تغذیه و رژیم غذایی, مقالات

بهترین سبزیجات برای بدنسازی

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 2 دقیقه 

     

    سبزی‌ها اغلب در رژیم غذایی بدن‌سازی نادیده گرفته می‌‌شوند. زمانی که شما بر روی دریافت پروتئین و کربوهیدرات تمرکز داشته و از غذاهای سرشار از کالری نظیر استیک، جو، تخم‌‌مرغ و برنج استفاده می‌‌کنید، اغلب سبزیجات را نادیده می‌‌گیرید. بدنسازان به‌منظور تأمین آنتی‌‌اکسیدان‌‌ها و مواد فتوشیمیایی موردنیاز بدن خود به سبزیجات نیاز دارند. سبزیجات می‌‌توانند به مقابله در برابر بیماری‌‌ها، بازیابی سریع و ترمیم ماهیچه‌‌ها بعد از تمرین کمک کنند.

    ماده‌‌ای شیرین

    بدنسازان معمولاً سیب‌‌زمینی شیرین، پاستا و نان را به‌عنوان منابع کربوهیدرات قلمداد می‌‌کنند، اما سیب‌‌زمینی شیرین مزایای متعددی برای بدنسازان دارد. ازآنجایی‌که این سبزیجات ریشه‌‌دار هستند، سیب‌‌زمینی شیرین در مقایسه با سایر سبزیجات سرشار از کربوهیدرات است و درنتیجه برای افزایش میزان کالری و رژیم غذایی افزایش حجم مناسب است. دکتر جان براردی (کارشناس تغذیه ورزشی) توصیه می‌‌کند که سیب‌‌زمینی شیرین را با دارچین بعد از تمرین و یا به‌عنوان بخشی از نهار استفاده کنند. اگر علاقه‌‌ای به سیب‌‌زمینی شیرین ندارید، می‌‌توانید از تربچه یا اسکواش استفاده کنید.

    سبزیجاتی که به رنگ سبز تیره هستند، مصرف کنید

    کلم بروکلی نیز یکی از سبزیجات مفید است. بروکلی سرشار از فیبر و آهن بوده و منبعی غنی از ویتامین C به شمار می‌‌رود و میزان ویتامین C آن بیشتر از پرتقال و کلسیم آن بیشتر از شیر است. همچنین، سبزیجاتی نظیر کیل، اسفناج، کلم وSwiss Chard نیز دارای مزایای مشابهی هستند.

    فلفل برای عضلات پکتورال

    ویتامین C برای بدنسازان مناسب است و مانع از بروز بیماری می‌‌شود و درنتیجه با مصرف ویتامین C دیگر نیازی به تعطیلی جلسات تمرین به دلیل بیماری وجود ندارد. چارلز پولیکوین بر این باور است که ویتامین C ارتباط معکوسی با استقامت انسولین دارد و این بدین معناست که هرچه میزان ویتامین C بدن بیشتر باشد، فرد چربی کمتری خواهد داشت. سبزیجات رنگ روشن ازجمله فلفل دلمه‌‌ای و همچنین فلفل سبز همانند گوجه‌‌فرنگی و سبزیجات دارای رنگ تیره سرشار از ویتامین C هستند.

    دستورالعمل استفاده از سبزیجات برای بدنسازان

    خوردن سبزیجات نباید برای بدنسازان دشوار باشد، زیرا غذاهای متعددی وجود دارند که افراد بدن‌ساز می‌‌توانند از آن‌ها استفاده کرده و سرشار از سبزیجات هستند. استیو استیفل توصیه می‌‌کند که سبزیجات را به تمام وعده‌‌های غذایی خود بی افزایید. وی توصیه می‌‌کند که روزانه حداقل 5 وعده‌‌ سبزیجات مصرف کنید و باید هدفتان افزایش تعداد وعده‌‌ها به بیش از هشت وعده باشد. هرگز از سبزیجاتی نظیر پیاز، قارچ و هویج دوری نکنید. اسفناج، بروکلی و جوانه گندم را به برنج افزوده و یا آن‌ها را به‌صورت سالاد و قبل از وعده‌‌های غذایی اصلی استفاده کنید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت livestrong.com)

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۹ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *