کاهش وزن، چربی‌سوزی, مقالات

کاهش سایز بدون کاهش وزن؟

  •  مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 5 دقیقه

    وزن کردن خود یکی از روندهای عادی در طی تلاش برای کاهش وزن است. وزن شما صرفاً یک عدد نیست، بلکه وزن می‌‌تواند احساستان در مورد خودتان را نیز تغییر دهد. زمانی که صبح بر روی ترازو قرارگرفته و عدد روی ترازو کمتر از دیروز باشد، در طول روز احساس خوبی خواهید داشت. اما اگر عدد نسبت به دیروز افزایش داشته باشد، شما احساس خوبی نخواهید داشت. اما وزن چه معنایی داشته و چگونه می‌‌توان از آن برای ارزیابی پیشرفت در طی کاهش وزن استفاده نمود. پاسخ این دسته از سؤالات، دیدگاه شما نسبت به ترازو و وزن را تغییر خواهند داد.

    تمرکز بر کاهش چربی به‌جای کاهش وزن

    زمانی که در مورد کاهش وزن صحبت می‌‌کنید، چیزی که مدنظر شماست، کاهش سایز بدن می‌‌باشد. شما به دنبال کاهش وزن در نقاطی از بدن ازجمله اطراف باسن، ران، شکم و بازوها هستید. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که کاهش سایز بدن همواره به معنای کاهش عدد ترازو نیست.

    شاید اندکی عجیب به نظر برسد، اما ممکن است شما بدون تغییر وزن خود نیز لاغر شوید. این روند زمانی رخ می‌‌دهد که شما چربی بدن خود را کاهش داده و درعین‌حال حجم ماهیچه‌‌های خود را افزایش می‌‌دهید. وزن شما ممکن است ثابت بوده و حتی ممکن است سایز بدن نیز اندکی کاهش یابد که هر دو مورد نشانگر پیشرفت شما به سمت هدف است. مشکل این است که شما ممکن است صرفاً به ترازو توجه کرده و بر این باور باشید که تغییری در عدد مشاهده نمی‌‌شود و درنتیجه احساس کنید تمام تلاش شما بیهوده است. شناخت تفاوت بین کاهش وزن و کاهش چربی بدن می‌‌تواند دیدگاهتان در مورد پیشرفت را تغییر دهد.

    حقیقت در مورد وزن

    ترازو وزن شما را نشان می‌‌دهد، اما عدد نشان داده‌شده میزان ماهیچه، چربی، آب، استخوان یا اندام‌‌ها را نشان نمی‌‌دهد. وزن یک بدنساز ممکن است به دلیل داشتن حجم بالایی از ماهیچه بیشتر از افراد عادی باشد، اما این بدین معنا نیست که وی اضافه‌وزن دارد. اگر قصد دارید به اهداف موردنظرتان در مورد کاهش وزن دست‌یابید، ضروری است که با ترکیب بدن خود آشنا شوید و این آشنایی از طریق ترازو حاصل نمی‌‌شود.

    یکی دیگر از دلایل برای عدم توجه به عدد ترازو این است که این عدد همواره در حال تغییر است. شما تغییراتی را در طول روز مشاهده خواهید کرد و در برخی روزها این میزان ممکن است به بیش از 4.5 کیلوگرم نیز برسد که این تغییر به تغذیه، نوشیدنی‌‌ها، جذب آب و تعداد دفعات حمام مربوط می‌‌باشد.

    بااین‌حال، ترازو کاربردهای متعددی دارد. برای افرادی که وزن خود را کاهش داده‌‌اند، ترازو ابزار مناسبی برای حفظ وزن است. افراد اگر به وزن خود توجه نکنند، ممکن است در کوتاه‌‌مدت وزن ازدست‌داده را مجدداً بازگردانند.

    بنابراین ترازو ابزار مفیدی است، اما برای افرادی که به‌تازگی برنامه کاهش چربی را آغاز کرده‌‌اند، مناسب نیست. اگر با استفاده از ترازو نمی‌‌توانید به اهداف خود دست‌یابید، شاید وقت آن رسیده است که رویکرد دیگری را در پیش‌گرفته و پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

    تمرکز بر کاهش چربی بسیار مهم‌‌تر از کاهش وزن است. زمانی که چربی بدن خود را از دست می‌‌دهید، شما تغییرات دائمی را در بدن خود ایجاد می‌‌کنید، زیرا ترکیب بدن خود را تغییر داده‌‌ و چربی کمتر و حجم ماهیچه بیشتری دارید. زمانی که وزن خود را کاهش می‌‌دهید، شما ممکن است آب یا حتی بخشی از ماهیچه‌‌های خود را ازدست‌داده باشید. اطلاع از اینکه شما شاهد نتایج واقعی هستید و یا تغییرات حاصل عادت‌‌های روزمره، تغییرات هورمونی یا تغییر در میزان هیدراسیون هستند، بسیار دشوار است.

    اطلاعاتی در مورداستفاده از ترازو

    زمانی که برنامه‌‌ای را برای اولین بار آغاز می‌‌کنید، شما باید انگیزه بیشتری داشته باشید تا روند تمرینات شما مؤثر واقع شود. ترازو ابزار مناسبی برای ایجاد انگیزه به شمار نمی‌‌رود. در اینجا به برخی از مواردی که ترازو می‌‌تواند از طریق آن‌ها منجر به سردرگمی شود، اشاره خواهیم کرد.

    • ترازو همه‌چیز را اندازه‌‌گیری می‌‌کند: عددی که ترازو به شما ارائه می‌‌دهد، مجموع حجم ماهیچه‌‌ها، چربی‌‌ها، استخوان‌ها، اندام‌‌ها، غذاها و آب می‌‌باشد. بدین دلیل، این عدد می‌‌تواند شما را سردرگم کند.
    • عدد ترازو نشانگر تغییراتی نیست که در بدن شما رخ می‌‌دهند: اگر شما تمرینات کاردیو و تمرینات قدرتی انجام می‌‌دهید، ممکن است حجم ماهیچه‌‌های خود را هم‌زمان با کاهش چربی افزایش دهید. در این صورت، علی‌‌رغم کاهش وزن ممکن است عدد ترازو تغییری نداشته باشد.
    • ترازو سلامتی شما را نشان نمی‌‌دهد: ترازو تمایزی بین چربی و ماهیچه قائل نمی‌‌شود. بنابراین، فرد ممکن است وزن بدن پایینی داشته باشد، اما مقدار بالایی چربی‌‌‌‌های ناسالم در بدن وی تجمع داشته باشند.
    • ترازو انگیزه دهنده مثبتی نیست: اگر خود را وزن کنید و از عددی که بر روی ترازو مشاهده کردید، ناراضی باشید، چه احساسی به شما دست می‌‌دهد؟ در این صورت، شما ممکن است تمام تلاش خود را بیهوده قلمداد کرده و درنتیجه تمرین را برای همیشه کنار بگذارید. تمرکز بر وزن می‌‌تواند بر تأثیرات مثبت سایه بی افکند.

    تغییر نحوه ارزیابی موفقیت خود

    اگر استفاده از ترازو را نمی‌‌توانید کنار بگذارید، استفاده از روش‌‌های دیگری برای ارزیابی پیشرفت می‌‌تواند انگیزه شما را افزایش داده و به شما کمک کند تا تغییرات مثبتی را در زندگی خود اعمال کنید. این امر زمانی صحت دارد که شما وزن خود را در بخش‌‌هایی که تمایل دارید کاهش یابد، کاهش نمی‌‌دهید.

    باید به خاطر داشته باشید که بدن شما وزن را بر اساس معیارهایی نظیر جنسیت، سن، ژنتیک و سایر عواملی که خارج از کنترل شما هستند، کاهش می‌‌دهد. این‌که وزن شما بر روی ترازو ثابت است، بدین معنا نیست که شما تغییری نکرده‌‌اید. بنابراین، باید توجه زیادی به عدد ترازو نداشته باشید.

    روش‌‌های دیگر ارزیابی موفقیت به شرح زیر هستند:

    • اندازه لباس‌‌ها: اگر احساس می‌‌کنید لباس‌‌های شما گشاد شده‌‌اند، شما مسیر را به‌درستی طی کرده‌‌اید. بهتر است یک شلوار داشته باشید که اندکی برای شما تنگ است. هرماه یک‌بار آن را پوشیده و خود را بر اساس آن ارزیابی کنید. لباس‌‌ها هرگز دروغ نمی‌‌گویند.
    • خود را اندازه‌‌گیری کنید: اندازه‌‌گیری نقاط مختلف بدن به شما کمک می‌‌کند تا ارزیابی دقیقی از پیشرفت خود داشته باشید. شایان‌ذکر است که اندازه بدن نیز تحت تأثیر چندین عامل است. شما همچنین می‌‌توانید میزان چربی بدن خود را از طریق آزمایش به دست آورده و یا از یک محاسبه‌‌گر آنلاین استفاده کنید. اگرچه این ابزارها صرفاً اعدادی تقریبی به شما ارائه می‌‌دهند، بااین‌حال، اگر همواره تحت شرایط یکسان میزان چربی بدن را اندازه‌‌گیری کنید، مشاهده خواهید کرد که چربی بدن شما در حال کاهش است.
    • اهداف عملکردی برای خود تعیین کنید: به‌جای نگرانی در مورد کاهش وزن یا کاهش چربی، بر روی انجام چندین تمرین در طول هفته و یا شرکت در یک رقابت تمرکز کنید. تعداد شنا سوئدی یا بارفیکس را ارزیابی کرده و سعی کنید تعداد را افزایش دهید. این اهداف محسوس و قابل‌‌دستیابی هستند، اما عددی که ترازو برای شما نشان می‌‌دهد به‌هیچ‌عنوان انگیزه شما را افزایش نمی‌‌دهد.

    سخن نهایی

    اگر از ترازو خسته شده‌‌اید، توقف وزن کردن می‌‌تواند چشمان شما را به روش‌‌های دیگر باز کند. وزن شما تنها معیار موفقیت نیست. ترازو را کنار بگذارید تا بتوانید میزان پیشرفت واقعی خودتان را ارزیابی کنید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت verywellfit.com)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *