سایر رشته‌های ورزشی, سایر رشته‌های ورزشی بانوان, مقالات

پیلاتس و انعطاف‌پذیری بیشتر بدنسازان

  •  مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه

    احتمالاً تاکنون نام ورزشی به نام “پیلاتس” را شنیده‌اید. پیلاتس بسیار شبیه یوگا است، اما بسیار سخت‌تر از آن است، چراکه هدف آن، تقویت عضلات مرکزی و تحت کنترل درآوردن آن‌ها است. به‌عبارت‌دیگر به کمک این روش می‌توانید قدرت و کشش عضلاتی نظیر مایل بیرونی شکم، کمر، شکم و سرینی را افزایش دهید.

    در طی چندساله گذشته، پیلاتس به یک‌رشته ورزشی بسیار پرطرفدار تبدیل‌شده است و شما می‌توانید پیلاتس را تقریباً در هر مرکز تناسب‌اندام انجام دهید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست آورید، می‌توانید به باشگاه پیلاتس مورد اعتماد خود مراجعه کنید و ببینید که چگونه برنامه تناسب‌اندام پیلاتس می‌تواند به شما کمک کند تا علاوه بر دستیابی به اهداف لاغری، سطح سلامت خود را هم بهبود ببخشید.

    پیلاتس و انعطاف‌پذیری

    انعطاف‌پذیری یکی از توانایی‌های مهم بدن است و به شما این امکان را می‌دهد که آزادانه حرکت کنید چراکه اعضا بدن شما در محدوده‌ی خود قابل حرکت هستند. اگر به علت درد یا آسیب‌دیدگی نمی‌توانید اعضای بدن خود را به شکل نرمال خم‌کنید، انجام تمرین‌های پیلاتس و فعالیت‌های روزمره سخت و دشوار خواهد بود.

    انعطاف‌پذیری بدن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. همان‌طور که پیر می‌شوید، بدن شما ضعیف‌تر می‌شود و استخوان‌ها و عضلات شما محکم‌تر و سخت‌تر می‌شوند. تنها راه جلوگیری از بروز این اتفاق، داشتن برنامه ورزش منظم در هر سنی است.

    پیلاتس می‌تواند در این راه به شما کمک کند. بااین‌حال، تمرینات پیلاتس برای افراد مسن توصیه نمی‌شود، مگر این‌که پیش از انجام آن با مربیان مشورت شود و تحت نظارت متخصص انجام شود. ازآنجایی‌که تمرکز این ورزش (مانند یوگا) بر تقویت عضلات اصلی و انعطاف‌پذیری شما است، پس کمک شایانی به افزایش انعطاف‌پذیری شما می‌کند.

    انجام منظم تمرینات پیلاتس می‌تواند حرکت اندام شما را بهبود بخشد. بارزترین تغییر زمانی نمود پیدا می‌کند که شما بتوانید عضلات خود را به میزان قابل‌توجهی کش دهید، مثلاً بتوانید نوک انگشتان پای خود را درحالی‌که آن‌ها را مستقیم دراز کرده‌اید با انگشتان دست خود لمس کنید و درعین‌حال فشار شدیدی به عضله همسترینگ خود وارد نکنید.

    پیلاتس و بدن‌سازی

    زمانی که پیلاتس معرفی شد، ارتباط بین آن و بدن‌سازی هم‌شکل گرفت. ژوزف هابرتوس پیلاتس، مخترع ورزش پیلاتس، یک بدن‌ساز بود. او ورزش خود را به‌عنوان یک بوکسور حرفه‌ای آغاز کرد. وقتی جنگ جهانی اول شروع شد، به‌عنوان مربی دفاع شخصی در اسکاتلند یارد استخدام شد. وی در آنجا به سربازان چگونگی نبرد تن‌به‌تن را آموزش می‌داد و تمریناتی برای افزایش قوا و قدرت بدنی به آن‌ها می‌داد.

    در طی این مدت، او درحال‌توسعه مفهوم استفاده کم‌تر از تجهیزات ورزشی و افزایش ارتباط بین ذهن و بدن در حین انجام تمرینات ورزشی بود. او به قدرت عضلات مرکزی معتقد بود و این‌که چگونه، مهار کردن آن می‌تواند سبب افزایش قدرت عمومی افراد شود. از آن زمان تاکنون، پیلاتس به‌عنوان یک تمرین تناسب‌اندام محبوب در جهان شناخته‌شده است.

    انعطاف‌پذیری، پیلاتس و بدن‌سازی

    درصورتی‌که تمام موارد فوق را باهم انجام بدهید، افزایش انعطاف‌پذیری ناشی از انجام تمرینات پیلاتس به ترمیم سریع‌تر عضلات شما کمک خواهد کرد. ازآنجایی‌که بدن‌سازی به تقویت عضلات مربوط می‌شود، احتمال پارگی و آسیب‌دیدگی عضلات در این رشته ورزشی بالا خواهد بود. انجام تمرینات پیلاتس می‌تواند به عضلات شما کمک کند که مقاومت بیشتری نسبت به آسیب‌دیدگی داشته باشند و اگر آسیبی به آن‌ها وارد شود، ورزشکار درد کمتری را تجربه کند.

    یک فایده دیگر پیلاتس این است که اندام زیباتری را برای حضور بدن‌سازان در مسابقات به ارمغان می‌آورد. البته این موضوع به این معنی نیست که سبب خوش فرم‌تر شدن عضلات می‌شود. بلکه سبب هماهنگی بیشتر تمام عضلات بدن که در افزایش قدرت عمومی ورزشکار مؤثر هستند، می‌شود. در این حالت عضلات آن‌ها مرکزیت و هماهنگی بیشتری پیدا می‌کنند چراکه عضلات مرکزی (core) هم در حین انجام تمرین‌های پیلاتس به کمک آن‌ها خواهد آمد.

    در انتها، پیلاتس می‌تواند تعادل شما را هم بهبود بخشد. تمرینات بدن‌سازی همواره شامل تمرین با وزنه‌های سنگین است که استقامت و قدرت عضلات شما را محک می‌زنند. به همین دلیل همواره تمایل به انجام حرکت‌های سنگین در بین افراد وجود دارد. در طول زمان، وضعیت بدنی (ژست) شما به خاطر ورزش و تمرین‌های سنگین بدن‌سازی تغییر خواهد کرد. وقتی تمرینات پیلاتس را با بدن‌سازی ترکیب می‌کنید، می‌توانید وضعیت بدنی خود را در حالتی متناسب و متعادل حفظ کنید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت allperfectstories.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    1 دیدگاه در “پیلاتس و انعطاف‌پذیری بیشتر بدنسازان

    1. شهرام معتمدی گفت:

      این مقاله بود بسیار ارزنده مرسی از سایت خوب شما بابت در اختیار ما گذاشتن این مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *