینه، اسکوات، ‌ارتفاع پرش‌های عمودی و قدرت کلی بدن می‌شود.

    بخوانید: مصرف سالم کافئین دارای چه شرایطی است؟

    روش کار محققان برای بررسی فواید آدامس‌های کافئینی برای بدنسازی

    19 وزنه بردار را در گروه بندی‌های “تصادفی” و ” تعادل متقابل یا counterbalanced ” (روشی که در آن شرکت کنندگان به دو قسمت تقسیم می‌شوند؛‌ نیمی از آن‌ها مراحل را به ترتیب انجام داده و آن نیم دیگر همین مراحل را با ترتیبی معکوس انجام می‌دهند) قرار داده و برای انجام آزمایش به هر کدام آدامس کافئینی و یا دارونما داده شد. هر آدامس دارای 300 میلی‌گرم کافئین بود.

    پس از 10 دقیقه، از هر وزنه بردار این تست‌ها به عمل آمد: اسکوات پرشی، جلو پا، انعطاف زانو، پرس سینه (در50%، 75% و 90% از بیشینة تکرار یا بیشترین وزنی که فرد در هر دفعه می‌تواند بلند کند)، پرش و تست نیروسنجی با دستگاه روئینگ با بیشترین قدرت.

    فواید آدامس‌های کافئینی برای ورزشکاران

    محققان نتایج به دست آمده را با اصطلاح “میزان اثر یا ES” که “یک اندازه‌گیری کمی از بزرگی هر پدیده” است گزارش کردند. برای مثال میزان اثر 2 کم، 5 متوسط و 8 زیاد تفسیر می‌شود.

    تصور کنیم شما قد نوجوانان را اندازه می‌گیرید. تفاوت قد یک نوجوان 13 ساله و 18 ساله قابل توجه است. احتمالا متخصصان آمار می‌گویند این تفاوت یک میزان اثر بزرگ است (شاید 8). ولی تفاوت قد نوجوان 14 ساله و 18 ساله خیلی زیاد نیست، پس ممکن است آمارشناسان بگویند میزان اثر متوسط است (شاید 5).

    تفاوت قد در نوجوانان 15 و 16 ساله تقریبا کم است و لذا میزان اثر کم (شاید 2) می‌باشد.

    با توجه به تمام این مثال‌ها، ‌میزان اثر آدامس کافئینی در انواع اندازه‌گیری‌های قدرتی به این صورت می‌باشد:

    • اسکوات پرشی: میزان اثر 21
    • جلو پا: میزان اثر 21
    • انعطاف زانو: میزان اثر 22
    • پرس سینه با بیشینة تکرار 50%: میزان اثر 30
    • پرس سینه با بیشینة تکرار 75%: میزان اثر 44
    • پرس سینه با بیشینة تکرار 90%: میزان اثر 43
    • پرش: میزان اثر 27
    • روئینگ با تمام قدرت: میزان اثر 41

    نتیجه گیری دانشمندان به این شرح می‌باشد

    استفاده از آدامس‌های کافئینی برای بدنسازی با 300 میلی‌گرم کافئین در 10 دقیقه قبل از فعالیت باعث افزایش می‌شود در: ارتفاع پرش‌های عمودی، افزایش قدرت و توان ماهیچه‌های پایین تنه با استفاده از دستگاه‌های ورزشی مقاومتی، سرعت هالتر در انواع پرس سینه با وزن‌های متوسط تا زیاد و توان کلی بدن.

    جمع بندی

    چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم

    آدامس‌های کافئینی در تمام آزمایش‌های انجام شده باعث بهبود عملکرد می‌شوند؛ هر چند این میزان اثر خیلی زیاد نیست اما در برخی موارد باعث عملکردی بیش از حد متوسط می‌شوند.

    البته این نکته را هم در نظر بگیرید که در وزنه‌برداری حتی یک میزان اثر ناچیز به اندازة 2 می‌تواند باعث شود که با خود بگویید: “اوه،‌ من نسبت به آخرین بار وزن بیشتری بلند کرده‌ام”؛ در واقع با مصرف کافئین حاصل از جویدن آدامس کافئین‌دار قبل از تمرین (یا به عبارتی دریافت 300 میلی‌گرم کافئین از هر منبعی، مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا)  روشی فوق العاده برای افزایش انگیزه و عملکرد در تمرین‌ها می‌باشد.

    آدامس‌های کافئینی برای ورزشکاران

     

    اگر می‌خواهید از مزایای آدامس‌های کافئینی برای بدنسازی بهره‌مند شوید،‌ حواستان باشد که حداقل 10 دقیقه قبل از تمرین از آن‌ها استفاده کنید. در مطالعه‌ای دیگر که راجع به اثر آدامس‌های کافئینی انجام شد، این نتیجه حاصل گردید که با استفاده از آدامس‌های کافئینی تنها 2 دقیقه قبل از تمرین، فقط نیمی از کافئین آزاد می‌شود (47.9%) درحالیکه کافئین آزاد شده با مصرف در 5 دقیقه و 10 دقیقه قبل، به ترتیب 77.6% و 96.2% می‌باشد. پس آدامس کافئین دار را با خود به همراه داشته باشید.

     


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت https://www.t-nation.com )


    N:1532

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    3 دیدگاه در “فواید آدامس‌های کافئینی برای بدنسازی

    1. کاشانی گفت:

      محصولات دارای کافئین برای قبل تمرین بسیار مناسبند. مخصوصا این ادامس‌ها که عالین برای حین تمرین.

    2. ستاری گفت:

      توی ایران پیدا میشه؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی آدامس‌های کافئینی در ایران وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *