قهرمانان بدنسازی ایران, مقالات

قهرمان بدنسازی جهان دوریان یتس

قهرمان بدنسازی مرد جهان دوریان یتس
  • قهرمان بدنسازی جهان دوریان یتس

    قهرمان بدنسازی مرد جهان دوریان یتس (Dorian Yates) متولد 1962 در انگلستان است. لقب “هیولای حجم پرورش اندام” به او اختصاص دارد. 6 دوره قهرمانی مسابقات مستر المپیا، دوریان را از رکورد داران تاریخ این رشته کرده است. قهرمان بدنسازی دنیا دوریان یتس، سیستم تمرینی شدت بالا (HIT) را نیز گسترش داد. تن‌ورز در این مقاله مختصری به زندگینامه دوریان یتس و دوران ورزشی وی می‌پردازد.

    زندگینامه دوریان یتس

    دوریان اندرو یتس در 19 آپریل سال 1962 در انگلستان متولد شد. او پدر خود را در 13 سالگی از دست داد. دوریان در “روستای استافورد شایر” واقع در “هارلی” بزرگ شد. در نوجوانی، به همراه مادرش که مربی اسب‌سواری بود به “بیرمنگام” مهاجرت کردند. بیرمنگام شهری صنعتی و دومین شهر بزرگ انگلستان به شمار می‌رود.

    برنامه تمرینی و رژیم غذایی تن ورز گیف

    این اسطوره بدنسازی جهان با مدل برزیلی، “گل فری‌یرا” (Gal Ferreira) در مسابقات آرنولد کلاسیک 2008 آشنا شد. گل فری‌یرا همسر یتس، قهرمانی مسابقات بادی فیتنس IFBB  در سال 2007 را در پرونده خود دارد. وی و همسرش در ماربلای اسپانیا زندگی می‌کنند. لوئیس پسر دوریان نیز به بدنسازی علاقه‌مند است. او این رشته را به‌صورت حرفه‌ای زیر نظر پدرش دنبال می‌کند.

    افتخارات دوریان یتس

    دوریان  جزو 5 اسطوره قهرمان بدنسازی دنیا و از رکوردداران این رشته می‌باشد. نام وی را پس از رونی کلمن، لی هنی، آرنولد شوارتزنگر و فیل هیث می‌بینید. به‌واسطه حجم عضلات بی‌نظیر پشت یتس، به او لقب اولین هیولای حجم پرورش اندام را داده‌اند. قد دوریان یتس 178 سانتی‌متر و وزن دوریان یتس داخل فصل مسابقات او 125 کیلوگرم است. وزن خارج از مسابقات او نیز 136 تا 141 کیلوگرم می‌باشد.

    اندازه دور بازو قهرمان بدنسازی جهان دوریان یتس، 54 و دور سینه‌اش 148 سانتی‌متر است. همچنین اندازه دور باسن یتس 107، ران 79، کمر 83 و ساق پا 56 سانتی‌متر می‌باشد.

    زندگینامه دوریان یتس

    دوران ورزشی دوریان یتس

    دوریان در اوایل دهه 80 میلادی درگیر ناآرامی‌های اجتماعی شد. در این دوران به علت همراهی با دوستان در کارهای خلاف، به 6 ماه زندان محکوم گردید. او از این فرصت استفاده کرد و تمرینات پاورلیفتینگ خود را در زندان آغاز نمود. همین مرحله تغییری شگرف در زندگی او به وجود آورد و دوریان را وارد مرحله جدید زندگی کرد. او در بین 300 زندانی عنوان قوی‌ترین مرد را از آن خود نمود.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه افزایش حجم بازو

    قهرمان بدنسازی دنیا دوریان یتس به صورت جدی از سال 1983 یعنی در 21 سالگی تمرینات ورزشی خود را آغاز کرد. چندین پیروزی در انگلستان به دست آورد. سپس در سال 1990 به مسابقه شب قهرمانان نیویورک رفت. این رقابت‌ها اولین مسابقه حرفه‌ای او محسوب می‌شوند. در این مسابقه پس از محمد بن عزیز در مقام دوم جدول رده‌بندی قرار گرفت.

    یکی از مهم‌ترین افتخارات دوریان به سال 1991، نائب قهرمانی مسترالمپیا بازمی‌گردد. این قهرمان بدنسازی، پس از لی هنی با 8 رکورد قهرمانی در مقام دوم ایستاد. پیروزی در 15 مسابقه‌ حرفه‌ای و دو بار قرار گرفتن در بین دو نفر اول مسابقات از مهم‌ترین رکوردهای دوریان است. او از 1992 تا 1997 در هر مسابقه‌ای شرکت کرد، برنده شد.

    خرید کتاب بدنسازی

    یکی از القاب این قهرمان “سایه” می‌باشد. این لقب را “پیتر مک گاف” به او داد. به این علت که یتس در انظار عمومی کمتر حاضر می‌شد. اما مانند سایه به رقابت‌ها وارد شده و مقام قهرمانی را از آن خود می‌کرد. حتی به دلیل حجم عضلانی بی‌نظیر و کات عضلات ملقب به “گرانیت سخت” است.

    خداحافظی با ورزش حرفه‌ای

    قهرمان بدنسازی مرد جهان دوریان یتس، سه هفته پیش از مسابقات مسترالمپیا 1997، دچار آسیب‌دیدگی شد. پارگی عضلات جلو بازو و پشت بازو وی به‌صورت حاد در آمد. به همین علت از دنیای حرفه‌ای در همین سال خداحافظی کرد. با این حال قهرمانی مسابقه مستر المپیای 1997 را نیز به دست آورد. این قهرمانی با حرف‌وحدیث‌های بسیاری همراه بود. منتقدین، ورزشکاران و افراد آماتور معتقد بودند، ” ناصر السنباطی” برنده این مسابقه بوده است.

    دوریان از طرفداران سیستم تمرینی “نائوتیلوس آرتور جونز” و “مایک منتزر” بود. همچنین سیستم تمرینی با شدت بالا یعنی HIT را گسترش داد. در تمرینات خود این سیستم را گنجاند و معتقد بود تحریک عضله در این شرایط رخ می‌دهد. او برای هر تمرین یک تا دو ست با حداکثر شدت اجرا می‌کرد.

    فروشگاه محصولات بدنسازی

    دوریان معتقد بود، آسیب‌ها از باقی ماندن در سط تمرینی با شدت یکسان رخ می‌دهند. در دوره ورزشی او، اطلاعات محدودی پیرامون مکمل، تغذیه و تمرین وجود داشت. یتس از قهرمانان بدنسازی دنیا، پرورش اندام را به علت چالش فردی آن انتخاب نمود. او معتقد بود این راهی است که شما باید به تنهایی آن را طی کنید. هر بدنی را منحصربه‌فرد می‌دانست. به عقیده او هر ورزشکاری به تمرین و تغذیه تخصصی نیاز دارد.

    شما می‌توانید با تیم مربیان تن‌ورز به‌صورت رایگان مشاوره بدنسازی حرفه‌ای داشته باشید. در صورت تمایل جهت دریافت برنامه تمرین بدنسازی تخصصی خود کلیک نمایید.

    فعالیت‌های خارج از مسابقات

    یتس سال 1987 باشگاهی در شهر بیرمنگام خریداری کرد. سال 2006 نیز 4 شعبه در نقاط مختلف احداث نمود. در سال 2020 تنها شعبه اصلی این باشگاه واقع در بیرمنگام فعالیت می‌کرد. سال 1994 به همراه مایک و ری منتزر شرکتی در حوزه چاپ و نشر احداث کرد. این شرکت چاپ کتب مرتبط با بدنسازی را بر عهده داشت.

    همچنین در سال 1998 به همراه “کری کیز” یک شرکت ساخت مکمل راه‌اندازی نمود. اما در سال 2006 آن را ترک و کمپانی شخصی خود را تاسیس کرد. این شرکت خط تولید تخصصی مکمل‌های پروتئینی و افزایش حجم را دارد. قهرمان بدنسازی دنیا دوریان یتس در سال 2010 دومین شرکت خود را در حوزه هورمون‌های پپتایدی و مکمل‌های پرو هورمون تاسیس کرد. سال 2012 نیز آن را ترک نمود. مجددا سال 2011 شرکت سوم خود را در حیطه مکمل‌های پروتئینی، قبل و بعد تمرین، راه‌اندازی کرد. فرمول ساخت این مکمل‌ها به امضا و تائید او رسیده‌اند.

    قهرمان بدنسازی مرد جهان دوریان یتس طرفدار درمان‌های جایگزین برای سرطان مثل روغن شاهدانه می‌باشد. نظراتی درباره تأثیرات منفی مواد افزودنی سدیم فلوراید در آب لوله‌کشی بر انسان نیز دارد. همچنین مدعی است ویروس‌های سرطانی در مواد ضدعفونی کننده و برخی واکسن‌ها وجود دارند.

    فهرست افتخارات دوریان یتس به تفکیک سال:

    سال 1984:

    مقام اول مسابقات آقای بیرمنگام

    سال 1985:

    مقام هفتم مسابقات بازی‌های جهانی سنگین‌وزن

    سال 1986:

    مقام اول مسابقات قهرمانی انگلستان سنگین‌وزن

    1988:

    مقام اول مسابقات قهرمانی انگلستان سنگین‌وزن و اورال

    سال 1990:

    مقام دوم مسابقات شب قهرمانان

    سال 1991:

    این سال شروع اوج‌گیری قهرمان بدنسازی دنیا دوریان یتس بود. او طی سال‌های بعد نیز خوش درخشید.

    مقام دوم مسابقات مستر المپیا

    مقام اول مسابقات شب قهرمانان

    مقام اول مسابقات گرندپریکس انگلستان

    سال 1992:

    مقام اول مسابقات مستر المپیا

    مقام اول مسابقات گرند پریکس انگلستان

    سال 1993:

    مقام اول مسابقات مستر المپیا

    سال 1994:

    مقام اول مسابقات مستر المپیا

    مقام اول مسابقات گرندپریکس آلمان

    مقام اول مسابقات گرندپریکس اسپانیا

    مقام اول مسابقات گرندپریکس انگلستان

    سال 1995:

    مقام اول مسابقات مستر المپیا

    سال 1996:

    مقام اول مسابقات مستر المپیا

    مقام اول مسابقات گرندپریکس آلمان

    مقام اول مسابقات گرندپریکس اسپانیا

    مقام اول مسابقات گرندپریکس انگلستان

    سال 1997:

    مقام اول مسابقات مستر المپیا

    جمع بندی

    قهرمان بدنسازی جهان دوریان یتس متولد 1962 و از رکوردداران مستر المپیا می‌باشد. او 6 دوره قهرمانی این رقابت‌ها را در پرونده خود دارد. سایه، گرانیت سخت و هیولای حجم پرورش اندام لقب‌های قهرمان بدنسازی دنیا دوریان یتس است. او در سال 1997 به دلیل آسیب‌دیدگی پشت بازو و جلو بازو از دنیای رقابت‌ها خداحافظی کرد.


    تالیف:

     تن ورز تولید شده در تولید محتوای تن‌ورز

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 


    N:1721

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *