بانوان, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, سلامت عمومی بانوان, مقالات

چرا نباید با آرایش تمرین کنید؟

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه

    با گشت‌وگذار در صفحات مجازی، پست‌هایی از مدل‌های فیتنس یا دوستان خود را می‌بینید که در حین تمرین و درحالی‌که آرایش‌کرده‌اند، از خود سلفی گرفتند. ممکن است بخواهید تنها یک یا دو جوش روی صورت خود را بپوشانید اما تمرین کردن یا دویدن با آرایش کامل صورت، ایده‌‌ی خوبی برای پوست شما نیست. وقتی در حین تمرین عرق می‌کنید، آیا باوجود یک‌لایه از محصولات آرایشی، پوست شما توان نفس کشیدن را خواهد داشت؟

    ممکن است شما در زمان استراحت بعد از ناهار تمرین کنید (که قابل‌تحسین است) و ‌نخواهید آرایش خود را پاک‌کنید تا یک ساعت بعد مجبور باشید دوباره آرایش کنید. آیا واقعاً این کار برای پوست شما مضر است؟ در این مقاله متخصصین پوست توضیح می‌دهند چرا ورزش کردن با آرایش ممنوع است.

     

    ورزش کردن موجب گشادشدن رگ‌های خونی، افزایش خون‌رسانی به پوست و باز شدن منافذ پوست می‌شود. باکتری و عرقی که زیر لایه‌های آرایش وجود دارد، مانع از دفع کامل گرما توسط پوست شده و ممکن است منجر به انسداد منافذ پوست شود. دکتر ریچل نظریان (Rachel Nazarian) متخصص پوست دراین‌باره توضیح می‌دهد: “‌ گرفتار شدن باکتری و عرق در منافذ پوست، به‌مرورزمان این منافذ را گشاد کرده و موجب پیدا شدن جوش‌های سرسیاه خواهد شد. بعلاوه، دفع نشدن گرما باعث تحریک شدن و تشدید بیماری روزآسه و قرمزی پوست خواهد شد. نتیجه اینکه: آرایش، غده‌های عرقی را می‌پوشاند و باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود که درنهایت منجر به آکنه یا حساسیت خواهد شد.

     

    اگرچه هدف، ورزش نکردن با آرایش است اما گاهی اوقات ما عجله داریم یا فراموش می‌کنیم که صورت خود را قبل از تمرین پاک‌کنیم. در این مواقع باید به تفاوت نوع مواد آرایشی که استفاده می‌کنید توجه کنید. دکتر نظریان توصیه می‌کند: اگر شرایط یا زمان کافی برای پاک کردن صورت و دوباره آرایش کردن را ندارید، از محصولات آرایشی با برچسب “‌فاقد مواد کومدوژنیک” که منافذ را مسدود نمی‌کنند و همچنین از پودرهای سبک‌تر به‌جای آرایش‌های غلیظ و سنگین استفاده کنید. اگر در حین ورزش آرایش می‌کنید، حتماً بلافاصله پس از اتمام ورزش، صورت خود را با یک پاک‌کننده ملایم مانند: شامپو بدن برای پوست‌های حساس یا پاک‌کننده ملایم استفاده کنید. همچنین برای این‌که کار خود را ساده‌تر کنید، می‌توانید از دستمال‌های پاک‌کننده ملایم که در کوله باشگاه شما جا می‌شود استفاده کنید.

    اگر مجبورید که با آرایش تمرین کنید، حرکات سبک‌تر را انتخاب کنید تا غرق در عرق نشوید. اگر برای پوشاندن ناهمواری‌ها و چروک‌های صورت آرایش می‌کنید، مرطوب کننده‌های رنگی یا کرم‌های BB و CC که بسیار سبک هستند را امتحان کنید. دبرا جالیمان (Debra Jaliman) ، متخصص پوست در نیویورک می‌گوید: ” محصولات رنگی بدون نیاز به آرایش کردن به شما چهره‌ای درخشان می‌دهند”. دکتر جالیمان برای کسانی که می‌خواهند آکنه یا لکه‌های صورت خود را بپوشانند، استفاده از مقدار کمی کانسیلر به صورت نقطه‌ای را به‌جای آرایش سنگین توصیه می‌کند.

    متخصصین پوست معتقدند که در پایان روز، بهترین کاری که می‌توانید برای پوست خود انجام دهید، پاک کردن تمام آرایش به‌طور کامل از روی پوست است. حتی آرایش‌هایی که ممکن است جزئی به نظر برسند مانند خط چشم، ریمل و رژ لب هم باید پاک شوند. دکتر نظریان می‌گوید: ” این قبیل آرایش‌ها ممکن است در حین تمرین شدید، منافذ ظریف اطراف چشم و دهان را مسدود کرده و موجب جوش‌های سرسیاه در اطراف لب‌ها و عفونت پلک‌ها شود”.

    دوست دارید عادت تمرین کردن با آرایش را ترک کنید؟ از دستمال‌های پاک‌کننده عرق و متعادل‌کننده پوست (Sweat Skin-Balancing Cleansing Towelettes) که حاوی ترکیباتی نظیر روغن نارگیل و چای سبز بوده و به بازسازی و احیای سریع پوست شما قبل و بعد از تمرین کمک می‌کند، استفاده کنید. بعلاوه این محصول در بسته‌بندی‌های تکی نیز موجود است که می‌توانید به‌راحتی یکی از آن‌ها را در کیف خود جای دهید. پاک‌کننده زرد‌آلو و عسل مانوکا انتخاب ساده و قابل‌حمل دیگری است که فقط باید آن را به صورت زده و دایره‌وار ماساژ دهید و سپس صورت را بشورید و دیگر لازم نیست نگران چسبناک شدن وسایل داخل کیفتان باشید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت health.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *