پروهورمون, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

مسدودکننده کورتیزول چیست؟

  • مزایا و نقش کورتیزول در بدنسازی

    برای شناخت این محصولات، ما باید کورتیزول را بشناسیم. کورتیزول یا هیدروکورتیزون یک هورمون استروئیدی است که در لایه بیرونی غده فوق کلیوی در جریان می‌باشد. کورتیزول به عنوان یکی از گلوکوکورتیکوئیدها (هورمونی که به متابولیسم کربوهیدرات‌ها و تا حدی پروتئین‌ها و چربی‌ها تاثیر دارد. گلوکوکورتیکوئیدها در لایه بیرونی غده فوق کلیوی تولید می‌شوند و کورتیزول یکی از اصلی‌ترین گلوکوکورتیکوئیدها می‌باشد) بوده و منجر به تشکیل گلیکوژن در کبد و در عین حال کاهش میزان استفاده از گلوکز در سلول‌ها می‌گردد. .

    یکی از تاثیرات اساسی کورتیزول کاهش منابع پروتئین در تمام سلول‌ها به جز سلول‌های کبدی و دستگاه گوارش می‌باشد. کورتیزول همچنین اسیدهای چرب را برای استفاد‌ه‌های متابولیک فراهم می‌سازد. کورتیوزل در واکنش به هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) و توسط قشر آدرنال سنتز و ترشح می‌شود. کورتیزول در واکنش به استرس آزاد می‌شود و یکی از هورمون‌های کاتابولیک می‌باشد. کاتابولیک به معنای فرایند تجزیه می‌باشد و کاهش پروتئین در بدن را افزایش می‌دهد.

    شرایط کاتابولیک معمولا به شرایطی گفته می‌شود که در آن شما به جای انواع دیگر سوخت نظیر کربوهیدرات‌ها از پروتئین استفاده می‌کنید. این امر دقیقا مقابل چیزی است که شما به عنوان یک بدنساز به آن نیاز دارید.

    همانطور که گفته شد کورتیزول در واکنش به استرس آزاد می‌شود و این امر شامل ورزش نیز می‌شود. ورزش یا تمرین فعالیتی کاتابولیک و دارای استرس می‌باشد. یکی از عوامل کلیدی در ایجاد ماهیچه باقی ماندن در شرایط آنابولیک می‌باشد و این شرایط را تعادل مثبت نیتروژن (یا پروتئین نیز می‌نامند) بنابراین روشن است که آزادشدن کورتیزول می‌تواند تاثیر نابود کننده‌ای بر روی رشد ماهیچه داشته باشد. بنابراین مسدود کننده‌های کورتیزول مجموعه‌ای محدود از محصولات هستند که تولید هورمون کورتیزول را محدود یا مسدود می‌کنند.

    مزایای مسدود کننده‌‌های کورتیزول

    اثرات منفی کورتیزول همان‌طور که گفته شد افزایش تجزیه پروتئین، افزایش جذب چربی به دلیل افزایش گلوکز که استفاده نمی‌شود و به عنوان چربی ذخیره می‌شود و مقابله با انسولین مقابله می‌باشد (به خاطر داشته باشید که انسولین یک هورمون آنابولیک می‌باشد) و تا حدی منجر به مشکلات حافظه می‌گردد.

    مزایای کوتیزول عبارتند از

    • جلوگیری از تجزیه پروتئین ماهیچه بعد از تمرین
    • اغلب به صورت رژیم غذایی یا ماده کمکی کاش چربی به منظور سوزاندن چربی بدن به فروش می‌رسد.
    • در برخی مدل‌ها به عنوان ماده تقویت حافظه به کار برده می‌شود.
    • میزان استرس را کاهش می‌دهد.

    زمان و میزان مصرف مکمل‌های مسدود کننده کورتیزول

     این یک دسته محدود می‌باشد که دارای چندین محصول است. با این حال، ماده اصلی بسیاری از این محصولات فسفاتیدیلسرین (PS) می‌باشد. PS به عنوان فسفولیپید طبقه بندی می‌شود.

    فسفولیپیدها چربی‌هایی هستند که در تمام سلول‌های بدن یافت می‌شوند. فسفاتیدیلسرین با غلظت بالایی در مغز وجود دارد که منجر به آبکی بودن غشای سلول‌ها می‌گردد که برای پردازش مواد غذایی اساسی ضروری می‌باشد. PS یکی از محصولات شیمایی برای بافت های عصبی می‌باشد.

    به عنوان حامی سیستم عصبی، PS منجر به آزادسازی و دریافت انتقال دهنده‌های عصبی در مغز می‌گردد. PS به عملیات مربوط به حافظه کمک می‌کند. این محصول به تنهایی نیز به عنوان تقویت کننده حافظه به فروش می‌رسد و معمولا از سویا تهیه شده است. از میان محصولات مسدود کننده کورتیزول، بسیاری از آن‌ها دارای فرمول‌های کاهش چربی می‌باشند و فقط برخی از آن‌ها دارای تاثیر مثبتی بر رشد ماهیچه می‌باشند.

    این محصولات به صورت قرص و کپسول عرضه می‌شوند و معمولا دارای موادغذایی مختلفی می‌باشند. همانطور که بیان شد، چیزی که در همه آن‌ها ثابت است PS یا مجموعه‌ای از PS ها می‌باشد.

    همانند بسیاری از محصولات کاهش چربی، برخی از آن‌ها شامل کافئین می‌باشند که منجر به تسریع متابولیسم می‌گردد که منجر به افزایش سوخت و ساز کالری‌ها می‌گردد.

    به نظر من، مسدودکننده کورتیزول باید بیشتر به سمت جوانب رشد ماهیچه گرایش داشته باشد بنابراین من محصولی را انتخاب می‌کنم که این ویژگی را برآورده سازد.

    زمانبندی مصرف این نوع محصولات به نوع محصول بستگی دارد. برای کاهش چربی آن را طبق دستورالعمل‌های موجود بر روی برچسب استفاده کنید اما اگر آن را به عنوان مسدودکننده کورتیزول استفاده می‌کنید بهتر است آن را یک ساعت قبل از ورزش و عصر روزهایی که ورزش نمی‌کنید استفاده کنید. البته، قبل از مصرف از مطالعه دقیق برچسب اطمینان حاصل نمایید.


    تالیف و ترجمه تن ورز

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    14 دیدگاه در “مسدودکننده کورتیزول چیست؟

    1. علی گفت:

      خیلی ممنون

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی از توجه شما به مطالب آکادمی تن ورز ممنونیم.

    2. bahman گفت:

      با سلام نفرمودید محصولات کدام هستند و چطور میشه تهیه کرد؟ ممنون میشم توضیحی به بنده ارسال بفرمایید.سپاس از شما

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی یکی از این دسته‌ مکمل‌ها همان PS است که در مقاله نام برده شد. مکمل‌های بلاک کننده کورتیزول در ایران به ندرت یافت می‌شوند. مگر آن‌که از خارج از کشور سفارش خرید را بدهید.

      2. علی گفت:

        سلام دوست عزیز
        از جنسینگ هندی یا همان آشواگاندا استفاده کنید. تاثیر بی نظیری داره و هزینه ی بسیار کمتر.

    3. محمودرضا اشرفی گفت:

      سلام
      بسیار عالی و جامع،کوتاه و مختصر و مفید

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز از اظهار لطف و دقت نظر شما ممنونیم.

    4. حمزه گفت:

      سلام، وقت بخیر
      لطفا ایم چند داروی مسدود کننده کورتیزول معرفی کنید
      ممنونم میشم
      خصوصا اونهایی که در ایران پیدا میشن

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز یکی از بهترین مکمل‌های مربوط به کنترل کورتیزول، فسفاتیدیل سرین یا PS است که می‌توانید آن را در ایران نیز پیدا کنید.

        1. عادل گفت:

          فلوکستین هم تاثیر داره در کاهش کورتیزول و استرس تو یک مقاله پزشکی خوندم.

          1. تولید محتوا تن ورز گفت:

            سلام. بله دوست عزیز داروی فلوکستین هم تا حدی برای درمان استرس و کاهش اضطراب استقاده میشه.

      2. علی گفت:

        سلام
        از اشواگاندا یا همان جنسینگ هندی استفاده کنید.

    5. جواد گفت:

      مطلب گمراه کننده بود. طوری که در نهایت به شک افتادیم که استرس برای بدن مفید است یا مضر!!

      1. CNT گفت:

        همراه گرامی جواد عزیز
        میزان مشخصی از هورمون کورتیزول که در نتیجه استرس در بدن تولید می‌شود برای کارکردهای روزانه و فعالیت ارگان‌های بدن ضروری است. در صورت نبود این میزان مشخص فعالیت‌های بدن مختل شده و شخص قادر به انجام به موقع امور زندگی خود نیست. مانند هر ماده طبیعی دیگری افزایش بیش از میزان لازم این هورمون می‌تواند برای بدن ضررهای جبران ناپذیری داشته باشد. زیرا مجددا باعث مختل شدن کارکردهای بدن و کارآیی فرد می‌شود.
        لذا آنچه که باید اهمیت داد این است که سعی شود میزان این هورمون در بدن به میزان لازم باشد و نه کمتر و نه بیشتر تا بتوان از منافع آن بهره مند شده و از مضرات آن به دور ماند.
        موفق باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *