دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

عضویت در باشگاه یا تمرین در منزل؟

  •  مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه

    آیا می‌توان یک باشگاه ورزشی را با یک باشگاه خانگی مقایسه کرد؟ بهتر است هر دو انتخاب را مقایسه کنیم تا ببینیم که چرا هر دو گزینه عملی هستند. در این نوشته اطلاعاتی پیرامون این موضوع به شما داده می‌شود تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

    بهترین مکان برای تمرین کردن کجاست؟

     خب مقایسه را شروع می‌کنیم. حال باید ببینیم تمرین کردن در باشگاه بهتر است یا در خانه؟ هر دو مکان فوق دارای مزایا و معایبی هستند، ولی نکته اصلی این است که کدام‌یک بهترین نتایج را برای شما به ارمغان می‌آورد؟

     باشگاه خانگی

    برای یک باشگاه خانگی، اولین موردی که باید در نظر گرفت، هزینه است. اگر می‌خواهید یک باشگاه خانگی داشته باشید، باید تجهیزات مختلفی خریداری کنید. اگر می‌خواهید بدن‌سازی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید، به نیمکت، دمبل و هالتر نیاز دارید. این موارد حداقل وسایل موردنیاز برای یک باشگاه خانگی به‌حساب می‌آید.

    اگر می‌خواهید یک باشگاه خانگی مجهزتر بسازید، به تجهیزات بیشتری نظیر پاور رک، تردمیل و دستگاه پرس پا هم احتیاج خواهید داشت. این موارد به‌سادگی هزینه چند ده میلیون تومانی برای شما رقم می‌زنند. البته مزیت این کار این است که با یک‌بار خرید تجهیزات، دیگر همه‌چیز آماده است و اگر تجهیزات باکیفیتی خریداری کنید تا سالیان سال مشکلی با آن‌ها نخواهید داشت.

     

    با ورزش کردن در خانه می‌توانید در هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

    نکته دیگری که باید در مورد باشگاه خانگی به آن توجه کرد این است که شما به‌تنهایی ورزش خواهید کرد. فرصت کمتری برای برقراری ارتباط با دیگران خواهید داشت و این برای برخی از افراد به‌عنوان یک نکته منفی به‌حساب می‌آید.

    در این صورت قادر نخواهید بود از دیگر اعضای باشگاه در هنگام بلند کردن وزنه‌های سنگین درخواست کمک کنید، نمی‌توانید از تمرین دیگر افراد حاضر در باشگاه انرژی و انگیزه بگیرید و نمی‌توانید نتایج حاصل از تمرین‌های خود را به‌صورت پیوسته و مداوم با نتایج دیگر ورزشکاران مقایسه کنید.

    ولی از سوی دیگر، لازم نیست دستگاهی که با آن ورزش می‌کنید را با دیگری شریک شوید، پس زمانی که برای انجام حرکتی آماده هستید، همواره تجهیزات موردنیاز، در دسترس شما خواهند بود.

    یک مزیت غیرقابل‌انکار داشتن یک باشگاه خانگی، زمان کمتری است که هدر می‌دهید. لازم نیست مسافت منزل تا باشگاه را طی کنید، جای پارک پیدا کنید، لباس ورزشی بپوشید، در انتها دوش بگیرید و به خانه یا محل کار خود بروید.

    زمانی که پس از یک روز کاری به خانه برمی‌گردید، می‌توانید ورزش کنید، دوش بگیرید، شام میل کنید و به استراحت بپردازید. اگر هم می‌خواهید صبح زود ورزش کنید، می‌توانید از رختخواب بیرون بپرید، یک وعده سبک میل کنید و به ورزش مشغول شوید و بعدازآن برای رفتن به محل کار یا مدرسه خود آماده شوید.

     

    عضویت در باشگاه ورزشی

    در این حالت هم هزینه، اولین فاکتوری است که باید در نظر بگیرید. در این مورد باشگاه‌های مختلفی با امکانات متفاوتی وجود دارد.

    باشگاه‌های مختلفی با حق عضویت چند ده هزار تومان در ماه تا چند صد هزار تومان در ماه در سطح شهر وجود دارد که می‌توانید به‌صورت ماهیانه حق عضویت آن‌ها را پرداخت کنید یا به‌صورت سالیانه با آن‌ها قرارداد ببندید.

    عضویت در باشگاه ورزشی به شما این امکان را می‌دهد که از انواع تجهیزات وزنه‌برداری، بدن‌سازی و کاردیو (هوازی) به‌صورت رایگان و تنها با پرداخت حق عضویت استفاده کنید.

    در مقابل یک باشگاه خانگی می‌توان گفت حق عضویتی که به باشگاه ورزشی پرداخت می‌کنید، درواقع اجاره دستگاه‌های آنجا برای مدت‌زمانی است که در باشگاه حضور دارید. تنوع تجهیزات موجود در باشگاه ورزشی می‌تواند به شما کمک کند تا انواع تمرین‌های عضله سازی و بدن‌سازی را انجام دهید و به تقویت گروه‌های عضلانی خود به‌صورت ویژه مشغول شوید.

    در این صورت لازم نیست هرروز به انجام تمرین‌های تکراری بدن‌سازی که شما را درنهایت خسته می‌کنند، مشغول شوید.

    بسته به این‌که چه باشگاه ورزشی را انتخاب می‌کنید، شانس استفاده از امکاناتی را خواهید داشت که می‌توانند در زمان ریکاوری هم به شما کمک کنند. به‌عنوان‌مثال بسیاری از باشگاه‌های ورزشی، استخر، سونای خشک و سونای بخار را دارند.

    استفاده از سونای خشک و بخار راهی خوب برای تسکین برخی از کشش‌های عضلانی ناشی از تمرین‌های طاقت‌فرسای بدن‌سازی به‌حساب می‌آید. گرمای سونای خشک و بخار منجر به افزایش جریان خون در بدن شما می‌شود و همین عامل منجر به کوتاه‌تر شدن زمان ریکاوری می‌شود.

    امکان استفاده از استخر، یکی دیگر از مزایای عضویت در باشگاه‌های ورزشی است. به‌جای انجام تمرین‌های کاردیو (هوازی) بر روی تردمیل و یا دستگاه الپتیکال، می‌توانید شنا کنید. شنا کردن یک ورزش عالی به‌حساب می‌آید چراکه تمام عضلات شما را درگیر می‌کند. علاوه بر این، شنا برای تقویت عضلات مرکزی بدن مفید است.

    درنهایت، اگر شما علاقه‌مند به حضور در محیط‌های شلوغ هستید و پیشرفت شما در این محیط‌ها بیشتر است، قطعاً عضویت در یک باشگاه ورزشی می‌تواند یک مزیت برای شما به‌حساب آید. چراکه می‌توانید از دیگر ورزشکاران حاضر در باشگاه اطلاعات مفیدی کسب کنید و حتی دوستان جدیدی پیدا کنید.

    بزرگ‌ترین عیب رفتن به باشگاه ورزشی، مدت‌زمان رسیدن به باشگاه است. باید در زمان مشخصی در باشگاه حضور پیدا کنید و اگر فردی پرمشغله هستید، احتمالاً در این مورد با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

    انتخاب مناسب برای شما 

    در مقایسه نهایی بین داشتن یک باشگاه خانگی و عضویت در یک باشگاه ورزشی، شما تصمیم می‌گیرید که کدام‌یک انتخاب مناسبی است. اگر شما فردی هستید که دوست دارید یک باشگاه ورزشی شخصی داشته باشید و تنها ورزش کردن برای شما اهمیتی ندارد و نمی‌خواهید زمان زیادی را هدر بدهید، پس باشگاه خانگی بهترین گزینه شما خواهد بود.

    اگر آدمی اجتماعی هستید، تمایل زیادی به استفاده از انواع تجهیزات بدن‌سازی و کاردیو دارید و می‌خواهید از انواع امکانات رفاهی موجود در باشگاه‌های ورزشی نظیر استخر، سونای خشک و بخار، نهایت استفاده را ببرید، پس عضویت در یک باشگاه ورزشی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت maxedmuscle.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *