افزایش وزن و حجم, مقالات, ویتامین ها

مهمترین فواید ویتامین D برای بدنسازی

مهمترین فواید ویتامین D برای بدنسازی
  • فواید ویتامین D برای بدنسازی

    در این مقاله تن‌ورز به مهم‌ترین فواید ویتامین D برای بدنسازی می‌پردازد. به نظر می‌رسد ویتامین D باعث افزایش حجم عضلات در انسان می‌شود. نتایج حاکی از آن است افرادی که سطح ویتامین D بیشتری داشته درواقع چربی کم‌تر و حجم عضلات بیشتری نیز دارند. از فواید ویتامین دی برای بدنسازی تمرین سخت‌تر و سریع‌تر، درنتیجه رشد عضلات بیشتر می‌باشد.

    هورمون 1،25 دی هیدروکسی کلکسیلسیفرول 

    درواقع چیزی به اسم ویتامین D وجود ندارد و آن چیزی که مردم آن را به اسم ویتامین D شناخته‌اند، در اصل یک پروهورمون یا پیش هورمون است. اولین نکته‌ای که در ضرورت ویتامین دی برای بدنسازی باید ذکر نمود این است که این دسته از مواد دارای ترکیبات استروئید نبوده بلکه مصرف آن‌ها نیز تا به امروز کاملاً مجاز و قانونی بوده است.

    این پروهورمون هیچ فعالیت بیولوژیکی قابل‌توجهی ندارد. در عوض، بدن باید آن را به شکل فعال خود، یعنی هورمون 1،25 دی هیدروکسی کلکسیلسیفرول (1,25 dihydroxycholecalciferol) تبدیل کند.

    تنها پس از انجام مراحل ذکرشده در تبدیل است که این پروهورمون می‌تواند کارهای جادویی خود را انجام دهد و نتایج شگفت‌انگیزی به بار آورد.

    ازجمله می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح تستوسترون در مردان و افزایش میل جنسی در زنان اشاره نمود. حتی می‌توان مصرف ویتامین D را نوعی درمان جایگزین هورمونی و حتی بهتر و به‌مراتب بی‌ضررتر از درمان هورمونی نامید. از مهم‌ترین فواید ویتامین D برای بدنسازی می‌توان به نتایج افزایش حجم عضلات در حیوانات آزمایشگاهی و انسان اشاره کرد.

    اگر شما به‌ اثرات ذکرشده از ویتامین دی شک دارید طبیعی است. اما در چند سال گذشته، متخصصان تغذیه در دانشگاه Mahidol کشور تایلند، تحقیقاتی را بین 163 خانم و آقا با اضافه‌وزن انجام دادند. نتایج حاکی از آن بود افرادی که سطح ویتامین D بیشتری داشته درواقع چربی کم‌تر و حجم عضلات بیشتری نیز داشتند.

    برای به اثبات رسیدن فواید ویتامین D برای بدنسازی می‌توان به مقاله منتشرشده دیگری توسط گروهی از پژوهش‌گران بریتانیا اشاره نمود که شواهد قوی‌تری از اثرات ویتامین D ارائه می‌دهد.

    این نتایج که از گرد‌آوری شش مطالعه تشکیل‌شده بیان کرد: درمجموع بین 370 زن و مرد در رده سنی 18 تا 40 سال که روزانه  4000IU ویتامین D مصرف می‌کردند، افرادی که سطح ویتامین D بیشتری داشتند، در حرکات ورزشی پرس پا، پرس سینه و سایر فعالیت‌های بدنی قدرت بیشتری داشته و نتایج قوی‌تری نشان دادند.

    در فواید ویتامین دی برای بدنسازان به یک مطالعه جدید اشاره خواهیم کرد که بیشتر از همه، توانایی‌های عضلانی ویتامین D و ضرورت آن را به اثبات می‌رساند.

    محققان چینی از دانشگاه شیان جیاتونگ (Xi’an Jiatong)، به 95 شرکت‌کننده سالم 420IU از ویتامین D3  یا یک قرص دارونما (پلاسیبو) به مدت یک سال دادند. هنگامی‌که این مطالعه به پایان رسید، هیچ‌یک از افراد در هر دو گروه تغییری در فشارخون، توده چربی، قدرت یا استقامت مشاهده نکردند، اما در گروه دریافت‌کننده ویتامین D3  توده لاغر به میزان نیم کیلوگرم افزایش داد.

    فواید ویتامین D برای بدنسازان

    چرا ویتامین D3 عضله ساز است؟

    در ضرورت ویتامین D برای بدنسازی و اثرات عضله سازی آن حداقل چند نظریه وجود دارد که چرا مصرف D3 منجر به رشد بیشتر ماهیچه‌ها می‌شود. یک نظریه همان‌طورکه دانشمندان انجام مطالعه تایلندی ذکر کردند این است که ویتامین D3 تأثیر مهاری بر روی ژن میوستاتین دارد و هرچه میوستاتین را سرکوب کنید، عضله رشد بیشتری خواهد داشت. قابل‌ذکر است این رشد تا یک نقطه مشخصی ادامه خواهد داشت.

    نظریه دیگر نشان می‌دهد كه ویتامین D ممکن است PGC1-alpha، تنظیم‌کننده اصلی متابولیسم انرژی باشد كه به توسعه میتوکندری جدید دامن می‌زند. این موضوع به‌نوبه خود ممکن است به شما امکان تمرین سخت‌تر و سریع‌تر و درنتیجه رشد عضلات بیشتری را بدهد که از فواید ویتامین D برای بدنسازی محسوب می‌شود.

    چه نوع ویتامین D مورد نیاز هست و به چه میزان؟

    میزان و نوع ویتامین دی به هنگام مصرف مهم است. دو مکمل ویتامین D معمولاً امروزه در دسترس هستند. ویتامین ergocalciferol یا D2 از گیاهان به دست می‌آید و تأثیر کم‌تری در افزایش سطح هورمون در خون دارد. D3 یا cholecalciferol در افزایش سطح نهایی هورمون 1،25 دی هیدروکسی کلکسیلسیفرول 1,25 dihydroxycholecalciferol نقش بیشتری را دارا است.

    به‌این‌ترتیب ، هر زمان ممکن می‌توانید از D3 استفاده کنید. بااین‌حال در مطالعه چینی ذکرشده فقط به مقدار 420IU در روز به شرکت‌کنندگان D3 داده شد اما استفاده از هر بازه‌ای بین 1000IU تا 4000IU در روز امری ایمن و منطقی است.

    فواید ویتامین دی برای بدنسازی

    از طرف دیگر ، شما می‌توانید حدود 20 دقیقه و برای سه بار در هفته مقابل آفتاب بخوابید ولی باید اقدامات احتیاطی راجع به مبتلا نشدن به سندرم جوش برولین را رعایت کنید. بااین‌حال، برای انجام این کار به یک شاخص UV 3 یا بالاتر احتیاج دارید. تنها مکان‌هایی در نزدیکی خط استوا و آن‌هم در زمان‌های خاصی در سال این میزان را بر‌آورده می‌کنند (بین 37 درجه موازی شمالی و 37 درجه موازی جنوبی).

    صرف‌نظر از نحوه انجام این کار، تنها راهی که می‌توان با اطمینان از آن مطلع شد که آیا به‌اندازه کافی هورمون 1،25 دی هیدروکسی کلکالسیفرول در بدن وجود دارد یا خیر، آزمایش آن است. مقدار 50 نانوگرم در میلی‌لیتر برای سلامتی کافی در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید برای اهداف چربی سوزی و عضله سازی که از فواید ویتامین D برای بدنسازان است چیزی در حدود 70 تا 85 نانوگرم در میلی‌لیتر از این هورمون لازم می‌باشد.

    جمع‌بندی

    ویتامین D3 نقش مؤثری در بدن داشته و نباید آن را ویتامین نامناسب دانست. این ویتامین به ایجاد عضله در بدن پرداخته و میزان چربی را هم به حداقل می‌رساند. درنتیجه می‌توان سلامتی بیشتری کسب کرد و به فردی سالم تبدیل شد. عضله نقش مؤثری در افزایش سلامتی داشته و این چربی است که بیماری‌زا بوده و دردسرهایی را به وجود می‌آورد.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت t-nation.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 


    N:1591

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۴ رای

    نوشته های مشابه

    5 دیدگاه در “مهمترین فواید ویتامین D برای بدنسازی

    1. حسینی گفت:

      خیلی عالی ممنون

    2. سروش گفت:

      ویتامین بسیار مهمیه و بسیاری از افراد کمبودش رو دارن

    3. ایمان خسروی گفت:

      در مورد ویتامین‌های دیگه هم لطفا مقاله بذارین. ممنون

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز به مقاله‌های دیگر ما هم مراجعه کنید و حتما مقالات بیشتری در زمینه ویتامین‌ها خواهیم داشت.

    4. ممنون از مقاله خوبتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *