تغذیه و رژیم غذایی, مقالات

مقایسه رژیم گیاهخواری و گوشتخواری

مقایسه رژیم گیاهخواری و گوشتخواری
  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 8 دقیقه

    رژیم گیاهخواری و رژیم سبزیجات

    مقایسه رژیم گیاهخواری و گوشتخواری آیا باعث تغییر نگرش ما خواهد شد؟. داشتن یک رژیم گوشتی در کنار یک رژیم سبزیجات مناسب‌تر است یا هر کدام از این رژیم‌ها می‌تواند به تنهایی نیاز بدنی ما را مرتفع کند؟ به‌طورکلی رژیم یکی از قاعده‌های کلی برای لاغری است اما مقوله دیگری که باید درباره صرف غذا به آن اشاره کرد، گیاهخواری یا گوشتخواری نام دارد.

    اغلب افراد برای آن‌که کاهش وزن چشمگیری پیدا کنند، به رژیم گیاهخواری روی آورده زیرا طبق توصیه برخی پزشکان، تأثیر جدی روی کاهش وزن می‌گذارد. در سوی دیگر برخی پزشکان مصرف گوشت را لازم دانسته و جانشین مناسبی را نمی‌توانند برای آن مطرح کنند. با تن‌ورز در این مقاله همراه باشید تا پاسخی مناسب برای آن داشته باشیم.

    رژیم غذایی یکی از مواردی است که همیشه افراد چاق برای لاغر شدن به سراغ آن می‌روند. اما اینکه تنها رژیم گوشتی یا گیاهی بگیریم کافی نیست و باید به نکاتی در زمینه انتخاب یک رژیم مناسب توجه داشت.

    رژیم پراسترس

    در رژیم گیاهخواری اصولاً نباید مواد غذایی گوشتی آن‌هم از نوع گوشت حیوانات مصرف نمود. اگر تابه‌حال فردی را به خانه دعوت کرده‌اید تا در شام یا ناهار مهمان شما باشد و این فرد از یک رژیم سبزیجات پیروی می‌کرده، قطعاً کار دشواری در پذیرایی از میهمان خود داشته‌اید.

    گیاه‌خواران برای اینکه بتوانند نظر خود را درباره مصرف غذای گیاهی تحمیل کنند، سعی دارند نظریه‌های علمی را به میان آورده تا بتوانند شما را مجاب به مصرف سبزیجات کنند. هنگامی‌که به بررسی و مطالعه مستندات گیاه‌خواری می‌پردازیم، گیاه‌خواری رژیم بسیار پراسترسی می‌باشد که حتی اگر سلامتی لازم را به دنبال داشته باشد، به‌سادگی نمی‌توان از آن پیروی کرد.

    گیاهخواران آرنولد شوارتزنگر را مجبور کردند تا به‌صرف رژیم گیاهی بپردازد و او نیز این اجبار را پذیرفت. بااین‌حال، بسیاری از این موضوعات بستگی به نوع گیاهخواری آن‌ها دارد و باید توجه شود که چه نوع سبزیجاتی مصرف می‌شود.

    ما قصد نداریم انتقادی نسبت به گوشتخواری داشته باشیم. این افراد نیز رژیم خاص خود را داشته و با توجه به برنامه غذایی باید مواد غذایی خاصی مصرف کنند. گوشتخواران باید مطابق وزن خود رژیم داشته باشند. لازم به ذکر است که گوشت همیشه موجب کاهش وزن نمی‌شود. آن‌قدری که گیاه در رژیم تأثیر دارد، گوشت نداشته و اگر هم گوشتی مصرف می‌شود باید سالم بوده و از مصرف گوشت ناسالمی چون استیک پرهیز نمود.

    متأسفانه گوشت ماهیچه شاید پر از پروتئین باشد اما نباید در رژیم گوشتخواری قرار گیرد و چندان گزینه مناسبی محسوب نمی‌گردد، بنابراین بهتر است جایگزین بهتری به کار گرفت تا هم بتوان انرژی لازم را کسب نمود و هم مانع از چاقی مفرط شد.

    مقایسه رژیم گوشتخواری و گیاهخواری

    مقایسه رژیم  گوشتخواری و گیاهخواری

    گیاهخواران به چهار طبقه تقسیم می‌شوند و تنها یک عده خاصی را دربر نمی‌گیرند. در برنامه غذایی گیاهخواری هیچ اثری از رژیم گوشتی وجود ندارد. در مقابل هر نوع سبزیجاتی می‌توان مشاهده نمود که تأثیر بسزایی روی تغذیه داشته و موجب تسریع کاهش وزن شود. نکته جالب اینجاست آن‌ها سعی می‌کنند لباس پنبه‌ای بپوشند و دوست ندارند از لباس چرمی یا پشم استفاده کنند.

    همچنین در طبقه‌بندی غذایی گیاهخواران، لاکتو به‌شدت یافت می‌شود. به صورتی که خبری از هیچ تخم‌مرغ یا گوشت نیست، در مقابل پنیر، شیر و ماست را می‌توان یافت که نه‌تنها سرشار از کلسیم بوده و برای سلامتی عالی است، بلکه با عدم مصرف تخم‌مرغ از کالری به دور هستند.

    در طبقه‌بندی دیگر گیاهخواران لاکتو-اوو (lacto-ovo) هستند که در کنار لبنیات، از تخم‌مرغ مصرف می‌کنند. آن‌ها گوشت را لمس نخواهند کرد، اما از لبنیات و تخم‌مرغ استفاده می‌کنند.

    البته این نکته قابل‌توجه بوده که برخی از گیاه‌خواران شاید ماهی یا گوشت قرمز مصرف نکنند اما گاهی از مرغ استفاده نموده که چندان به‌سلامتی لطمه‌ای وارد نکرده و ضرری برای رژیم ندارد.

    یکی از موارد جالب در سبد غذایی رژیم گیاهخواری مصرف ویتامین B12 است. این ویتامین با چند وعده مصرف 3 تا 5 سال در بدن ذخیره‌شده و نیازی نیست حجم بسیاری از آن را مصرف نمود. مهم‌ترین نکته اینجاست که این ویتامین در افراد مسن بسیار کم بوده و باید بیشتر ویتامین B12 صرف کنند تا به جبران آن بپردازند.

    ازآنجایی‌که گیاهخواران تخم‌مرغ، گوشت و چندی دیگر را مصرف نمی‌کنند، احتمال کمبود ویتامین B12 نیز در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. دراین‌بین سبد غذایی چنین افرادی لازم است با ویتامین B12 همراه باشد تا گیاهخواری کمبود این ویتامین پروتئین دار را به دنبال نداشته باشد.

    گیاهخواران می‌توانند با مصرف غلات آماده صبحانه به جبران برخی کمبودهای ویتامینی بپردازند. متأسفانه گیاهخواری اگرچه یک رژیم مؤثر بوده اما عدم مصرف برخی مواد غذایی ممکن است کمبود پاره‌ای از ویتامین‌ها را در پی داشته باشد اما آن‌ها باید با یافتن یک جایگزین مناسب، این مسئله را برطرف کنند. غلات صبحانه نیز نقش مؤثری در رفع کمبود برخی از ویتامین‌ها خواهد شد.

    افراد با رژیم گیاهی ممکن است در دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی اساسی هرروز با مشکل روبرو شوند. مطمئناً کلم بروکلی مقدار زیادی کلسیم دارد ، اما برای تأمین RDA شما باید چند گرم از آن را میل کنید. حتی بااین‌وجود، هرگونه نقص احتمالی ممکن است با استفاده از مکمل‌ها ایجاد شود. اما اگر خوردن محصولات حیوانی و رژیم گوشتی با عقاید آن‌ها مغایرت دارد، بدون مصرف گوشت حیوانی و گوشتخواری نیز می‌توان زندگی سالم داشت.

    بنابراین نیاز نیست به‌طور حتم گوشت مصرف کرد. کافی است یک برنامه غذایی با سبد غذایی مناسبی انتخاب نمود تا بتوان به جبران کمبود ویتامین‌های لازم پرداخت. دسته دیگری از گیاه‌خواران سعی کرده‌اند تا با مصرف لبنیات، برخی ویتامین‌های موجود در گوشت را از طریق این نوع مواد لبنی جبران سازند.

    مقایسه رژیم گیاه‌خواری و گوشتخواری

    جادوی رژیم گوشتی چگونه است؟

    در مقایسه رژیم گیاهخواری و گوشتخواری تاکنون در فضای اینترنت و کتاب‌ها خوانده‌ایم که گوشت ماهیچه فرد را بسیار قوی می‌کند. بله این درست است زیرا گوشت حاوی دوز آهن  بالایی بوده که نسبت به گیاهان چندین برابر است. این دوز به‌سرعت جذب‌شده و بدن را قوی می‌سازد.

    بدون منابع کافی آهن، سلول‌های خونی نمی‌توانند هموگلوبین کافی را برای تأمین اکسیژن برای سلول‌ها ایجاد کنند. درنتیجه بدن دچار ضعف خواهد شد. این میزان جذب زیاد که مورد علاقه گوشت‌خواران قرار می‌گیرد، قطعاً یک مزیت محسوب می‌شود، اما داشتن بیش‌ازحد آهن اغلب در بیشتر موارد (به‌ویژه در آقایان) بیش از کمبود آن مشکل‌ساز است، زیرا سطح بالای آن می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

    همچنین میزان ویتامین B12 در گوشت و رژیم گوشتی زیاد است، این موضوع فقط در كسانی كه ازنظر ویتامین كمبود دارند، یک عامل مفید خواهد بود. به همین ترتیب، گوشت ماهیچه مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین‌های دیگر B را نیز دارد، اما چیزی که نمی‌توان از منابع غیر گوشتی خاص دریافت کرد، همین نوع ویتامین است.

    گوشت حاوی مقادیر زیادی کراتین است که اگر آن را از گوشت دریافت نکنید، باید به سراغ مکمل‌ها بروید. گفتنی است که گوشت قرمز به دلیل حجم بالای روی تولید تستوسترون دارد و اگرچه گیاهان‌ هم روی دارند، اما روی گوشت قرمز تأثیر بسزایی در این زمینه داشته و برای باروری مردان نیز مؤثر است.

    گفتنی است که گوشت قرمز شامل اسید آراشیدونیک هم می‌شود که همانند روی برای باروری نقش مؤثری دارد. البته میزان روی یک استیک بسیار زیاد نیست تا بگوییم حجم تولید تستوسترون بالایی دارید و تنها سطح استانداردی دارد. گوشتخواران با صرف گوشت قرمز اسیدآمینه لازم را دریافت می‌کنند و با مزایایی که یک گوشت دارد، قطعاً باید به آن‌ها خوردن با لذت گوشت را حق داد.

    رژیم گوشتی و گوشتخواری

    یک عامل مرموز و موجب عدم خستگی

    شاید گوشت قرمز دارای ویتامین و پروتئین بسیاری است اما طبق یافته محققان در سال 1953، گوشت موجب کاهش خستگی شده و برای کبد عامل ضد خستگی محسوب می‌شود.

    در مطالعه‌ای دکتر Benjamin K. Ershoff به آزمایشی پرداخت و در آن گروهی از موش‌ها رژیم غذایی یکسان داشتند. برخی از موش‌ها از ویتامین B12 بهره برده و برخی دیگر به استفاده از سایر ویتامین‌ها پرداختند.

    موش‌های B12، وقتی درون یک سطل آب ریخته می‌شدند، به‌طور متوسط ​​13.4 دقیقه شنا می‌کردند. بااین‌حال، سه موش صحرایی که از ویتامین دیگر بهره برده بودند ، به مدت 63 ، 83 و 87 دقیقه شنا کردند. اما بقیه موش‌های کبدی در پایان دو ساعت که آزمایش به پایان رسید، همچنان با شدت شنا می‌کردند. آن‌ها از این آزمایش جان سالم به در بردند.

    در مقایسه رژیم گیاه‌خواری و گوشتخواری ما نتیجه گرفتیم مصرف گوشت ماهیچه در کنار میوه و سبزیجات برای یک ورزشکار که به دنبال عضله‌سازی است، گزینه عالی محسوب می‌شود.

    چرا گوشت مصرف می‌شود؟

    در دهه 1980 دانشمندان بسیاری وجود داشتند اما در میان آن‌ها Wilbur Olin Atwater آمریکایی یک فرد مشهوری بود که به آزمایش‌های غذایی مختلفی می‌پرداخت. وی معتقد بود که بدن برای سوخت‌وساز بیشتر نیاز به کالری دارد و هر غذایی که کالری بیشتری دارد، سالم‌تر محسوب می گردد. ازاین‌رو وی سبزیجات و میوه‌ها را مناسب نمی‌دانست و بیشتر به مصرف بالا گوشت قرمز و رژیم گوشتی توصیه می‌کرد.

    اما طبق یافته‌های امروزی باید بیان داشت که کالری چندان‌ هم مناسب نیست و برخلاف گفته Wilbur Olin Atwater، نباید مصرف گوشت قرمز بسیار بالا باشد و به یک‌سوم کاهش‌یافته است. بنابراین باید تعادل رعایت گردد و مصرف کالری در سطح ایده‌آل صرف شود. زیاد بودن آن عوارض قلبی و عروقی را در پی خواهد داشت.

    در سوی دیگر گیاهخواران به توصیه Wilbur Olin Atwater عمل‌نکرده و آن‌ها معتقدند که مصرف گوشت به میزان کم سلامتی آن‌ها را افزایش داده است.

    سخن پایانی

    در مقایسه رژیم گیاهخواری و گوشتخواری به این نتیجه رسیدیم که به‌طورکلی باید در تغذیه خود از مواد غذایی مختلفی بهره گرفته و نمی‌توان به قطع یقین بیان داشت که کدام مواد غذایی را باید مصرف نمود یا از کدام پرهیز کرد. هر یک از دسته سبزیجات و مواد غذایی حیوانی فواید خاص خود را داشته و باید از زیاده‌روی دوری نمود. ضمن آن‌که هر ماده غذایی، درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها را در سطح ایده‌آلی مصرف نمایید تا در حفظ سلامتی خود موفق باشید. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که هر فرد مطابق با متابولیسم بدنی خود باید رژیم غذایی منحصربه‌فردی داشته باشد.

    N:1535


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت t-nation.com)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    5 دیدگاه در “مقایسه رژیم گیاهخواری و گوشتخواری

    1. صادق سعادت گفت:

      سلام. آیا گیاهخواران می‌تونن مثل گوشت‌خواران با حجم عضلانی مناسبی برسن؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز چون مقدار آمینو اسید در پروتئین‌های گیاهی کامل نیست کار دشوارتری نسبت به افراد معمولی دارند ولی رسیدن به بدنی متناسب شدنی است.

    2. مشکات گفت:

      من نمی‌تونم به هیچ وجه گوشت استفاده نکنم. چه سفید و چه قرمز

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز این یک انتخاب کاملا شخصی است. البته که آمینواسیدهای کامل فقط در پروتئین‌های حیوانی یافت می‌شوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *