دانستنی‌های بدنسازی, مقالات, مقاله‌های دیگر

مسابقات مستر المپیا مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا

مسابقات مستر المپیا مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا
  • مسابقات مستر المپیا مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا

    مسابقات مستر المپیا مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا می‌باشد که هر ساله به صورت رسمی برگزار می‌شود. در این مسابقات حرفه‌ای‌ترین ورزشکار توسط فدراسیون جهانی پرورش اندام (IFBB) مشخص می‌گردد. عنوان “مستر المپیا” آرزوی هر یک از بدنسازان حرفه‌ای جهان است. تن‌ورز در این مقاله معرفی کاملی از این رقابت‌ها به همراه برندگان آن خواهد داشت.

     این رقابت‌ها از مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا است که

    بنیان‌گذار مسابقات جهانی مستر المپیا

    از مسابقات مستر المپیا چه می‌دانید؟ “جو ویدر” پدر پرورش اندام نوین جهان و مؤسس IFBB است. همچنین بنیان‌گذار مسابقات Mr. Olympia می‌باشد. در حال حاضر این رقابت‌ها جزو معتبرترین مسابقات پرورش اندام جهان است. یکی از رویاهای هر بدنساز حرفه‌ای ورود به این مسابقات و کسب مقام قهرمانی می‌باشد. ده‌ها سال تمرین و پیروی از برنامه بدنسازی و برنامه غذایی در کنار علایق شخصی نیاز به یک نقطه اوج دارد. این مسابقات بدون شک نقطه اوج و غایت قهرمانی و اعتبار برای یک ورزشکار حرفه‌ای می‌باشد.

    اولین دوره مسابقات

    اولین دوره از مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا در تاریخ 18 سپتامبر سال 1965 میلادی برگزار شد. محل برگزاری، “آکادمی موسیقی بروکلین”، واقع در شهر نیویورک بوده است. اولین قهرمان مسابقه نیز، “لری اسکات” بود که در سال 1966 نیز به این مقام نائل شد. احتمالاً وی را با ابداع حرکت جلو بازو روی میز لاری به خاطر بیاورید.

    برنامه تمرینی و رژیم غذایی تن ورز گیف

    پس از مدتی “مسابقات میس المپیا (Ms. Olympia)” به طور تخصصی برای بانوان برگزار گردید. اولین دوره در سال 1980 میلادی واقع در فیلادلفیا بود.

    جایزه نقدی مسابقات

    هم‌اکنون جایزه قهرمان این سری از مسابقات حرفه‌ای 400 هزار دلار می‌باشد. البته در دوره اول جایزه‌ای اهدا نشد و پس از مدتی جوایز نقدی قرار گرفت.

    قهرمانان رکورددار مسابقات مستر المپیا

    “لی هنی” و “رونی کلمن” از بزرگ‌ترین بدنسازان جهان و رکورددار این مسابقات هستند. هرکدام 8 بار قهرمان شده و در صدر جدول قرار گرفتند. قهرمانی سال‌های 1984 الی 1991 میلادی متعلق به لی هنی بوده است. همچنین طی سال‌های 1998 تا 2005، رونی کلمن صاحب این عنوان شد.

    مسابقات مستر المپیا

    تاریخچه مجسمه ساندو

    اگر پیگیر مسابقات مستر المپیا بوده باشید، نام مجسمه ساندو را شنیده‌اید. این مجسمه به عنوان جایزه به قهرمانان اهدا می‌گردد. “فردریش مولهلم میلر” معروف به “اویگن ساندو” را پدر بدنسازی مدرن می‌دانند .پدر اویگن، آلمانی و مادرش اهل روسیه بود. به دلیل اجتناب از کار در ارتش، روسیه را ترک و تمام اروپا را سفر نمود. طی این سفرها، هنرهای رزمی‌ خود را به نمایش گذاشت. مردم محو زیبایی عضلانی و بدن او بودند.

    در این بین اویگن با تشویق “فلورنز زیگفیلد” بدنسازی را به صورت حرفه‌ای ادامه داد. پس از مدتی نیز نام اویگن ساندو را برای خود برگزید.

    همان‌طور که ذکر شد این مجسمه به قهرمانان مسابقات مستر المپیا اهدا می‌شود. اما برای اولین بار همسر جو ویدر به او این هدیه را تقدیم کرد. “بتی”، همسر جو ویدر، مجسمه ساندو را از یک عتیقه فروشی برای هدیه تهیه نمود. پس از آن این مجسمه در دفتر ویدر قرار گرفت. ساخت این مجسمه نیز به سال 1891 توسط “فردریک پومروی” باز می‌گردد. بعدها توسط “ریخته‌گری مولر و پسران” در نیویورک مجدداً ساخته شد.

    خرید کتاب بدنسازی

    جایزه مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا، اولین بار سال 1901 طی “مسابقات یوگن ساندو” به برندگان اهدا گردید. مجسمه طلایی متعلق به نفر اول، نقره‌ای برای نفر دوم و برنزی متعلق به سومین برنده بود. همچنین طی “مسابقات مستر یونیورس لندن” در سال 1950 نیز از این جایزه مجدداً پرده‌برداری گردید.

    این نماد برای بار اول در سال 1977 به “فرانک زین” اهدا شد. اما لری اسکات و “سرجیو الیوا” در دوره‌های قبل این جایزه را نگرفتند. جالب است بدانید که هم‌اکنون ساخت این مجسمه حدود 4 ماه زمان می‌برد.

    چه رشته‌های ورزشی در این مسابقه شرکت می‌کنند؟

    این رقابت‌ها در سه دسته اصلی پرورش اندام، فیزیک کلاسیک و فیزیک برای آقایان برگزار می‌شود. دسته پرورش اندام شامل دو شاخه: دسته آزاد و 212 پوندی است. البته عنوان مستر المپیا تنها به قهرمان مسابقات دسته آزاد تعلق می‌گیرد. همچنین فیزیک کلاسیک در سال 2016 میلادی اضافه شد. اولین قهرمان سری فیزیک کلاسیک  “دنی هستر” بود.

    دسته ویلچر المپیا در سال 2019 در مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا قرار گرفت. ویلچر المپیا مختص ورزشکاران معلول است. قهرمان رشته فیزیک با تناسب و زیبایی اندام بالاتنه مشخص می‌شود. مسئولین برگزاری مسابقه، با هدف سوق دادن ورزشکاران به مصرف کمتر دارو این شاخه را اضافه نمودند.

    رشته فیزیک کلاسیک نیز با هدف رقابت‌ بین بدن‌هایی زیبا و کلاسیک زمان قدیم راه پایه‌گذاری شد. تناسب و تقارن عضلات بدن معیار این دسته از مسابقات مستر المپیا است. ورزشکاران با حداکثر وزن 96 کیلوگرم می‌توانند در رشته 212 پوندی این مسابقه شرکت نمایند. در دسته آزاد یا Open نیز محدودیتی برای شرکت‌کننده وجود ندارد.

    برندگان مسابقات مستر و میس المپیا

    اولین برنده میس المپیا “راشل مک لایز” بود. از سال 2000 تقسیم‌بندی مسابقه به دودسته وزنی کمتر و بیشتر از 61 کیلوگرم رخ داد. پس از مدتی نیز شاخه‌های فیگور و بیکینی در مسابقات قهرمانی بانوان قرار گرفت. ایریس کایل با 10 مرتبه قهرمانی، رکورددار این سری مسابقات است.

    بی‌شک آرنولد را می‌شناسید. وی از سال 1970 تا 1975 در مسابقات شرکت نمود. 5 سال بعد مجدداً به عرصه رقابت‌ها بازگشت و قهرمان شد. “فرانک کلمبو” قهرمان سال 81 بود. همچنین “کریس دیکرسون” در سال 82 و “سمیر بنوت” لبنانی سال 83 عنوان قهرمانی را کسب نمودند. از سال بعد آن یعنی 1984 لی هنی، 8 دور قهرمان مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا شد. پس از کسب هشتمین عنوان، در سال 1991 بازنشستگی خود را اعلام نمود.

    فروشگاه محصولات بدنسازی

    سپس “دوریان یتس” که در 1991به مقام نائب قهرمانی رسید. اما از سال 92 طی شش سال متوالی عنوان قهرمانی را کسب نمود. توده عضلانی یتس بی‌نظیر بود. در نتیجه از آن پس طی رقابت‌ها توجه بیشتری به حجم عضلات شد. حتی گاهی میزان حجم عضلانی مهم‌تر از تقارن و تناسب‌اندام است. پس از یتس، رونی کلمن به 8 عنوان قهرمانی رسید.

    نحوه راه‌یابی افراد به مسابقات مستر المپیا

    نحوه راه‌یابی افراد به سه شکل است:

    فرد از نفرات اول تا پنجم سری قبل مسابقات باشد.

    ورزشکار طی مسابقات حرفه‌ای طی سال، قهرمان شده باشد. همچنین جواز حضور در مسابقات را به دست آورده باشد.

    با شرکت در سری مسابقات حرفه‌ای، امتیازاتی به ورزشکاران تعلق می‌گیرد. در نتیجه فرد با قرار گرفتن در بالای جدول مجموع امتیازات، به این مسابقات راه پیدا می‌نماید.

    مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا

    اولین ورزشکاران ایرانی راه‌یافته

    “شهریار کمالی” معروف به “کینگ کمالی”، سال 2001 اولین ایرانی‌الاصل شرکت‌کننده در مسابقه بود. پس از آن “بیت‌الله عباسپور  از ایران پا به رقابت‌ها گذاشت. او در طی سالهای 2012 و 2013، مقام هفدهم را کسب نمود. همچنین سال 2015 در دسته 212 پوندی مسابقات مستر المپیا شرکت کرد. با این حال به دلیل داوری‌های غلط و تضییع حق، مقام پنجم را به دست آورد.

    دیگر شرکت‌کننده ایرانی، “هادی چوپان” است. او در سال 2019 در مسابقات شرکت نمود و مقام سوم و اول نگاه مردمی را کسب کرد. همچنین او در سال 2020 به مقام مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا دست پیدا کرد. “آرش رهبر”، ورزشکار ایرانی‌الاصل ساکن آمریکا، در رشته فیزیک کلاسیک نیز به مقام دوم رسید.

    مقام داران مسابقات جهانی مستر المپیا از ابتدا تا کنون

    1965الی 1966 لاری اسکات

    1967 تا 1969 سرجیو الیوا

    1970 تا 1975 آرنولد شوارتزنگر

    سال 1976 فرانکو کلمبو

    1977 الی 1979 فرانک زین

    سال 1980 آرنولد شوارتزنگر

    1981 فرانکو کلمبو

    قهرمان سال 1982 کریس دیکرسون

    1983 سمیر بنوت

    1984 تا 1991 لی هنی

    1992 الی 1997 دوریان یتس

    1998 تا 2005 رونی کلمن

    سال‌های 2006 و 2007 جی کاتلر

    2008 دکستر جکسون

    2009 و 2010 جی کاتلر

    2011 تا 2017 فیل هیث

    2018 شاون رودن

    2019 براندون کوری

    سال 2020 ممدوح الصبیا (بیگ رامی)

    برندگان دسته 212 پوندی مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا

    سال‌های 2012 تا 2018 فلکس لوئیز

    2019 کمال القرنی

    2020 شاون کلاریدا

    برندگان رشته فیزیک مسابقات مستر المپیا از ابتدا تاکنون

    سال 2013 مارک آنتونی وینگسون

    2014 تا 2017 جرمی بوندیا

    2018 برندون هندریکسون

    سال 2019 ریمونت ادموندز

    2020 برندون هندریکسون

    رکوردداران مسابقات

    لی هنی: 8 بار

    رونی کلمن: 8 بار

    آرنولد شوارتزنگر: 7 بار

    فیل هیث: 7 بار

    دوریان یتس: 6 بار

    جی کاتلر: 4 بار

    فرانک زین: 3 بار

    سرجیو الیوا: 3 بار

    فرانکو کلمبو: 2 بار

    لاری اسکات: 2 بار

    کریس دیکرسون، سمیر بنوت، دکستر جکسون، براندون کوری، رابی رابینسون، کن والر، مایک منتزر نیز هرکدام یک‌بار قهرمان شدند.

    جمع بندی

    مسابقات مستر المپیا، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسابقه قهرمانی پرورش اندام جهان است. این رقابت‌ها توسط جو ویدر، بنیان‌گذاری شد. همچنین سال‌ها بعد، میس المپیا به صورت تخصصی برای بانوان به رقابت‌ها افزوده گردید.  لی هنی و رونی کلمن هرکدام 8 بار قهرمان مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا شدند. برخی ورزشکاران ایرانی هم‌چون مرحوم بیت‌الله عباسپور و هادی چوپان نیز در مسابقات شرکت نمودند.


    تالیف:

    تن ورز تولید شده در تولید محتوای تن‌ورز


    N:1698

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    نوشته های مشابه

    1 دیدگاه در “مسابقات مستر المپیا مهمترین مسابقات رشته پرورش اندام دنیا

    1. حسين تقديمي گفت:

      بسيار عالي بود و كامل.مرسي از تن ورز

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *