راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات, ویتامین ها

مکمل کبد چیست؟

  • قبل از اینکه در مورد محصولات مکمل کبد صحبت کنیم، بیایید اندکی به بررسی کبد و وظیفه آن بپردازیم. کبد بزرگترین عضو بدن می‌باشد. وزن آن در حدود سه و نیم پوند بوده و عرض، ارتفاع و ضخامت آن به ترتیب 8، 6.5 و 4.5 اینچ می‌باشند.

    کبد چندین وظیفه اصلی دارد:

    • تولید (سنتز) پروتئین‌هایی نظیر آلبومین (به منظور پایداری حجم خون) و عوامل لخته کننده خون.
    • سنتز، ذخیره و متابولیزه کرده چربی‌ها به ویژه اسیدهای چرب استفاده شده برای انرژی و کلسترول
    • ذخیره و متابولیزه کردن کربوهیدرات‌ها که به عنوان منبع قند (گلوکز) در خون توسط مغز و گلبول‌های قرمز مصرف می‌شوند.
    • ایجاد و ترشح صفرا که شامل اسیدهای صفراوی می‌باشد و برای هضم چربی‌ها و ویتامین‌های محلول در چربی نظیر A، D، E و K به‌کار برده می‌شود.
    • زدودن مواد بیوشیمی تولید شده توسط بدن نظیر بیلی روبین که از تجزیه گلبول‌های قرمز و آمونیاک به وجود می‌آید.
    • سم زدایی داروها، الکل و دیگر مواد سمی از طریق متابولیزه کردن.

    اکنون می‌دانیم که وظیفه کبد چیست بنابراین شایان ذکر است که مصرف زیاد مشروبات الکلی یا مواد مخدر به دلیل داشتن استروئید و پروهورمون‌ها می‌توانند به کبد آسیب برسانند. اغلب محصولات استروئیدی یا پروهورمون‌ها دارای محصولات محافظت از کبد می‌باشند.

    بنابراین مکمل‌های کبد برای سلامت و عملکرد صحیح کبد تلاش می‌کنند. از میان موادی که در این محصولات استفاده می‌شوند خار مشهورترین می‌باشد. خار گیاهی با گل‌های قرمز و صورتی است که دارای خواص غذایی و دارویی می‌باشد. یکی از مصارف دارویی این گیاه محافظت از کبد می‌باشد. در اروپا، سیلیمارین که عصاره میوه خار می‌باشد برای محافظت از کبد و درمان بیماری‌های کبد به‌کار برده می‌شود. چه محصولات دیگری برای محافظت از کبد به‌کار برده می‌شوند؟ ان استیل سیستین که با نام NAC و استیل سیستین شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین مواد برای کبد می‌باشد که معمولا با خار ترکیب می‌شود.

    NAC دارای ویژگی‌های آنتی اکسیدان می‌باشد. به عنوان یک آنتی اکسیدان، NAC در بدن به دنبال رادیکال‌های آزاد می‌باشد و آن‌ها را خنثی می‌کند تا از صدمه آن‌ها به بافت‌های ماهیچه‌ای، اعضای بدن و DNA جلوگیری کند. علاوه بر محافظت از بدن در مقابل صدمات اکسیداسیون ناشی از متابولیسم عادی، NAC دارای اثرات مثبتی بر روی عملکرد کبد می‌باشد و آن را از فلزاتی نظیر سرب و جیوه محافظت می‌نماید. بنابراین ما دو ماده اصلی که برای عملکرد سالم کبد ضروری هستند را شناختیم.

    چند ماده دیگر برای سلامتی کبد عبارتند از:

    • زردچوبه: منجر به افزایش جریان صفرا شده و از این طریق کبد را تمیز می‌نماید. این امر منجر به نوسازی سلول‌های کبد و افزایش قدرت آن‌ها برای تجزیه سم می‌شود.
    • تینوسپورا کوردیفولیا: این گیاه برای نقاهت از بیماری، آرتروز و مشکلات ادراری به‌کار برده می‌شود. این گیاه همچنین برای از بین بردن سموم بدن نیز ضروری می‌باشد.
    • قاصدک: برگ‌های آن منجر به بهبود بافت‌های آسیب دیده می‌گردد و سموم کبد را از بین می‌برد.
    • باباآدم: ریشه باباآدم خون و کبد را تصفیه می‌کند. این گیاه همچنین به عنوان ادرار آور نیز استفاده می‌شود.

    مزایای مکمل‌های کبد:

    • افزایش عملکرد کبد
    • جلوگیری از بیماری‌های کبدی نظیر هپاتیت
    • کمک به سم زدایی کبد

    بسیاری از داروها نیز منجر به بیماری‌های کبدی می‌گردند: التهاب کبد را هپاتیت می‌نامند.

    هپاتیت می‌تواند ناشی از تغذیه کم، استفاده از مشروبات الکلی، عدم مراقبت از خود و در برخی شرایط استفاده از داروها باشد. میزان زیاد آسپیرین و ایبوپروفین یا تیلنول با الکل یا میزان زیاد نیاسین می‌تواند به کبد آسیب برساند. این‌ها صرفا نمونه‌هایی هستند که باید بسیار مراقب باشید.

    به منظور عملکرد بهتر در ورزش یا برای موفقیت به عنوان یک بدنساز، باید به دنبال نوعی از محصول باشید که به سلامت شما آسیبی نرساند. عملکرد این مکمل‌ها به شرایط سلامتی بدن شما بستگی دارد. این نکته مهم اغلب به دلیل تبلیغات اغراق‌آمیز برخی محصولات نادیده گرفته می‌شود.

    میزان و زمان مصرف مکمل‌های کبد:

    بسیاری از گزینه‌ها در این دسته محصولات فرمولی هستند که شما می‌توانید از آ‌ن‌ها استفاده کنید. در مقایسه این محصولات همواره به سیلیمارین توجه نمایید و باید میزان سیلیمارین این محصولات 80 درصد باشد. با محصولات فرمولی، شما محصولات سم زدا و احیاکننده را در اختیار دارید. من همواره استفاده از محصولات فرمولی را توصیه می‌کنم زیرا در این محصولات چند ماده برای دستیابی به یک هدف تلاش می‌کنند.

    زمان و میزان مصرف بر روی برچسب ذکر شده است و از آن‌جایی که محصولات متفاوت می‌باشند بنابراین میزان مصرف آن‌ها نیز متفاوت است. طبق معمول قبل از خریداری و مصرف، دستورالعمل را مطالعه نمایید.


    تالبف و ترجمه تن ورز

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *