سایر رشته‌های ورزشی, مقالات

کراس فیت چیست ؟ کراس فیت یا بدنسازی کدام بهتر است ؟

کراس فیت چیست ؟ کراس فیت یا بدنسازی کدام بهتر است ؟
  • کراس فیت چیست ؟ کراس فیت یا بدنسازی کدام بهتر است ؟

    کراس فیت چیست ؟ کدام ورزش مناسب تر هست. کراس فیت یا بدنسازی ؟ کراس فیت یک ورزش تناسب‌اندام است که توسط گرگ گلسمن در طی چندین دهه ایجاد شده است. گلسمن، مدیرعامل و مؤسس کراس فیت، اولین فردی بود که تناسب اندام را به‌صورت معنادار و قابل‌اندازه‌گیری تعریف نمود: افزایش ظرفیت کاری در دامنه‌های زمانی. وی سپس برنامه‌ای برای بهبود تناسب اندام و سلامت ایجاد نمود.

    برنامه تمرینی کراس فبت با برنامه تمرینی بدنسازی تفاوت‌هایی دارد. ابتدا قبل از شرح بیشتر این تفاوت‌ها با کراس فیت بیشتر آشنا خواهیم شد. کراس فیت مجموعه‌ای از حرکات کاربردی است که به‌طور مداوم در حال تغییر بوده و با شدت بالایی انجام می‌شوند. تمام حرکات کراس فیت بر اساس حرکات کاربردی هستند و این حرکات نشانگر بهترین جوانب ژیمناستیک، وزنه‌برداری، دو، پاروزنی و … هستند. حرکات کراس فیت را می‌توان برترین حرکات زندگی قلمداد نمود. در طی این تمرینات، افراد بزرگ‌ترین وزنه‌ها را در طولانی‌ترین مسافت طی می‌کنند، بنابراین این دسته از تمرینات برای افزایش حجم در کوتاه‌ترین زمان مناسب هستند. شدت برای دستیابی به نتایج ضروری بوده و بر اساس کار انجام‌شده در زمان معین سنجیده می‌شود. هرچه کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام داده یا خروجی توان بالایی داشته باشید، شدت بیشتر می‌شود. با استفاده از رویکردی متغیر به تمرین، حرکات کاربردی و شدت منجر به پیشرفت چشمگیر تناسب‌اندام می‌شوند.

    کراس فیت چیست ؟

    کراس فیت بهتره یا بدنسازی ؟ ما در این قسمت قرار است با شرح مختصری از هر دو ورزش به شما در انتخاب بهتر کمک کنیم. افزایش ناگهانی طرفداران کراس فیت در بین سال‌های 2005 تا کنون نشانگر تأثیرگذاری این ورزش می‌باشد. این امر منجر به ایجاد شبکه جهانی کراس فیت گردید که در حال حاضر بیش از 13000 عضو دارد. مهار رقابت و تبدیل آن به یک فرایند یا یک بازی منجر به شدتی می‌شود که نمی‌توان از طریق سایر روش‌ها به آن‌ها دست‌یافت. برنامه کراس فیت توسط داده‌های مختلفی ایجاد می‌شود. استفاده از وایت بردها به‌عنوان تابلو امتیاز و ثبت امتیازات دقیق، استفاده از ساعت و تعیین دقیق اصول و استانداردهای عملکرد نه‌تنها منجر به افزایش خروجی می‌شوند، بلکه معیارهای نسبی و مطلقی را برای تمام حرکات ایجاد می‌کنند. این داده‌ها علاوه بر ایجاد انگیزه، ارزش بسیار بالایی دارند.

    برنامه تمرین بدنسازی و رژیم غذایی و مکمل ورزشی گیف

    روی‌هم‌رفته، هدف کراس فیت بسیار گسترده بوده و این امر به دلیل نتایج قابل اندازه‌گیری، قابل‌مشاهده و تکرارپذیر است. این برنامه افراد را برای هرگونه احتمال فیزیکی آماده می‌سازد، و افراد برای تمام رخدادهای غیرمنتظره نیز آمادگی کامل خواهند داشت. اگرچه کراس فیت متناسب‌ترین افراد را نیز به چالش می‌کشد، این برنامه به‌منظور مقیاس‌پذیری جهانی طراحی‌شده است و در نتیجه برای افراد متعهد مناسب می‌باشد. ما حجم و شدت را اندازه‌گیری می‌کنیم، برنامه را تغییر نمی‌دهیم. نیازهای ورزشکاران المپیک و پدربزرگ‌های ما ازنظر درجه متفاوت هستند و ازنظر نوع تفاوتی ندارند.

    کراس فیت یا بدنسازی

    در یک تحقیقی که در مجله فیزیولوژی ورزشی منتشر شد، بر اساس تحقیقات انجام شده در کالج پزشکی ورزشی آمریکا، 26 مرد در رده سنی 20 تا 32 ساله را انتخاب کردند. این گروه را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه از یک برنامه تمرینی بدنسازی و رژیم غذایی مرتبط پیروی می‌کردند و یک گروه نیز از برنامه کراس فیت و رژیم غذایی ویژه مربوط به این ورزش. هدف مقایسه نتایج این دو گروه و پاسخ به این سوال بود که کراس فیت یا بدنسازی کدام بهتر است؟

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه تمرینی کراس فیت برای چربی سوزی و لاغری

    تمامی تمرینات این دو گروه طبق استاندارد علمی و ورزشی و به شکل اصولی انجام شد. نتایج ورزشکاران قبل و بعد از دوره تمرین در هر دو گروه مقایسه شد و مشاهده شد که تفاوت بین نتایج دو گروه در بعضی مولفه‌ها وجود دارد. در بخش قدرت عضلات تفاوت محسوسی وجود نداشت. گروه بدنسازی در تست counter Movement  موفق به جامپ 7 سانتی‌متری شد و گروه کراس فیت موفق به جامپ 7.7 سانتیمنر شد.

    در بخش مربوط به Vo2 Max تفاوت بین دو گروه قابل توجه بود و گروه فیتنس نتایج بهتری را کسب کرد. در گروه بدنسازی 31% درجه بندی منظم، 61.5% نتایج خوب و فقط 7.5% نتایج عالی را داشتند. این در حالی بود که در گروه فیتنس 46% در بخش خوب و 54% نتایح عالی را ثبت کردند.

    کراس فیت یا بدنسازی کدام بهتر است ؟

    در فاکتورهای قدرت و تست پرش کراس فیت ورزش مناسب‌تری هست اما در بخش قوقانی اندام‌ها، قدرت ورزشکاران بدنسازی بیشتر است. با این وجود کدام ورزش بهتر است؟ جواب این سوال کاملا به هدف ورزشی شما بر می‌گردد. اگر شما به دنبال افزایش حجم عضلات و قدرت عضلات خود هستید انجام تمرینات بدنسازی می‌تواند برای شما بهتر باشد. اما اگر به دنبال تمرینات هوازی بیشتر یا چابکی بیشتر هستید تمرینات کراس فیت برای شما مناسب‌تر هست. امروزه با توجه به اهداف ورزشی ورزشکاران هر گروه از یکسری تمرینات گروه دیگر نیز استفاده می‌کنند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایتcrossfit.com)

    N:0428

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *