دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, راهنماهای جامع, مقالات

آشنایی با دراپ‌‌ست، سوپرست و جاینت‌‌ست

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 2 دقیقه

    اگر به دنبال داشتن بدنی بهتر هستید، از شدید بودن تمرینات استقامتی خود اطمینان حاصل کنید.

    روش‌‌های پیشرفته به‌منظور تقویت شدت یک تمرین، بهبود استقامت ماهیچه‌‌ای و خارج کردن بدن از حالت سکون و عدم پیشرفت به‌کاربرده می‌‌شوند. این نوع تمرین می‌‌تواند منجر به تسریع چربی سوزی گردد، زیرا استراحت بسیار کمی بین ست‌‌ها داشته و ازاین‌رو نیز مزایای متعددی برای سلامت سیستم قلبی عروقی دارد. علاوه بر این، تمام این روش‌‌ها خون بیشتری را به ماهیچه‌‌ها منتقل می‌‌کنند که این امر به انتقال مواد مغذی و آمینواسیدها به بافت‌‌ها کمک کرده و فرایند ترمیم را تسریع می‌‌کند. این روش‌‌ها ممکن است برای برخی افراد بیش‌ازحد شدید باشند، بنابراین در استفاده از آن‌ها دقت کنید. تمرین بیش‌ازحد نیز منجر به بروز مشکلاتی می‌‌شود. اکنون به بررسی روش‌‌های مختلف تمرین می‌‌پردازیم:

    دراپ‌‌ست به معنای یک ست طولانی برای یک حرکت می‌‌باشد که معمولاً به‌عنوان آخرین ست تمرین انجام می‌‌شود. برای مثال، در طی انجام پرس سرشانه با دمبل شما دو ست با 10-12 تکرار را با وزنه‌‌ای معین انجام می‌‌دهید. برای ست سوم، شما با وزن ثابت آغاز کرده و تا جایی که می‌‌توانید تکرار کنید، سپس وزن را کاهش داده و مجدداً تا حد امکان تکرار کرده و سپس مجدداً وزن را کاهش دهید. این روند را به حدی ادامه دهید که دیگر نتوانید وزنه را بلند کنید. این روش نه‌تنها منجر به تقویت شدت ست می‌‌شود، بلکه تمام اعضای بدن را به چالش کشیده و منجر به سوزانده شدن چربی بیشتری می‌‌گردد.

    سوپرست نیز ترکیبی از دو یا سه حرکت است که یک بخش از بدن یا گروه ماهیچه‌‌های مخالف را تمرین می‌‌دهند. این حرکات به‌طور متوالی و بدون استراحت انجام می‌‌شوند. ازجمله سوپرست‌‌ها می‌‌توان به رووینگ نشسته به همراه شنا سوئدی برای پشت و سینه و همچنین پرس سرشانه هالتر و نشر از جانب در حالت نشسته برای سرشانه اشاره کرد. در بین سوپرست‌‌ها شما صرفاً باید به میزانی استراحت داشته باشید که بتوانید نفسی تازه کرده و مجدداً تمرین را آغاز کنید. این روش منجر به صرفه‌‌جویی در زمان، چربی سوزی و افزایش متابولیسم می‌‌گردد.

    جاینت‌‌ست نیز ترکیبی از چهار یا بیش از چهار حرکت است که برای یک بخش از بدن به‌طور پی‌درپی و با استراحت بسیار کم یا بدون استراحت انجام می‌‌شود. برای مثال، شما ممکن است یک پرس سرشانه هالتر، یک نشر از جانب، یک نشر دلتوئید پشتی و یک کول ایستاده برای سرشانه انجام داده، چند دقیقه استراحت کرده و سپس تمرین را تکرار کنید. جاینت‌‌ست‌‌ها منجر به افزایش شدت تمرین با تحت‌فشار قرار دادن یک گروه ماهیچه شده و از این طریق ظرفیت بدن برای چربی سوزی را افزایش داده و واکنش قلبی ـ تنفسی بدن را تقویت می‌‌کنند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت oxygenmag.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *