دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

چرا انگیزه تمرین ندارید؟

  •  مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 5 دقیقه

    رازهای افزایش انگیزه برای تمرین

    اگر اخبار مربوط به‌سلامتی و تناسب‌‌اندام و همچنین تمرکز بر چاقی را دنبال کنید، ممکن است این حس به شما دست بدهد که همه اقدامات شما نادرست هستند. شما در طول روز پشت میز کامپیوتر هستید، این نادرست است. شما به‌جای پیاده‌‌روی برای رفتن به تمام مکان‌‌ها از ماشین استفاده می‌‌کنید، این نادرست است. شما زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می‌‌کنید، از راه‌‌پله استفاده نمی‌‌کنید، تمرین کافی ندارید و …. نشستن و عدم تحرک همانند عدم استفاده از کمربند ایمنی در حین رانندگی، خطرناک است و ما بخش عمده‌‌ای از زندگی‌مان را به همین صورت سپری می‌‌کنیم.

    زندگی روزمره، ما را به انجام فعالیت‌‌های فیزیکی و تحرک دعوت نمی‌‌کند، بااین‌حال، برای سلامتی و کاهش وزن به فعالیت نیاز داریم. چگونه می‌‌توانیم تمرین را به بخشی از روند طبیعی زندگی‌مان تبدیل کنیم؟ اولین گام، تعیین دلیل عدم تحرک ما است.

     

    چه چیزی مانع از تمرین می‌‌شود؟

    همه ما با رایج‌‌ترین دلایل عدم تمرین آشنا هستیم که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به خستگی، مشغله، سردرگم بودن تمرینات و … اشاره کرد. اما آیا این موارد دلیل هستند یا بهانه؟ ما همواره خودمان را خسته یا مشغول قلمداد می‌‌کنیم، اما دلیل اصلی عدم تمرین، هیچ‌یک از این موارد نیست.

    1. ما به فعال بودن عادت نکرده‌‌ایم: برای بسیاری از افراد، تمرین منظم چیزی است که تابه‌حال اجباری برای انجام آن وجود نداشته است. درنتیجه، اضافه کردن تمرینات به یک برنامه پرمشغله، همانند داشتن یک مهمان ناخوانده است. برنامه‌‌ریزی مجدداً برای پذیرش این مهمان منجر به استرس و اضطراب می‌‌شود. این دقیقاً حسی است که ما در حین آغاز یک برنامه تمرین داریم، زیرا ضروری است تغییرات عمده‌‌ای را در زندگی و برنامه ‌‌زندگی‌مان اعمال کنیم.
    2. زندگی امروزی نیاز به تحرک زیاد ندارد: زندگی امروزی ما فرصت‌‌های زیادی برای تحرک فراهم نمی‌‌آورد و درنتیجه اجباری به فعالیت وجود دارند. اگر از یک خانواده فعال بوده و چندین سال زندگی فعالی داشته‌‌اید، ممکن است در آغاز تمرین و فعالیت مشکلی نداشته باشید. اما اگر این پایه و اساس را نداشته باشید، شروع تمرین بعد از چندین سال عدم فعالیت بسیار دشوار خواهد بود.
    3. ما تمرین را به‌عنوان تجمل قلمداد می‌‌کنیم: می‌‌دانیم که تمرین برای سلامتی، بهبود کیفیت زندگی و مدیریت وزن ضروری است. بااین‌حال، حتی زمانی که کارشناسان به ما توصیه می‌‌کنند که تمرین کنیم، ما به‌نوعی دنبال روشی برای فرار از ورزش هستیم. بسیاری از ما به دنبال قرص، رژیم غذایی، یک ابزار یا جراحی پلاستیک هستیم تا بتوانیم مزایای تمرین را بدون زحمت دادن به خودمان به دست آوریم.
    4. ما تمرین را اقدامی بیهوده یا دشوار قلمداد می‌‌کنیم: زمانی که به تمرین فکر می‌‌کنید، چه تصویری به ذهن شما می‌‌آید؟ دوچرخه‌‌سواری بر روی دوچرخه ثابت بدون رسیدن به مکانی؟ خسته شدن از نگاه کردن به اطراف؟ یا خستگی در کلاس‌‌های ایروبیک؟ متأسفانه، بسیاری از ما تمرین را فرایندی منفی قلمداد می‌‌کنیم. تمرین برای ما خسته‌‌کننده، بی‌‌هدف، سخت و … است. درنتیجه این باور، ما هرگز تمایلی به تمرین نداریم.
    5. نتایج فوری نیستند: برای بسیاری از موارد زندگی، نتایج فوری هستند. اما اگر تمرین نکنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ معمولاً هیچ‌چیز. شاید بتوانیم بگوییم در حال حاضر اتفاقی نمی‌‌افتد، اما در آینده احتمال ابتلا به بیماری‌‌هایی نظیر افزایش وزن، بیماری‌‌های قلبی، دیابت، سرطان و … وجود دارد و حتی این موارد نیز ما را به تمرین وادار نمی‌‌کنند.

    آیا این موارد برای شما آشنا هستند؟ بنابراین باید سعی کنید انگیزه‌‌ای برای تمرین ایجاد کنید. خبر خوب این است که حتی کوچک‌ترین تغییر نیز می‌‌تواند منجر به تفاوت‌‌های قابل‌‌توجهی شود.

    نحوه ایجاد انگیزه برای تمرین

    انگیزه فرایندی نیست که به‌طور خودکار ایجاد شود، بلکه شما باید آن را ایجاد کنید. تمرین به معنای تحرک بدن است، اما تا زمانی که در ابتدا حرکتی در ذهن خود ایجاد نکنید، به موفقیت دست نخواهید یافت. در ابتدا باید تمام موانع ذهنی را از بین برده و راه‌‌ها را برای ایده‌‌ها و باورهای جدید هموار کنید.

    1. قبول کنید که باید تمرین نمایید: اگر زمان زیادی را در حالت نشسته سپری کرده و قصد دارید وزن خود را کاهش داده و سالم باشید، تمرین ضروری است. هیچ دارو یا رژیمی نمی‌‌تواند جایگزین فعالیت باشد. پذیرش این‌که باید ورزش بکنید، راه را برای شما هموار کرده و گزینه‌‌های متعددی را پیش روی شما قرار خواهد داد. ضرورتی نیست که تمرین در باشگاه انجام‌شده و یا زمان زیادی صرف تمرین کنید. این‌که بدانید می‌‌توانید تجربه تمرینتان را خودتان تعیین کنید، می‌‌تواند کمک زیادی کرد و شما را به فعالیت مجبور کند.
    2. شیوه زندگی‌تان را تغییر دهید: درگذشته دلایل متعددی برای تحرک وجود داشت. ما باید چمن را کوتاه می‌‌کردیم، ظرف‌ها را می‌‌شستیم، از مدرسه به خانه پیاده‌‌روی می‌‌کردیم و … اما امروزه زندگی تفاوت بسیاری با گذشته دارد. ما نمی‌‌توانیم به گذشته برگردیم. بسیاری از ما نمی‌‌توانیم کامپیوتر، تلویزیون، ماشین و تلفن همراهمان را کنار بگذاریم. همه این موارد ضروری بوده و برای مفید هستند. اما می‌‌توانند منجر به بروز مشکلاتی ازجمله مشکلات سلامتی شوند. ایجاد تعادل در استفاده از این ابزارها منجر به تغییر سبک زندگی ما ‌‌می‌‌شود.
    3. برای تمرین معنا ایجاد کنید: برای بسیاری از افراد، تمرین روشی برای دستیابی به یک هدف است و این هدف ممکن است کاهش وزن، دستیابی به بدنی ایدئال یا … باشد. تعیین هدف برای آینده بسیار عالی است و در صورت فقدان هدف، روند تمرین با مشکل مواجه خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر، تمرینات شما باید ارزشمند باشند. همواره تمرین برای هدفی نامشخص و غیرقابل‌دسترس منجر به شکست می‌‌شود. ما به هدفی ملموس و مشخص نیاز داریم.

    تمرین برای شما به‌جز کاهش وزن چه تأثیری باید داشته باشد؟ آیا تمرینات شما ارزشمند هستند؟ برای من، ورزش روشی برای کاهش استرس و افزایش انرژی می‌‌باشد. برای شما، تمرین ممکن است زمانی برای خلوت با خودتان باشد. ارزش و معنای تمرین برای خودتان را تعیین نموده و برای خودتان انگیزه ایجاد کنید.

    1. مسیر تمرین خودتان را پیدا کنید: برخی اوقات، ایده تمرین ممکن است شامل مواردی نظیر باشگاه‌‌های ورزشی، دستگاه‌‌های کاردیو، کلاس‌‌های تناسب‌‌اندام یا … باشد. اما خبر خوب این است که شما در انتخاب فعالیت‌‌های موردنظر آزاد هستید. اگر از باشگاه نفرت دارید، نیازی نیست که برای دستیابی به تناسب‌‌اندام به باشگاه بروید. اگر از تکرار و دستگاه‌‌ها نفرت دارید، شما می‌‌توانید در ورزش‌‌هایی نظیر بسکتبال شرکت کنید. اگر به تمرینات ساده علاقه دارید، می‌‌توانید پیاده‌‌روی را انتخاب کرده و تمام خریدهای خود را پیاده انجام دهید. علاقه‌مندی‌های خود را پیداکرده و اصول را فراموش کنید.

     

    شروع

    تفکر در مورد تمرین بسیار خوب است، اما زمانی که به تمرین فکر می‌‌کنید، می‌‌توانید اولین گام را برداشته و زندگی خود را فعال‌‌تر کنید. نیازی نیست کل زندگی‌تان را تغییر دهید. به‌جای تغییر کل زندگی، از منابع متعدد موجود استفاده کرده و با روش‌‌های ساده و کوچک آشنا شده و سبک زندگی خودتان را سالم‌‌تر کنید.

    شکی نیست که زندگی امروز با گذشته تفاوت دارد،اما این بدین معنا نیست که نمی‌‌توانیم به‌سلامتی و تناسب‌‌اندام برسیم. فناوری‌‌های جدید منجر شده‌‌اند که بیشتر طول روز را به حالت نشسته سپری کنیم، اما همین فناوری‌‌ها می‌‌توانند روش‌‌هایی برای فعالیت ما ایجاد کنند. امروزه ما به ویدئوها، پادکست‌‌ها و بازی‌‌های متعددی دسترسی داریم که می‌‌توانیم بسته به بودجه و نیازهایمان از آن‌ها استفاده کنیم. روش‌‌های متعددی برای هر یک از ما وجود دارد و تنها کافی است قدم درراه گذاشته و مناسب‌‌ترین را انتخاب کنیم.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت verywellfit.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *