راهنماهای جامع

انواع مسابقات بدنسازی در جهان

انواع مسابقات بدنسازی در جهان و انواع رشته های بدنسازی
  • انواع مسابقات بدنسازی در جهان

    آیا با انواع مسابقات بدنسازی آشنایی دارید؟ آبا می‌دانید انواع رشته های بدنسازی کدامند؟ آیا تفاوت رشته فیزیک بدنسازی و رشته بادی کلاسیک و بادی بیلدینگ را می‌دانید؟ بدنسازی همچون دیگر رشته‌های ورزشی علاوه بر جنبه سلامتی و ورزش، شامل رقابت‌های حرفه‌ای جهانی می‌باشد. اگر به دنبال انجام یک برنامه تمرین بدنسازی هستید لازم است ابتدا نوع رشته ورزشی خود را به درستی انتخاب کنید تا بهترین برنامه تمرینی متناسب با این رشته توسط مربیان برای شما طراحی شود.

    هر ساله ورزشکاران در انواع رشته های بدنسازی بر روی استیج ایستاده و مورد ارزیابی داوران حرفه‌ای قرار می‌گیرند. فیتنس، فیزیک، ماسکولار فیزیک، بادی کلاسیک، فیزیک کلاسیک و بادی بیلدینگ انواع رقابت های بدنسازی می‌باشند. در ادامه تن‌ورز به بررسی تفاوت فیزیک و فیتنس و دیگر رشته های بدنسازی می‌پردازد.

    رشته فیتنس در بدنسازی

    مطمئناً با واژه فیتنس بیش از دیگر رشته‌ها آشنایی دارید. به طور کلی فیتنس به معنی “تناسب اندام” است. امروزه بسیاری از افراد به دنبال این شاخه ورزشی هستند. فیتنس با دو هدف شرکت در مسابقات و سلامت بدن شناخته می‌شود. ورزش شامل یک طیف سلامت جسمی تا آسیب‌دیدگی است. اگر از مسیر ورزش برای سلامتی به سمت مسابقات حرفه‌ای تغییر مسیر ‌دهیم، احتمال آسیب‌دیدگی افزایش می‌یابد.

    برنامه تمرین بدنسازی و رژیم غذایی و مکمل ورزشی گیف

    رشته فیتنس یکی از انواع رشته های بدنسازی پرطرفدار دنیاست. طی کردن مسیر فیتنس به دور از هرگونه دارو یا مسابقات بسیار سودمند است. در این بین برنامه تمرینی و رژیم غذایی اصولی و صحیح حائز اهمیت بوده و هدف بهبود سبک زندگی و سلامت بدنی است. علاوه‌براین بسیاری از افراد نیز به دنبال کاهش وزن هستند. تناسب اندام به معنای درصد استانداردی از عضله، چربی، آب، کلسترول و… است.

    ورزشکاران حرفه‌ای فیتنس، برنامه ورزشی و غذایی سخت‌تری نسبت به دیگر ورزشکاران عادی بدنسازی دارند. همچنین میزان چربی و آب بدن این افراد کمتر است. برای مثال درصد چربی 5 الی 13 درصد برای آقایان و 7 تا 17 درصدی برای بانوان عالی است. همچنین درصورتی‌که فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش، دچار مشکل نشوند، کاهش بیشتر درصد چربی نیز امکان‌پذیر است. اما برای فردی که با هدف شرکت در مسابقه تمرین می‌کند، مسیر متفاوت خواهد بود.

    جهت دریافت مشاوره و برنامه کلیک کنید: برنامه تمرین بدنسازی

    فیتنس یکی از انواع مسابقات بدنسازی است که سبب کاهش چربی بدن و افزایش آمادگی جسمانی می‌شود. از دیگر مزایای این رشته بهبود استقامت و سلامت بدنی و افزایش توانایی قلبی عروقی می‌باشد. آمادگی بدنی مناسب بدون حجم عضلانی زیاد برای شرکت در مسابقات فیتنس کافی است.

    رشته فیزیک در بدنسازی

    رشته فیزیک از انواع مسابقات بدنسازی

    یکی از انواع رشته های بدنسازی که بیشتر مورد استقبال آقایان می‌باشد. این رشته برای آقایانی که تمایل به بدنی تنومند با حجم عضلانی کمتر دارند، مناسب است. ژنتیک مناسب، کمر باریک و بدنی بدون چربی نقش مهمی دارد. مسابقه فیزیک یکی از رشته های بدنسازی است که در دسته‌های قدی متفاوتی برگزار می‌شود. در ایران معمولاً دسته قدی 172 تا بالای 185 سانتی‌متر برگزار می‌گردد. اما با توجه به تصمیم IFBB‌ این دسته‌ها ممکن است تغییر کنند. یا یک رابطه میان قد و وزن ورزشکاران در نظر گرفته شود.

    لباس مخصوص این مسابقات فیزیک، شلوارک ساحلی است. قد این شلوارک تا بالای زانو بوده و باید شرایط زیر را داشته باشد:

    جنس استرچ یا تنگ ممنوع است.

    استفاده از کفش یا جوراب ممنوع است.

    انتخاب جنس و رنگ لباس به سلیقه ورزشکار است.

    به جز حلقه ازدواج، استفاده از دیگر جواهرات یا لوازم تزئینی مجاز نمی‌باشد.

    درج لوگو تجاری شرکت تولیدکننده لباس ممنوع است. اما آرم تجاری برخی برندها مثل Nike، Adidas و… قابل قبول می‌باشد.

    فاکتورهای مهم در رشته فیزیک

    در رشته فیزیک که یکی از انواع مسابقات بدنسازی جهان می‌باشد، ورزشکاران باید در چهار جهت بدون فیگور حرکت کنند. این چهار جهت شامل روبرو، پهلوی راست، پهلوی چپ و پشت سر هستند. انجام هر حرکت اضافی برخلاف دستور داوران نیز ممنوع می‌باشد. برخی فاکتورهای مهم در این رشته عبارتند از:

    تقارن بدنی

    تفکیک عضلانی

    داشتن کمری باریک

    تأثیرگذاری بر داوران

    آراستگی ظاهری و زیبایی پوست

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود: قوانین مسابقات فیزیک کلاسیک و ماسکولار جهان

    حجم عضلانی مفرط، کات بدنی بیش از حد و اجرای حرکات مازاد یا فیگور امتیاز منفی دارد. همچنین عدم تقارن بدنی و آب‌دار بودن بیش از حد بدن نیز شامل امتیاز منفی می‌شود. “جرمی بوندیا” از آمریکا یکی از پرافتخارترین ورزشکاران فیزیک از رشته‌های بدنسازی می‌باشد. “محمد کاشانکی”، “شاهین ذوالفقاری”، “امید اسکندری”، “مهدی شرافت” و “محمد اسدی” نیز در ایران سابقه زیادی دارند.

    رشته ماسکولار فیزیک در بدنسازی

    جهت درک بهتر تفاوت رشته فیزیک ، بادی کلاسیک و بادی بیلدینگ ، ابتدا با ماسکولار فیزیک آشنا می‌شویم. رشته ماسکولار فیزیک مشابه رشته فیزیک است. با این تفاوت که سایز عضلانی شرکت‌کننده‌ها بالاتر و در حد بادی کلاسیک می‌باشد. این رشته در دو دسته قدی کمتر از ۱۷۸ سانتی‌متر و بیشتر از ۱۷۸ سانتی‌متر برگزار می‌شود. بسیاری از قوانین آن نیز همانند شاخه فیزیک است. “حسین کریمی” از ورزشکاران به نام و صاحب مقام‌های گوناگون داخلی و خارجی این رقابت‌ها می‌باشد.

    رشته بادی کلاسیک یکی از رشته‌های بدنسازی

    رشته بادی کلاسیک

    این رشته در میان انواع مسابقات بدنسازی و پرورش اندام بین شاخه فیزیک و فیزیک کلاسیک بوده و به تازگی ایجاد شده است. افراد بلندقد پیشرفت چشم‌گیری در این شاخه دارند. تناسب قد و رشد عضلات در بادی کلاسیک اهمیت دارد. در نتیجه عضلات بسیار حجیم دارای امتیاز منفی خواهند بود. بدن شرکت‌کنندگان این شاخه با بادی‌بیلدینگ متفاوت است. همچنین به کشیدگی و کات عمقی عضلات توجه می‌شود. بادی کلاسیک مناسب افراد با تیپ بدنی اکتومورف و مزومورف است.

    دسته قدی این مسابقات شامل ۷ رده است. رده زیر ۱۶۸ سانت‌متر و رده 171، 175، 180، 190، 198 سانتی‌متر و بالای 198سانتی‌متر. “مسعود ذات پرور”، “وحید بادپی”، “روح‌الله میرنورالهی” و “مهدی رانی‌پور” نیز از درخشان‌ترین قهرمانان ایرانی این شاخه‌ هستند.

    رشته فیزیک کلاسیک

    این رشته نوپا شما را به یاد بدن‌های کلاسیک دهه 70 و 80 میلادی می‌اندازد. شباهت زیادی بین این شاخه با شاخه بادی‌کلاسیک وجود دارد. بااین‌حال بدن ورزشکار فیزیک کلاسیک حجیم‌تر از بادی‌کلاسیک است. اما این میزان حجم به اندازه رشته بادی بیلدینگ نیست. بنابراین یک تفاوت بادی بیلدینگ و فیزیک کلاسیک در میزان حجم عضلات است.

    رشته بادی‌کلاسیک در رده حرفه‌ای وجود ندارد. بلکه ورزشکاران این شاخه در رشته فیزیک کلاسیک به رقابت می‌پردازند. همچنین تناسب بین رشد عضلات فاکتور مهمی است. این مسابقات در 5 دسته قدی 168، 171، 175، 180 سانتی‌متر و بالاتر از ۱۸۰ سانتی‌متر برگزار می‌گردد. “کریس بامستد” و “آرش رهبر” از پرسابقه‌ترین ورزشکاران خارجی این رقابت‌ها هستند. همچنین “میلاد صادقی” و “علی شمس‌قمر” از قهرمانان ایرانی و نام‌آور فیزیک کلاسیک می‌باشند.

    بادی بیلدینگ از رشته‌های بدنسازی در انواع مسابقات بدنسازی

    رشته بادی بیلدینگ

    بادی‌بیلدینگ یکی دیگر از شاخه‌های بدنسازی است. مهم‌ترین اصل آن نیز عضله سازی و مصرف پروتئین می‌باشد. همچنین حجم عضلانی بالا و کات مناسب در آن اهمیت دارد. در میان انواع مسابقات بدنسازی نقش برنامه تغذیه و تمرین حرفه‌ای در رقابت‌های بادی‌بیلدینگ بسیار پررنگ است. در این شاخه ابتدا عضله سازی انجام می‌شود. سپس کات عضلات به کمک رژیم و تمرینات هوازی ایجاد می‌گردد.

    برنامه تمرین بدنسازی و رژیم غذایی و مکمل ورزشی گیف

    همان‌طور که ذکر شد عضله سازی در این شاخه ورزشی بیش از فیزیک کلاسیک است. افراد انعطاف‌پذیری و تحرک کمتری نسبت به بدنسازان کلاسیک دارند. ورزشکاران علاقه‌مند به سیکس پک، بیشتر به دنبال بدنسازی مدرن هستند.

    رده بندی وزن در بادی بیلدینگ

    برخلاف سایر رشته‌های بدنسازی، شرکت‌کنندگان بادی بیلدینگ بر اساس وزن دسته‌بندی می‌شوند. ممکن است شما فردی با قد 168 سانتی‌متر را در کنار ورزشکاری با قد 188 سانتی‌متر ببینید. با این حال افراد با قد کوتاه‌تر موفق‌تر از دیگر شرکت‌کنندگان هستند. زیرا حجم عضلانی در این افراد زودتر رخ می‌دهد. البته “رونی کلمن” و “آرنولد” با داشتن قد بلند در این رشته نام‌آور هستند. معیار ارزیابی داوران، عضلات گرد، حجیم و در عین حال کات‌شده می‌باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود: قوانین مسابقات بدنسازی

    رده‌بندی این رشته شامل وزن‌های 60، 70، 75، 80، 85، 90،  95، 100 کیلوگرم و بیشتر از 100 کیلوگرم است. رونی کلمن، “لی هنی”، “دوریان یتس“، “کوین لورون” و آرنولد شوارتزنگر درخشان‌ترین قهرمانان این رشته‌ هستند. از معروف ترین قهرمانان بدنسازی ایران نیز نام “بیت‌الله عباسپور، “علی تبریزی، “هادی چوپان، “محرم پناهی و “سامان سرابی مشاهده می‌گردد.

    جمع بندی

    هرساله انواع مسابقات بدنسازی در سراسر جهان و ایران برگزار می‌شود. انواع رشته های بدنسازی شامل فیتنس، فیزیک و ماسکولار فیزیک، بادی‌کلاسیک، فیزیک کلاسیک و بادی‌بیلدینگ است. علاوه بر ورزشکاران خارجی، ایرانیان نیز در این زمینه نام‌آور هستند. سامان سرابی، بیت‌الله عباسپور، هادی چوپان و محرم پناهی تنها برخی از این قهرمانان می‌باشند.


    تالیف:

     تن ورز تولید شده در تولید محتوای تن‌ورز


    N:1644

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳۵ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *