چربی سوز ها, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

سی ال ای (‌CLA) چیست؟

مکمل سی الی ای چیست ؟ CLA
  • فواید و نقش سی ال ای در بدنسازی و ورزش

    مکمل سی ال ای چیست ؟ سی ال ای یا CLA یا لینولئیک اسید کونژوگه (سی ال ای) یکی از ایزومرهای لینولئیک اسید است و این بدین معناست که دارای تغییری جزئی در ساختار مولکولی به دلیل تغییر در وظایف مواد غذایی می‌باشد. این یکی از اسیدهای چرب آزاد می‌باشد که به طور طبیعی در گوشت و مواد لبنی وجود دارد و توسط بدن تولید نمی‌گردد. بنابراین باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. سی ال ای یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌ها در برنامه غذایی بدنسازی است.

    CLA برای اولین بار در سال 1978 توسط دکتر مایکل پاریزا و در حین مطالعه عصاره گوشت در دانشگاه ویسکانسین مادیسون کشف شد. تونالین CLA (نسخه صنعتی) یکی از برترین مکمل های CLA می‌باشد و از روغن کافشه تهیه می‌شود که منبع مناسبی از لینولئیک اسید می‌باشد. این محصول اولین محصول پرفروش جهان بوده و تحقیقات بسیاری بر روی آن انجام گرفته شده است. اگر شما در کنار برنامه تمرین بدنسازی خود برنامه مکمل بدنسازی نیز دریافت کرده‌اید در اغلب موارد با برنامه مصرف سی ال ای آشنا شده‌اید. در لینک انتهای نوشته می‌توانید از کتاب راهنمای مکمل‌های بدنسازی نیز به صورت رایگان استفاده کنید.

    مزایای CLA‌ ( سی ال ای )

    اصلی ترین مزیت سی ال این تغییر ترکیب بندی بدن با کاهش چربی بدن و نگهداری حجم ماهیچه‌ای می‌باشد. بنابراین یکی از مکمل‌های پرکاربرد در دوره چربی سوزی و عضله‌سازی می‌باشد. اسید لینولئیک کونژوگه چربی بدن را در افرادی که ورزش می‌کنند کاهش می‌دهد.

    CLA این کار را به چهار طریق انجام می‌دهد

    • کاهش میزان چربی ذخیره شده بعد از غذا خوردن
    • افزایش تجزیه چربی در سلول های چربی
    • افزایش میزان متابولیسم چربی
    • کاهش تعداد سلول های چربی در بدن

    جهت دریافت برنامه کلیک کنید: برنامه تمرین بدنسازی

    حالا به خوبی متوجه شدید که مکمل سی ال ای چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟ این یکی از دلایل اصلی برای خرید CLA توسط افراد می‌باشد زیرا یکی از محصولات چربی سوز بدون کافئین می‌باشد. این محصول همانند محصولات دارای کافئین عمل نمی‌کند و بنابراین بسیاری از افراد از این محصول برای سوزاندن چربی‌ها و رسیدن سریع به نتایج استفاده می‌کنند.

    نتایج مطالعات انجام شده در مورد مزایای مصرف CLA

    بیش از 600 مطالعه بر روی CLA ها در طی 25 سال اخیر انجام شده است و ذکر همه آن‌ها امکان پذیر نمی‌باشد، بنابراین در این‌جا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

    کاهش چربی بدن با مصرف مکمل سی ال ای

    موسسه: مجله تحقیقات پزشکی بین‌المللی

    توضیح: افراد داوطلب سی ال ای یا نمونه دارونمایی را به مدت 3 ماه دریافت کردند و از آنها خواسته شده که هیچ تغییر در روش زندگی و رژیم غذایی خود در این مدت اعمال نکنند.

    نتایج: گروهی که از CLA استفاده کرده بودند به میزان قابل توجهی و در حدود 17 الی 21.3 درصد کاهش چربی داشتند و وزن آنها نیز کاهش پیدا کرده بود (از 69.6 به 68.9 کیلوگرم).

    لینولئیک اسید کونژوگه (CLA) بافت چربی شکمی در مردان چاق میانسال دارای علایم سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد: آزمایش کنترل تصادفی.

    موسسه: مجله بین‌المللی چاقی

    توضیح: افراد داوطلب CLA یا نمونه دارونمایی را به مدت 4 هفته دریافت کردند و تغییری را در شیوه زندگی و رژیم غذای خود اعمال نکردند.

    نتایج: گروهی که از CLA استفاده کرده بودند قطر کمر خود را کاهش داده بودند و این کاهش در حدود یک اینچ بود.

    جهت دریافت کتاب آموزش حرکات بدنسازی کلیک کنید: خرید کتاب بدنسازی 

    استفاده از لینولئیک اسید به مدت یکسال حجم چربی بدن را در افراد سالم دارای اضافه وزن کاهش می‌دهد.

    موسسه: موسسه آمریکایی تغذیه بالینی

    توضیح: افراد چاق CLA و گروه دیگری نمونه دارونمایی را روزانه به مدت 1 سال استفاده کردند.

    نتایج: میانگین چربی بدن در گروهی که از CLA استفاده کرده بودند 6.9 تا 8.7 درصد کمتر از افرادی بود که از نمونه بی‌تاثیر استفاده کرده بودند. استفاده طولانی مدت از مکمل CLA حجم چربی بدن در افراد دارای اضافه وزن را کاهش می‌دهد.

    استفاده از مکمل لینولئیک اسید کونژوگه به مدت 24 ماه نتایج مناسبی داشته و حجم چربی بدن را در افراد دارای اضافه وزن کاهش می‌دهد.

    موسسه: مجله تغذیه

    توضیح: در ادامه دوره استفاده یک ساله از مکمل این مطالعه انجام گرفت. افراد دارای اضافه وزن روزانه CLA دریافت کردند.

    نتایج: افرادی که در سال اول مطالعه چربی از دست داده بودند، سال دوم را نیز بدون چربی ادامه دادند و گروهی که در سال اول از نمونه دارونما استفاده می‌کردند از CLA استفاده کردند و چربی قابل توجهی را از دست دادند. میزان لپتین در طول دوره بیش از 20 درصد کاهش یافت. استفاده طولانی مدت از مکمل CLA به مدت 24 ماه عواقبی در پی نداشت.

    خرید مکمل چربی‌سوز

    تاثیر مکمل های لینولئیک اسید کونژوگه یا سی الی ای در طی تمرینات مقاومتی

    یکی دیگر از تحقیقات انجام شده به تاثیر مصرف مکمل CLA بر روی بدن و عضله‌سازی در طی تمرینات مقاومتی پرداخته است. در ادامه نتایج تحقیقات آورده شده است.

    موسسه: کالج آمریکایی پزشکی ورزشی (2006)

    توضیح: زنان و مردان سالم در CLA یا نمونه دارونمای آن را در ورزش‌های مقاومتی به مدت 7 هفته استفاده کردند. اندازه‌گیری‌ها قبل و بعد از اتمام مطالعه شامل وزن بدن، درصد چربی بدن، حجم چربی بدن و ضخامت ماهیچه‌ها بود.

    جهت دریافت برنامه کلیک کنید: برنامه بدنسازی نوجوانان

    نتایج: بعد از 7 هفته، گروهی که از مکمل CLA استفاده کرده بودند دارای افزایش حجم ماهیچه و کاهش چربی بودند. علاوه بر این،  RMR نیز در گروهی که از CLA استفاده کرده بودند ثابت بود ولی RMR در گروهی که از نمونه دارونما استفاده کرده بودند کاهش یافته بود.

    نقش لینولئیک اسید کونژوگه در کاهش چربی بدن و جلوگیری از اضافه وزن در تعطیلات

    این مطالعه به برسی تاثیر مصرف این مکمل در کاهش چربی بدن و جلوگیری از افزایش وزن در دوران بعد از تمرین و دوران استراحت می‌پردازد.

    موسسه: مجله بین المللی چاقی (2006)

    توضیح: 40 زن و مرد سالم و دارای اضافه وزن در سنین 18-44 سال با شاخص حجمی 25-30 کیلوگرم بر متر مربع از CLA یا نمونه دارونمای آن به مدت 6 ماه استفاده کردند. وزن بدن به صورت ماهانه قبل از فصل تعطیلات (آگوست ـ دسامبر)، فصل تعطیلات (نوامبرـ دسامبر) و بعد از تعطیلات (ژانویه ـ مارس) اندازه‌گیری شد.

    نتایج: در مقایسه با گروهی که از مکمل سی ال ای استفاده کرده بودند، گروهی که از دارونما استفاده کرده بودند در طی فصل تعطیلات افزایش وزن قابل توجهی داشتند. در گروه دارونما، تغییر وزن در تعطیلات بیشتر از دوره پیش از تعطیلات بود. تغییر در ترکیب‌بندی بدن در طی دوره شش ماهه در استفاده از CLA بسیار خوب بود و چربی بدن به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

    CLA ابتدا در دهه 90 به عنوان مکمل ارائه شد اما از فروش خوبی برخوردار نبود. این مطالعات نشانگر تفکر فعلی در مورد CLA مس باشد و به افراد کمک می کند تا به دلیل محبوبیت کنونی آن پی ببرند.

    محصولات CLA و میزان مصرف سی ال ای

     خرید مکمل چربی سوز

    حالا که با این سوال سی ال ای چیست ؟ آشنا شدید بیاید در مورد نحوه مصرف و انواع سی ال ای اطلاعات بیشتری کسب کنیم. CLA‌ در دو حالت مستقل و محصولات فرمولی ارائه می‌شود. اگرچه برند تونالین مشهور می‌باشد اما تمام محصولات CLA را این تولید کننده تامین نمی‌کند. کلارینول نیز یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده می‌باشد ولی این محصول منبع طبیعی محصول را ذکر نکرده است. محصولات دیگر CLA حاصل از روغن کافشه می‌باشند. در برخی از موارد، منبع بر روی برچسب نیز ذکر نشده است. بنابراین زمانی که تصمیم به خریداری گرفتید، مطالعه برچسب ضروری می‌باشد و سعی کنید از نمونه‌های مشهور آن خریداری نمایید.

    من به شما پیشنهاد می‌کنم قبل از خرید تحقیقاتی را بر روی دو برند مشهور انجام دهید تا انتخاب درستی داشته باشید. در میان محصولات فرمولی، CLA معمولا بخشی از ترکیبات چربی‌های سالم می‌باشد که برای چربی سوزی به کار برده می‌شوند. مجموعه‌ای از محصولات وجود دارند که بر این اساس ساخته شده‌اند اما در مورد عملکرد آن‌ها اطلاعاتی موجود نمی‌باشد. بسیاری از افراد نیز از CLA به منظور خودداری از کافئین استفاده می‌کنند.

    CLA معمولا به صورت کپسول‌های ژله‌ای عرضه می‌شود و در محصولات فرمولی به صورت پودر به‌کار رفته است. میزان مصرف آن 1-2 تا سه بار در روز می‌باشد و قدرت آن از 1000 میلی‌گرم تا 1300 میلی‌گرم در هر کپسول ژله‌ای متغیر می‌باشد. طبق معمول، مطالعه بر چسب ضروری بوده و پیروی از دستورالعمل موجود توصیه می‌شود. سیعی کردیم در این نوشته با مکمل سی ال ای چیست بیشتر آشنا شوید و اطلاعات تکمیلی بیشتری در مورد مزایای سی ال ای داشته باشید.


    تالیف و ترجمه تن ورز 

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.


    اگر هدف شما افزایش وزن، کاهش وزن و یا سلامتی است، آیا مایل هستید از بهترین مربیان و کارشناسان تغذیه ایران، رژیم غذایی اختصاصی خودتان را دریافت کنید؟ و یا مایل هستید که جهت شکل‌دهی به بدن خود، یک برنامه تمرینی فوق‌العاده برای شما طراحی شود؟ 

    برای اطلاعات بیشتر در این حوزه، می‌توانید به صفحه دریافت برنامه تمرینی و رژیم غذایی مراجعه نمایید.


    N:0376

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳۶ رای

    نوشته های مشابه

    42 دیدگاه در “سی ال ای (‌CLA) چیست؟

    1. اسی گفت:

      لطفا قیمت لطف کنید سی ال ای برای چربی سوزی ‌و حجم عظلات مرسی

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز در حال حاضر هیچ مکملی در تن ورز به فروش نمی‌رسد.

        1. پوريا گفت:

          يكي از مكمل هاي خوبي كه در چربي سوزي موثره.

    2. Mohammadreza mousavi گفت:

      من حدود ده کیلو اضافه وزن دارم
      خواستم ببینم بنظر شما بین
      Cla nutrend
      فت بورنر ترمو مکس ترک نوتریشن
      و کارنیتین کدوم تاثیر بهتری داره واقعا گیج شدم از بس مطالب خوندم هرکی یه چیزی میگه ممنون میشم کمکم کنید آب کنم اضافه وزنو

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی CLA و ال کارنیتین چربی‌سوز مستقیم نیستند و به روند چربی‌سوزی کمک می‌کنند. فت برنر ترمو مکس جزء چربی‌سوزهای مستقیم است که قدرت بیشتری نسبت به به آن دو مکمل دارد و انتخاب هر یک از این محصولات بستگی به نوع بدن و شرایط بدنی شما دارد.

    3. Alibinam37 گفت:

      سلام . من ورزشکار آماتور هستم و میخوام ماهیچه های شکمم رو سیکس پک بکنم وزنم نرمال هست و مکمل مصرف نمیکنم تمرین من دو و حرکات شکم هست ماهیچه های شکمم هم رشد کرده اما یه لایه نازک چربی روی اونا هست که آب هم نمیشه چیکار کنم که مثل حرفه ای ها ماهیچه های شکمم خشک بشه از بعضی ها شنیدم میگن سوما باید تزریق کرد یا سی ال ای و ال کارنتین مصرف کنم

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز برای کاهش درصد چربی ناحیه شکمی اولین مورد داشتن رژیم‌ غذایی مناسب و تمرینات هوازی است. در کنار این‌ها می‌توانید از مکمل‌هایی نظیر CLA و ال کارنیتین نیز استفاده کنید. هیچ‌گاه به شما توصیه به مصرف سوماتروپین نمی‌کنیم.

        1. ریحانه گفت:

          سلام وقت بخیر من 30کیلو اضافه وزن دارم و بهم پیشنهاد شد در کنار قرص هزل از سی ال ای اشتفاده کنم آیا نتیجه دلخواه در ماه چند کیلو میتونم بگیرم.؟

          1. تولید محتوا تن ورز گفت:

            سلام. دوست گرامی نتیجه گرفتن در ورزش بدنسازی و مبحث تناسب اندام نیاز به صبر و زمان دارد و شما باید برای رسیدن به هدف خود و مخصوصا کاهش 30 کیلوگرم اضافه وزن زمان بگذارید و تلاش کنید تا به شیوه مطلوبی وزن خود را کاهش دهید. زیرا کاهش وزن در زمان کم عوارض بسیاری مانند بیماری‌های داخلی، افتادگی پوست و … را به همراه دارد. علاوه بر این مقدار کاهش وزن برای هر فردی متفاوت از دیگری است اما مقدار نرمال و اصولی آن 2 تا نهایتا 3 کیلوگرم در ماه است.

    4. امیر سالار گفت:

      سلام من حدود بیست کیلو اضافه وزن دارم من باید از چه کسی برنامه و قرص بسیار قوی دریافت کنم

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی برای دریافت برنامه تمرینی به سایت ما مراجعه کنید و درخواست برنامه خود را با پر کردن فرم‌های مربوطه که یکسری توضیحات و سوال از شما می‌پرسند، اطلاعات خود را تکمیل کنید تا برنامه اختصاصی برای شما و شرایط بدنی شما طراحی شود.

    5. Mnsur گفت:

      سلام دوستان cla رو با تیربلوس بخورم مشکلی نداره
      ؟؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی هر کدام از این محصولات کار خاص خود را انجام می‌دهند و تداخلی هم در عملکرد هم ندارند.

        1. دانیال گفت:

          سلام اگه cla رو با لیپو ۱۰۰ مصرف کنم مشکلی داره؟ یا روندو سریتر پیش می بره؟ در کنار تمرین البته

          1. تولید محتوا تن ورز گفت:

            سلام. دوست عزیز مصرف سی ال ای در کنار لیپو 100 روند پیشرفت شما را بیشتر و سریع‌تر خواهد کرد.

    6. الهام گفت:

      سلام خسته نباشيد
      ميخوام ده كيلو وزن كم كنم
      ممكنه يه مكمل لاغري خوب و بي ضرر يا كم ضرر بهم معرفي كنيد

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز در بحث کاهش وزن مهمترین مبحث رژیم غذایی است که باید درست و اصولی رعایت شود و در کنار آن بحث تمرینات هوازی. سپس شما می‌توانید از مکمل‌های غذایی بهره بگیرید که باز هم بسته به مقدار درصد چربی بدن شما متفاوت هستند. ولی مکمل‌های ال کارنیتین، سی ال ای و کافئین در کاهش وزن به شما کمک خواهند کرد و در مراحل بالاتر می‌توانید از چربی‌سوزها بهره بگیرید.

    7. ستار گفت:

      با درود خدمت شما
      بنده کوهنورد هستم و هر هفته یک روز صعود به قله انجام می دم که معمولاً بین 8 تا 12 ساعت طول می کشه و مسافتی بین 20 تا 30 کیلومتر رو طی میکنم. سوال من اینه که مصرف CLA برای کوهنوردان که یک روز در هفته ورزش می کنند به چه شکل هست ؟ و آیا در طول هفته که معمولا فعالیت بدنی ندارم هم باید این قرص مصرف کنم؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی اگر بخواهید نتیجه بهتری از این مکمل بگیرید بهتر است در طول هفته حداقل 4 جلسه تمرین هوازی 30 دقیقه‌ای داشته باشید. شما می‌توانید در طول هفته نیز از این مکمل استفاده کنید و بعد از صبحانه و نهار از آن استفاده کنید.

    8. وحیدی گفت:

      من مصرف کردم برا چربی سوزی خیلی خوبه ولی قند خونم رو خیلی بالا برد

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی CLA معمولا بر قند خون تاثیرگذار نیست و شاید دلیل بالا رفتن قند خون شما مورد دیگری باشد.

    9. عاطفه گفت:

      سلام من تقریبا یک ماهه cla میخورم و ریزش مو زیاد دارم می خواستم ببینم مربوط به خوردن قرصه؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی cla ارتباطی به ریزش مو ندارد. ممکن است ریزش موی شما به علت نوع رژیم غذایی‌تان باشد.

    10. ناهید مودت گفت:

      بر عکس اعتقاد بعضیا من فکر می‌کنم واقعا توی چربی سوزی مفیده

    11. حمید کاشی گفت:

      سی ال ای در چربی سوزی بد نیست ولی خیلی هم نباید به عنوان یه چربی سوز قوی روش حساب کرد.

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        دوست عزیز CLA به عنوان یک کمک کننده به پروسه چربی‌سوزی به حساب می‌آید و مشخصا جزء دسته چربی‌سوزها به حسال نمی‌آید.

    12. المیرا یاسری گفت:

      این مکمل تا چه حدی در چربی‌سوزی موثره؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز این مکمل به عنوان یک چربی‌سوز شناخته می‌شود ولی تنها به پروسه چربی‌سوزی کمک می‌کند و جزء دسته چربی‌سوزها نیست.

    13. ويدا گفت:

      سلام خسته نباشيد من ٢٠ كيلو وزن كم كردم با رژيم كتو بدون ورزش حالا ميخوام برم بدنسازي براي فرم دهي claو bcaa به درد من ميخوره؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز انتخاب دقیق مکمل‌ها بر اساس فرم بدنی صورت می‌گیرد ولی دو مکملی که نام بردید برای شما مفید خواهند بود.

    14. جهانبخش گفت:

      آیا درسته که در نازک کردن پوست موثره؟

      1. تن ورز گفت:

        سلام تن ورزی عزیز
        سي ال اي كمك به فرايند چربي سوزي مي كنه ولي كاهش ضخامت پوست مربوط به رژيم غذايي و تمرينات هوازيه

    15. اسلامی گفت:

      برای کمک به چربی سوزی از مکمل‌های خوبه.درسته؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. بله دوست عزیز در چربی‌سوزی بسیار به روند چربی‌سوزی کمک خواهد کرد.

    16. وحید تالشی گفت:

      سلام. لطفا مکمل‌های بیشتری رو معرفی کنین. ممنون

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز مکمل‌های بسیاری در بخش اکادمی سایت معرفی و به صورت کامل بررسی شده‌اند.

    17. مهدی عسگری گفت:

      همراه چه مکملی بهترین جواب رو توی چربی سوزی میده؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        مهدی عزیز این بستگی به فرم بدنی و شرایطش داره. ولی یکی از بهترین مکمل‌هایی که با سی ال ای جواب خوبی میده، ال کارنیتین هست.

    18. حجاب گفت:

      توضیح کامل و عالی بود. مرسی

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        ممنون از شما دوست و همراه تن ورزی

    19. تمنا رادبه گفت:

      مکمل سی ال ای با چه مکملی برای چربی سوزی بهتره استفاده بشه؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز این بستگی به فرم بدنی و شرایط اون فرد داره. ولی با ال کارنیتین و یا کافئین نتیجه بسیار خوبی میده.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *