دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

آیا کراتین نوعی استروئید است؟

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 2 دقیقه

    استروئید چیست؟

    به دو شکل متفاوت می‌توان استروئید را تعریف کرد. یکی تعریف درست و کاملاً علمی است و دیگری تعریفی‌ است که در عرف و به‌اشتباه در مورد استروئید وجود دارد.

    ازنقطه‌نظر علمی، هر ترکیبی که ویژگی‌های ساختاری استروئیدها را داشته باشد، استروئید به‌حساب می‌آید. این ویژگی ساختاری، دارا بودن چهار حلقه سیکلوآلکان متصل‌به‌هم است  مخصوصاً اگر سه حلقه سیکلوهگزان و یک حلقه سیکلوپنتان، ساختار شیمیایی را تشکیل داده باشد، ترکیب حاضر یک مولکول استروئید خواهد بود.

    ترکیبی که در زیر مشاهده می‌کنید، کلسترول است که درواقع یک ترکیب ساده استروئیدی موجود در تخم‌مرغ است که به‌صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود. این ترکیب در ادامه به هورمون‌های استروئیدی نظیر تستسترون و استروژن تبدیل خواهد شد. به چهار حلقه موجود در ساختار آن توجه کنید، به این ترکیبات ازلحاظ علمی استروئید گفته می‌شود و ترکیباتی همچون ویتامین D، تستسترون و کلسترول‌های خوراکی را استروئید می‌دانند.

    ولی تعریف مضحکی که از استروئید در جامعه عرف شده است عبارت است از: هر چیزی که بدن‌سازان قوی‌هیکل مصرف می‌کنند. هیچ تعریف واحد و قطعی از خصوصیات استروئید در بین مردم وجود ندارد، ولی معمولاً به هر ترکیب طبیعی مرتبط با هورمون‌ها که آنابولیک (تولیدکننده بافت‌ها) باشد، استروئید گفته می‌شود. این موارد شامل ترکیباتی نظیر تستسترون‌های تزریقی (همراه با ترکیبات اضافی نظیر اتانات یا سایپیونات) و یا ترکیباتی که بر تستسترون تأثیر می‌گذارد نظیر دیانابول (متاندروستنلون) یا وینسترول (استانوزولول)، می‌شود.

    برخی اوقات، بر اساس تصور و تعریف غلط استروئید در جامعه، ترکیبات ضد آروماتاز نظیر آریمیدکس (آناستروزول) یا چربی سوزهایی نظیر کلن‌بوترول یا دینیتروفنول هم در دسته‌بندی استروئیدها قرار می‌گیرند.

    کراتین چیست؟

    کراتین یک ترکیب تری‌پپتیدی است که از سه آمینواسید (ال-آرژینین، ال-گلایسین و ال-متیونین) تشکیل‌شده است. این ترکیب ساختار اصلی استروئیدها را ندارد و با توجه به تعریف علمی در گروه استروئید‌ها طبقه‌بندی نمی‌شود و علی‌رغم اینکه همانند برخی از ترکیبات استروئیدی اشاره‌شده در بالا، بر روی هورمون‌ها اثر می‌گذارد، مصرف و استفاده آن غیرقانونی نیست.

    با تمام تعاریف فوق کراتین یک استروئید نیست.

    پس کراتین شبیه چیست؟

    در حقیقت با توجه به نقش مهم کراتین در سلول‌های بدن و وجود منابع سرشار از کراتین در بین مواد غذایی مختلف، می‌توان نتیجه گرفت که کراتین بیشتر شبیه به یک ویتامین یا ماده معدنی ضروری است تا اینکه شبیه به استروئید باشد.

    البته کراتین هنوز نمی‌تواند یک ویتامین به‌حساب آید، چراکه مصرف آن برای زنده ماندن ضروری نیست (و بدن آن را تولید می‌کند) ولی مکانیزم‌های وابسته به کراتین که در بدن رخ می‌دهند، بیشتر شبیه مکانیزم‌های ویتامین‌ها است تا مکانیزم‌های استروئیدها.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت examine.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای

    نوشته های مشابه

    2 دیدگاه در “آیا کراتین نوعی استروئید است؟

    1. حافظ رحیم زاده گفت:

      دوست عزیز ترکیبات سازنده کراتین شامل متیونین،گلایسین و آرژنین است و ال گلیسرول جزو ترکیبات کراتین نیست.به نظر اشتباه تایپی است..گلیسرول نوعی لیپید است.

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی از دقت نظر شما ممنونیم. اشتباه فوق یک اشتباه تایپی بود که در ترجمه مقاله رخ داده بود و اصلاح گردید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *