تغذیه و رژیم غذایی, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

آیا نوشیدنی‌های پروتئینی برای تمرینات شما مضر هستند؟

  • آیا نوشیدنی‌های پروتئینی برای تمرینات شما مضر هستند؟

    نوشیدنی پروتئینی یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده بعد از تمرین هست و منجر به تقویت نتایج می‌گردد.

    اما آیا می‌دانید نوشیدنی‌های پروتئینی گاهی منجر به نابودی روند تمرینات شما می‌گردند؟

    زمانی که تمرینات موردعلاقه خود را انجام می‌دهید، باید دقت داشته باشید که مرتکب این پنج اشتباه نشوید:

    1. نوشیدنی شما کالری زیادی دارد.

    اما چه میزان کالری بیش‌ازحد به شمار می‌رود؟ این سؤال پاسخ آسانی ندارد. زیرا هدف شما ممکن است چربی‌سوزی یا تقویت ماهیچه باشد بنابراین میزان کالری بسته به هدف متفاوت است.

    مصرف کالری باید توسط شما تعیین شود. برخی افراد خود را همواره درگیر میزان کالری مصرفی کرده‌اید و این امر منجر به افزایش میزان کالری گردیده و درنتیجه به موفقیت دست نمی‌یابند.

    یکی از مواردی که همواره تأثیر منفی بر روی نتایج تمرین دارد مصرف قند هست. این بدین معنا نیست که صرفاً به مصرف قند از طریق پودرهای پروتئینی توجه نمایید. شما ممکن است از طریق مصرف شیر طعم دار و کره بادام نیز کالری مصرفی خود را افزایش دهید.

    حتی اگر مواد قندی دوری می‌کنید، ضروری است که در انتخاب نوشیدنی‌های پروتئینی نیز هوشمندانه عمل کنید. هر وعده از نوشیدنی پروتئینی شما حاوی چه میزان چربی یا قند هست؟ به نوشیدنی‌های خود چه موادی را می‌افزایید؟ هرگز صرفاً به‌منظور پر کردن ظرف از مواد بی‌اهمیت استفاده نکنید.

    پودر پروتئین

    2. پودر پروتئینی شما ارزان‌قیمت است.

    ممکن است با خرید برخی پودرهای پروتئینی در هزینه صرف شده صرفه‌جویی نمایید اما همان‌طور که یک ‌ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید، هر چه هزینه کرده‌اید آن را به دست خواهید آورد. این امر در مورد پودرهای پروتئینی نیز صحت دارد. ضروری نیست که همواره از پودرهای گران‌قیمت استفاده نمایید اما در هنگام خرید به مواد موجود در آن توجه نمایید.

    بسیاری از پودرهای ارزان‌قیمت سرشار از کربوهیدرات و چربی می‌باشند. همواره به مواد تشکیل‌دهنده ذکرشده بر روی برچسب محصول توجه نمایید زیرا مواد تشکیل‌دهنده بسیار مهم‌تر از قیمت می‌باشند.

    همچنین ضروری نیست که همواره پروتئین‌های بسیار گران‌قیمتی خریداری نمایید. کافی است موادی را خریداری نمایید که تمام پروتئین‌های موردنیاز شمارا داشته باشند.

    اما بهترین گزینه چیست؟ پروتئین‌های ایزوله. آن‌ها اندکی گران‌تر می‌باشند اما تمام پروتئین‌های موردنیاز شمارا بدون افزایش وزن و کالری‌های زائد برای شما فراهم می‌آورند. توجه داشته باشید که پودر پروتئینی انتخاب‌شده در هر پیمانه حداقل 20 الی 25 گرم پروتئین داشته باشد. اگر میزان پروتئین کمتر از 20 گرم باشد قادر به تأمین نیازهای شما نخواهد بود.

    همچنین بخوانید: ( راهنمای مصرف پروتئین‌ها

    نوشیدنی پروتئینی

    3. از پودر پروتئینی زیادی استفاده می‌کنید.

    اغلب پودرهای پروتئینی دارای طعم خوبی هستند. اما آیا خوشمزه بودن به معنای زیاده‌روی در مصرف آن‌ها هست؟

    استفاده بیش‌ازحد پروتئین منجر به افزایش رشد ماهیچه نخواهد شد. بلکه مصرف بیش‌ازحد پروتئین منجر به افزایش کالری جذب‌شده گردیده و این کالری‌ها به‌صورت چربی ذخیره خواهند شد.

    اما به چه میزان پروتئین نیاز دارید؟ اگر قصد دارید حجم ماهیچه‌های خود را افزایش دهید، ضروری است روزانه به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود 1.6 الی 2.0 گرم پروتئین مصرف نمایید. افرادی که قصد کاهش وزن‌ دارند باید کمتر از این میزان مصرف کنند. به خاطر داشته باشید مکمل‌هایی وجود دارند که جایگزین رژیم غذایی می‌باشند. در این صورت دیگر نباید غذای دیگری مصرف کنید.

    4. زمان‌بندی استفاده از پروتئین مناسب نمی‌باشد.

    چه زمانی از نوشیدنی پروتئینی استفاده می‌کنید؟ اگر پاسخ شما قبل از تمرین است، پاسخ نادرستی به این سؤال داده‌اید.

    بهترین زمان برای استفاده از نوشیدنی‌های پروتئینی یک ساعت بعد از اتمام تمرین هست. چرا؟ زیرا ماهیچه‌های شما در این موقع به پروتئین نیاز دارند. آن‌ها برای استراحت و بازیابی به پروتئین نیاز دارند. بنابراین زمانی که نوشیدنی پروتئینی را استفاده می‌کنید، ماهیچه‌های شما به‌سرعت آن را جذب می‌کنند و این دقیقاً هدف ما در استفاده از نوشیدنی‌های پروتئینی هست.

    اما برای تأمین پروتئین موردنیاز قبل از تمرین باید چه چیزی استفاده کنید؟ غذا. خوردن املت چند ساعت قبل از تمرین منجر به تأمین نیاز ماهیچه به پروتئین می‌گردد. اگر زندگی پرمشغله‌ای داشته و همواره در حال حرکت هستید، نوشیدنی‌های پروتئینی یکی از بهترین گزینه‌ها به‌جای صبحانه به شمار می‌روند. مطالعات نشان می‌دهند صبحانه سرشار از پروتئین بهترین روش برای جلوگیری از گرسنگی در طول روز هست.

    همچنین بخوانید:( تغذیه قبل و بعد از تمرین برای بدن‌سازان)

    5. منبع پروتئینی شما نامناسب است.

    شما قصد دارید از پروتئین مناسب استفاده کنید. نگران نباشید. بهترین منبع در اصل تمام منابع به‌غیراز سویا هست. اما چیزی که اغلب منجر به سردرگمی ورزشکاران می‌گردد، ایجاد تنوع در استفاده از پروتئین‌های مختلف هست.

    همان‌طور که تغییر منابع غذایی ضروری است، تغییر منابع پروتئین نیز می‌تواند مناسب باشد. همواره چند نوع پروتئین را در دسترس داشته باشید تا بتوانید با مصرف آن‌ها سریع‌تر به اهداف خود دست‌یابید.

    منابع پروتئینی مختلف دارای مزایای متنوعی نیز می‌باشند و هر یک از آن‌ها منجر به افزایش بازده شما می‌گردند. برای مثال، ازآنجایی‌که پروتئین وی سریع‌تر جذب می‌شود، بهتر است آن را بعد از تمرین استفاده نمایید اما هرگز از پروتئین وی به‌عنوان جایگزین غذا استفاده نکنید. سویا نیز یکی از پروتئینی است که همواره باید از آن دوری نمایید زیرا تأثیر منفی بر روی غده تیروئید دارد.

    یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از پروتئین‌های گیاهی هست. همچنین به‌هیچ‌عنوان از نوشیدنی‌های پروتئینی هراس نداشته باشید. فقط کافی است در انتخاب آن‌ها دقت نمایید. این را به خاطر داشته باشید مکمل‌ها به‌منظور تقویت تمرینات شما ایجادشده‌اند و منجر به نابودی تلاش‌های شما نمی‌گردند.

    همچنین بخوانید: ( 9روش برای استفاده از پودرهای پروتئینی برای بهبود تغذیه)


    تالیف:

    تن ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت livestrong.com)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۱ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *