افزایش وزن و حجم, دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

خطر سلامت بدنسازان با استروئیدهای به ظاهر مجاز!

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه

     

    داروهایی که به‌عنوان SARMs شناخته می‌شوند، منجر به بهبود عملکرد شما شده و باعث می‌شوند ظاهری عضلانی‌تر داشته باشید. اما مطالعات جدید نشان می‌دهند که بسیاری از محصولات این دسته مطابق ادعاهای مطرح‌شده در تبلیغات خود عمل نمی‌کنند.

    اخیراً نوع جدیدی از مکمل‌های موجود در بازار به‌عنوان جایگزینی “مجاز” برای استروئید معرفی‌شده‌اند. تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده آندروژن که به نام مخفف SARMs شناخته می‌شوند، همان موادی هستند که گفته می‌شود عملکرد ورزشی شما را بهبود می‌بخشند و با تقلید کردن اثرات تستسترون و بدون عوارض جانبی منفی استفاده از استروئید‌ها، نظیر آسیب‌های کبدی و کوچک شدن بیضه‌ها، ظاهری عضلانی‌تر به شما می‌بخشند.

    اما بر اساس مطالعه‌ای که جدیداً در مجله JAMA منتشرشده است، بسیاری از محصولات حاوی SARMs که می‌توانید آنلاین آن‌ها را پیدا کنید، حاوی مواد تائید نشده، هورمون‌ها و استروئید‌ها هستند. علاوه بر این اکثر برچسب‌هایی که بر روی این مکمل‌ها می‌زنند، به‌طور کامل گمراه‌کننده هستند.

    در این مطالعه، محققان ۴۴ مکمل تحت عنوان SARMS که در بازار عرضه‌شده بود را توسط متد تائید شده آژانس مبارزه با دوپینگ مورد آنالیز قراردادند تا ترکیبات ممنوعه برای ورزشکاران که در آن‌ها موجود بود را شناسایی کنند. محققین دریافتند که ۳۹ درصد از این مکمل‌ها حاوی مواد تائید نشده‌ای مانند هورمون‌های ممنوعه رشد و یا استروئیدها بودند. این در حالی بود که ۲۵ درصد از آن‌ها حاوی ترکیبات مشابهی بودند که حتی نام آن‌ها بر روی برچسب محصولات قرار نداشت. در ۵۹ درصد از این محصولات، مقدار ترکیبات فهرست ‌شده بر روی برچسب به میزان قابل‌توجهی متفاوت از چیزی بود که آزمایش‌ها و تجزیه تحلیل محققان نشان می‌داد.

    ترکیبات یافته شده در تحلیل‌های انجام‌شده هیچ‌یک تأییدیه FDA را نداشتند. شالندر بهاسین، استاد دروس پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و مدیر برنامه تحقیقاتی سلامت مردان دانشکده پزشکی هاروارد و مدیر برنامه تحقیقاتی سلامت مردان در بیرمنگام و بیمارستان زنان در این باره توضیح می‌دهد: با توجه به نتایج این تحقیقات، شرکت‌های داروسازی که این ترکیبات را تولید کرده یا تولید می‌کنند، نمی‌توانند این محصولات را به فروش برسانند و پزشکان نیز نمی‌توانند آن‌ها را برای بیماران خود تجویز کنند. علاوه بر این، ازآنجایی‌که این ترکیبات توسط FDA تائید نشده‌اند، اطلاعات بسیار کمی در مورد ایمن بودن و کارایی آن‌ها وجود دارد. برخی از این ترکیبات هرگز در انسان‌ها موردبررسی قرار نگرفته‌اند.

    در ماه اکتبر، FDA در طی انتشار یک بیانیه، درباره محصولاتی که حاوی SARMs هستند، هشدار داد.

    در این بیانیه آمده است: واکنش‌های تهدیدکننده زندگی، ازجمله نارسایی‌های شدید کبدی، در افرادی که از ترکیبات حاوی SARMs استفاده کرده‌اند، رخ‌داده ‌است. علاوه بر این، استفاده از این ترکیبات افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در پی دارند و در حال حاضر تأثیرات بلندمدت آن‌ها بر بدن انسان ناشناخته هستند.

    دکتر بهاسین می‌گوید که مصرف ترکیبات حاوی SARMs ممکن است عوارض جانبی نظیر استروئیدها را به همراه داشته باشد. علاوه بر خطرات اشاره‌شده در بالا، دیگر عوارض جانبی استروئید عبارت‌اند از: ناباروری و مشکلات روانی نظیر افسردگی، پرخاشگری و یا ایجاد تفکرات خودکشی در فرد مصرف‌کننده.

    دکتر بهاسین می‌گوید که این فقط ورزش‌کاران حرفه‌ای و بدن‌سازان نیستند که به دنبال مصرف این مکمل‌ها هستند، بلکه ورزشکاران جوان هم به دنبال استفاده از این مکمل‌ها هستند تا بتوانند ظاهری جذاب‌تر داشته باشند. بر اساس آنالیز 271 تحقیق منتشرشده در مجله Annals of Epidemiology و درحالی‌که آمار دقیقی برای مصرف ترکیبات SAMRs مشخص نیست، معلوم شد در سطح جهان از هر 15 مرد یک نفر در برخی از مقاطع زندگی خود از استروئیدها استفاده کرده ‌است. این عدد در بین ورزشکاران حرفه‌ای و وزنه‌برداران سه برابر عدد فوق است.

    طبیعی است که یک ترکیب جایگزین برای داروهای عضله ساز برای برخی از مردان جذاب باشد. دکتر بهاسین می‌گوید که این امر به‌نوبه خود منجر به افزایش اختلالات ظاهری بدن می‌شود، به‌عنوان‌مثال می‌تواند عدم هماهنگی و تناسب در سایز و حجم عضلات را برای جوانانی که ورزش‌کار نیستند به وجود بیاورد.

    آیا افزایش‌دهنده‌های تستوسترون واقعاً کارآمد هستند؟

    درحالی‌که نویسندگان این تحقیق اقرار کرده‌اند که یافته‌های آن‌ها تمام محصولات حاوی SARMs را شامل نمی‌شود، تأکید دارند که مقررات بیشتری برای این ترکیبات و مکمل‌ها باید وضع شود.

    دکتر بهاسین می‌گوید: مصرف‌کنندگان این مکمل‌ها ممکن است فکر کنند که برخی از این محصولات ازآنجایی‌که به‌عنوان مکمل‌های غذایی فروخته می‌شوند، پس ایمن هستند و مشکلی برای سلامتی افراد به وجود نمی‌آورند. ولی حقیقت چیز دیگری است. هیچ‌یک از این ترکیبات در دسته مکمل‌های غذایی طبقه‌بندی نمی‌شوند و هنوز سلامت و ایمن بودن آن‌ها برای مصرف انسان مورد تائید قرار نگرفته است.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت menshealth.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *