دانستنی‌های بدنسازی, مقالات

راهنمای دریافت مدرک مربیگری بدنسازی

راهنمای دریافت مدرک مربیگری بدنسازی
  • راهنمای دریافت مدرک مربیگری بدنسازی

    چگونه کارت مربیگری بدنسازی را دریافت کنیم؟ برای دریافت مدرک مربیگری بدنسازی باید برخی مدارک مانند گواهی عدم سوءپیشینه و اعتیاد داشته باشید. مدارک باید از فدراسیون بدنسازی گرفته شود. هرساله طبق شرایط یک یا چند دوره کلاس‌های مربیگری توسط هیئت بدنسازی استان برگزار می‌گردد. طی کردن کلاس‌های عمومی، تخصصی و قبولی در آزمون الزامی است. برای آشنایی با روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی با تن‌ورز همراه باشید.

    برخی افراد علاوه بر علاقه به ورزش بدنسازی، به مربیگری این رشته نیز علاقه‌مند هستند. اگر پس از بررسی شرایط خود، تصمیم به دریافت گواهی مربیگری دارید، موظف به گذراندن برخی دوره‌ها هستید. یک مربی خوب همواره اطلاعات خود را به‌روز نگه می‌دارد. بنابراین پس از دریافت مدرک مطالعه مقالات و کتب این رشته را فراموش نکنید.

    گذراندن جلسات برگزارشده و قبولی در آزمون  به منزله تبدیل شدن به یک مربی حرفه‌ای نیست. حتماً در باشگاه و زیر نظر یک مربی بدنسازی، دوره کارورزی را طی کنید. علاوه بر آن با صداقت کامل شاگردان خود را آموزش دهید.

    دریافت مدرک مربیگری بدنسازی

    مراحل دریافت کارت صلاحیت مربیگری

    تا چندین سال قبل مراحل گرفتن مدرک مربیگری برای بانوان توسط فدراسیون آمادگی جسمانی صورت می‌گرفت. هم‌اکنون تمام دوره‌ها و آزمون‌های آقایان و بانوان توسط فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران برگزار می‌گردد. هر استان، هیئت بدنسازی مختص به خود را دارد. هرساله یک یا چندین دوره توسط این هیئت برگزار می‌شود.

     برای بررسی دوره‌ها و زمان برگزاری به سایت فدراسیون کشور و هیئت بدنسازی استان خود مراجعه نمایید. برای فعالیت به‌عنوان یک مربی اختصاصی، موظف به داشتن این گواهی هستید. شرایط دریافت مدرک مربیگری بدنسازی ممکن است طبق قوانین فدراسیون کمی تغییر کند. از این رو موارد زیر در زمان ویرایش مقاله مورد تائید و استناد می‌باشد.

    جهت مشاوره با مربی آنلاین بدنسازی و دریافت برنامه تخصصی تمرینی کلیک کنید.

    مدارک موردنیاز جهت دریافت کارت مربیگری

    کارت مربیگری به ترتیب به درجات یک، دو، سه و مدرک بین‌المللی تقسیم‌بندی می‌گردد. در اولین مرحله باید مدرک درجه 3 خود را کسب کنید. بدین منظور ارائه مدارک زیر الزامی است:

    • حداقل سن 20 سال
    • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
    • ارائه مدارک شناسایی، مانند کارت ملی، عکس و ….
    • داشتن کارت پایان خدمت، معافیت یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان.
    • ارائه جواب آزمایش عدم اعتیاد. (ابتدا برگه درخواست را از هیئت بدنسازی دریافت نمایید)
    • ارائه مدرک عدم سوءپیشینه از پلیس +10 (ابتدا برگه درخواست را از هیئت بدنسازی دریافت نمایید)

    برای آگاهی از مدارک و شرایط مورد نیاز برای کسب مدرک مربیگری نخست به سایت مذکور مراجعه نمایید. علاوه بر مدارک ذکرشده نیاز به گذراندن و قبولی در آزمون عمومی و تخصصی نیز دارید.

    در صورت داشتن یکی از شرایط زیر نیاز به گذراندن دوره عمومی ندارید:

    • مربیگری درجه 3 رشته ورزشی دیگری
    • کارشناسی (لیسانس) ‌تربیت‌بدنی و علوم ورزشی
    • ریز نمرات دوره عمومی و مربیگری درجه 3 (از دوره قبل)

    علاوه بر گذراندن دوره عمومی باید در سمینار شرکت کرده و حداقل 75 امتیاز کسب کنید. سمینارها توسط هیئت بدنسازی استان برگزار می‌گردد. معمولاً هرکدام دارای 25 امتیاز هستند. در برخی شرایط سمیناری با امتیاز 50 یا 75 نیز برگزار می‌گردد. این دوره‌ها شامل برخی مباحث تمرین و تغذیه است.

    جهت دریافت مدرک مربیگری بدنسازی، در بخش عمومی دروس علم تمرین، آناتومی، تغذیه، روانشناسی ورزش و… آموزش داده می‌شود. پس از قبولی در دوره عمومی موظف به شرکت در دوره تخصصی هستید. در بخش تخصصی نیز مباحث گسترده‌تر و تخصصی همچون سیستم و اصول طراحی برنامه و… ارائه می‌گردد. همچنین معمولاً کتابی توسط فدراسیون معرفی شده و آزمون تئوری از کتاب برگزار می‌شود.

    کلاس‌های عملی

    کلاس‌های عملی نیز در کنار دروس تئوری برگزار می‌شوند. در این کلاس برخی از حرکات اصلی بدنسازی آموزش داده می‌شوند. کلاس‌ها به طور معمول طی یک هفته و هرروز برگزار می‌گردد. سپس بعد از مدت اعلام شده، آزمون تئوری و عملی دوره تخصصی توسط فدراسیون برقرار می‌شود. توجه داشته باشید برخی مؤسسات برای دریافت مدرک، اقدام به برگزاری برخی کلاس‌ها و دوره‌ها می‌کنند. اما مدارک این مؤسسات مورد تائید فدراسیون نیست.

    پس از گذشت دو سال، امکان شرکت در کلاس‌های مربیگری درجه 2 را دارید. سه سال بعد از دریافت مدرک درجه 2 شرکت در کلاس‌های درجه یک امکان‌پذیر است. درجه یک شامل سطح حرفه‌ای و بالای مباحث مربوط به بدنسازی و تغذیه می‌باشد. پس از این مراحل امکان اقدام برای دریافت مدرک بین‌المللی را دارید. این مدرک توسط فدراسیون بین‌المللی بدنسازی IFBB داده می‌شود.

    IFBB ممکن است به صورت افتخاری مدرک مربیگری را به فردی اهدا کند. روش دیگر دریافت مدرک مربیگری بین‌المللی شرکت در کلاس‌های آزاد این فدراسیون است. معمولاً فدراسیون رسمی هر کشوری، اقدام به برگزاری کلاس‌های مربوط به مدرک بین‌المللی می‌کند.

    جمع‌بندی

    برای دریافت مدرک مربیگری بدنسازی ابتدا سایت فدراسیون و هیئت بدنسازی استان را چک کنید. قوانین و شرایط احتمالی جدید را بررسی نموده و اقدام نمایید. در دوره عمومی مربیگری درجه سه شرکت کرده و با قبولی در آزمون امکان شرکت در دوره تخصصی دارید. هم‌زمان به کسب 75 امتیاز از شرکت در سمینار نیز نیازمندید. دوره تخصصی نیز شامل کلاس، آزمون تئوری و عملی می‌باشد. جهت فعالیت به‌عنوان مربی خصوصی بدنسازی داشتن حداقل مدرک درجه 3 برای بانوان و آقایان الزامی است.


    تالیف:

     تن ورز تولید شده در تولید محتوای تن‌ورز

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 


    N:1713

     

     

    در صورت تمایل می‌توانید از سایر برنامه‌های تخصصی تن‌ورز در حوزه بدنسازی و تناسب اندام نیز بهره ببرید:

    برنامه تمرین اختصاصی زیر نظر مربی

    برنامه رژیم غذایی

    برنامه اختصاصی مکمل ورزشی

    برنامه فشرده بدنسازی بانوان در 6 هفته

    برنامه فشرده عضلات سینه در 4 هفته

    برنامه فشرده عضلات پا در 4 هفته

    برنامه فشرده عضلات شکم و پهلو سیکس پک در 4 هفته

    برنامه فشرده افزایش حجم بازو در 4 هفته

    برنامه فشرده بدن تابستانی در 6 هفته

    برنامه عمومی ورزش در خانه

    برنامه مقدماتی ورزش در خانه

    برنامه نیمه حرفه‌ای ورزش در خانه

    برنامه حرفه‌ای ورزش در خانه

    برنامه ورزش در محل کار

    برنامه افزایش حجم باسن

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *