افزایش وزن و حجم, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

بهترین مکمل‌ها برای ایجاد ماهیچه

  • با استفاده از این محصولات می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه حجم ماهیچه‌های خود را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهید.

    افزایش سریع حجم ماهیچه‌ها به انجام صحیح سه چیز بستگی دارد: (1) تمرین چند بار در هفته به همراه برنامه تمرینات استقامتی، (2) استفاده از یک رژیم غذایی متعادل به‌منظور تأمین پروتئین، چربی و کربوهیدرات کافی برای فراهم آوردن تمام مواد مغذی موردنیاز بدن به‌منظور بازیابی و رشد و (3) خواب به مدت حداقل هشت ساعت، زیرا رشد و بازیابی ماهیچه‌ها در حین خواب رخ می‌دهد. اگر شما هر سه مورد را به‌طور صحیح انجام دهید، مکمل‌های ورزشی نیز تأثیر بهینه‌ای بر روی افزایش حجم ماهیچه‌های شما خواهند داشت. در اینجا به چهار مکمل اشاره می‌کنیم که به شما دررسیدن به اهداف تناسب‌اندام و افزایش سریع حجم ماهیچه‌ها کمک می‌کنند.

    پودر پروتئین

    چرا به پودر پروتئین نیاز داریم؟

    ازآنجایی‌که ماهیچه‌ها از پروتئین ساخته‌شده‌اند، بدون شک مصرف پروتئین تأثیر به سزایی بر روی رشد ماهیچه‌ها خواهد داشت. دولت اعلام کرده است که افراد روزانه به حداقل 55 گرم پروتئین نیاز دارند، اما اگر قصد دارید حجم ماهیچه‌های خود را افزایش دهید، ضروری است روزانه بیش از دو برابر این میزان استفاده کنید. بسیاری از کارشناسان مصرف 1.5 – 2 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن را توصیه می‌کنند. این بدین معناست که فردی با وزن 80 کیلوگرم روزانه به 120-160 گرم پروتئین نیاز دارد. بهترین روش برای مصرف پروتئین استفاده از غذاهای سرشار از پروتئین ازجمله تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی و … است، زیرا آن‌ها حاوی 9 آمینواسید ضروری هستند و همان‌طور که می‌دانید آمینواسیدها واحدهای سازنده پروتئین‌ها می‌باشند. بدن ما قادر به تولید برخی از آمینواسیدها نیست، بنابراین باید از طریق رژیم غذایی تأمین شوند.

    راه‌حلی به نام مکمل

    مشکل چیست؟ بسیاری از افراد نمی‌توانند هرروز غذاهای سرشار از پروتئین مصرف کنند. برخی اوقات نیز افراد ممکن است زمان کافی برای تهیه غذا نداشته باشند. در این مواقع، نوشیدنی‌های پروتئینی بهترین جایگزین به شمار می‌روند، زیرا آن‌ها حاوی مواد مغذی موردنیاز بدن برای رشد و بازیابی هستند. پروتئین وی یکی از محبوب‌ترین پروتئین‌ها در صنعت بدنسازی است. این پروتئین جذب سریعی داشته و به‌سرعت به ماهیچه‌ها منتقل می‌شود. برخی دیگر از پروتئین‌ها ازجمله کازئین جذب آرامی دارند و درنتیجه استفاده از آن‌ها قبل از خواب توصیه می‌شود تا در حین خواب نیز آمینواسیدهای ضروری به ماهیچه‌های شما منتقل شوند. پروتئین موردنیاز خود را می‌توانید از محصولاتی نظیر سویا، نخود و برنج نیز تأمین کنید.

    نحوه مصرف

    بعد از تمرینات با وزنه، ترکیب 30-40 گرم پروتئین وی با مقدار کافی آب می‌تواند فرایند بازیابی را با افزایش انتقال مواد مغذی به ماهیچه‌ها تقویت کند. شما می‌توانید پروتئین وی را در سایر مواقع نیز استفاده کرده و پروتئین‌های موردنیاز بدن خود را تأمین کنید.

    بتاآلانین

    چرا به بتاآلانین نیاز داریم؟

     بتاآلانین یکی از آمینواسیدهای طبیعی و ازجمله مواد تشکیل‌دهنده محصولات ورزشی است که باید قبل از تمرین استفاده شود. این آمینواسید بعد از مصرف با آمینواسید دیگری به نام ال ـ هیستیدین ترکیب‌شده و محصول جدیدی به نام کارنوزین تشکیل می‌دهد. آیا تابه‌حال در طی انجام تمرینات شدید سوزشی را در ماهیچه‌های خود احساس کرده‌اید؟ این سوزش به‌واسطه تجمع لاکتیک اسید ایجاد می‌شود که محصول فرعی تمرین با شدت زیاد است. کارنوزین از تجمع لاکتیک اسید جلوگیری کرده و درنتیجه می‌توانید خستگی ماهیچه‌ها در طی تمرین را به تعویق بی اندازید. به عبارت ساده‌تر، بتاآلانین استقامت ماهیچه‌ای را در طی تمرینات شدید افزایش می‌دهد.

    استفاده از بتاآلانین در طول روز یا قبل از تمرین می‌تواند توانایی ماهیچه‌ها برای انجام تمرینات شدید برای مدت طولانی را افزایش می‌دهد، زیرا آغاز خستگی ماهیچه‌ها را به تعویق می‌اندازد. استفاده از این مکمل در طی جلسات تمرین کوتاه و شدید بسیار مفید است. در ابتدا با مقدار بسیار کم آغاز کرده و واکنش بدن خود را ارزیابی نموده و سپس به‌تدریج آن را افزایش دهید. شایان‌ذکر است که احساس خارش در صورت و انگشتان یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی مصرف بتاآلانین است. این حس چندان خوشایند نیست اما بلافاصله بعد از آغاز تمرین از بین می‌رود.

    نحوه استفاده

    اگر قصد دارید از بتاآلانین به‌عنوان یک مکمل پیش از تمرین استفاده کنید، ضروری است 20 الی 40 دقیقه قبل از آغاز تمرین آن را مصرف نمایید. میزان بتاآلانین موجود در محصول به برند محصول بستگی دارد، اما دوز استاندارد آن در حدود 2 الی 5 گرم است.

    کافئین

    چرا به کافئین نیاز داریم؟

    همه ما از اثرات محرک کافئین مطلع هستیم و می‌دانیم که کافئین باعث افزایش هوشیاری می‌شود. کافئین در آزادسازی هورمون‌های دوپامین و آدرنالین نیز نقش دارد. این محصول در افزایش توان ماهیچه‌ای نیز ایفای نقش کرده و به رشد ماهیچه کمک می‌کند.

    اگرچه کافئین محرک بسیار خوبی به شمار می‌رود، اما شایان‌ذکر است که مصرف بیش‌ازحد آن، توانایی بدن در اعمال قدرت بیشتر را کاهش می‌دهد. این بدین معناست که مصرف کافئین را باید به جلسات تمرین بسیار شدید محدود کنید.

    نحوه استفاده

    تأثیر کافئین بر روی افرادی که به‌ندرت از کافئین استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر از سایر افراد است. اگر بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه حس خوبی به شما دست داده و انرژی شما بیشتر می‌شود، از آن دسته افرادی هستید که مصرف آن قبل از تمرین می‌تواند برای شما بسیار مؤثر باشد. اگر به قهوه علاقه ندارید، می‌توانید 30 دقیقه قبل از تمرین از مکمل‌های حاوی 400-600 میلی‌گرم کافئین استفاده کنید. مصرف کافئین را به دو روز در هفته محدود کنید. در این صورت می‌توانید از آن در طی جلسات تمرین دشوار استفاده کرده و به نتایج مطلوب دست‌یابید. اگر بدن شما نسبت به کافئین مقاومت نشان می‌دهد، میزان مصرف قهوه یا سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین را کاهش دهید. هم‌چنین می‌توانید مصرف کافئین را به مدت یک ماه کنار بگذارید، تا بدن شما مجدداً نسبت به آن حساسیت نشان دهد.

    کراتین

    چرا به کراتین نیاز داریم؟

    کراتین به‌عنوان یکی از ترکیبات آلی منبع اصلی آدنوزین تری فسفات است که بدن از آن برای تأمین انرژی موردنیاز خود استفاده می‌کند. کراتین در برخی از مواد غذایی ازجمله گوشت قرمز یافت شده و در ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود. اگر گیاه‌خوار هستید، باید همواره از مکمل‌های کراتین استفاده نموده و کراتین موردنیاز بدن خود را تأمین کنید. مطالعات متعددی حاکی از این هستند که مصرف کراتین منجر به افزایش حجم ماهیچه‌ها و قدرت می‌شود.

    وب‌سایت Examine.com اعلام کرده است که استفاده از مکمل‌های کراتین بسیار ایمن بوده و منجر به افزایش قدرت و حجم ماهیچه‌ای می‌گردد. این مکمل‌ها به‌عنوان سوخت سلولی عمل کرده و استقامت غیر هوازی را افزایش می‌دهند، زیرا سلول‌های ماهیچه‌ای از کراتین به‌عنوان انرژی استفاده می‌کنند. کراتین حجم آب بدن را در طی چند هفته اول مصرف افزایش می‌دهد، اما توانایی آن در تقویت عملکرد و ایجاد ماهیچه‌های جدید عوارض جانبی آن را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد. این مکمل در برخی افراد منجر به سستی، گرفتگی عضلات و اسهال می‌گردد.

    نحوه استفاده

    وب‌سایت Examine.com کراتین مونو هیدرات را به‌عنوان مؤثرترین نوع کراتین معرفی می‌کند. مصرف روزانه 5 گرم کراتین مونو هیدرات برای تأمین نیازهای بدن کافی می‌باشد. افرادی که ماهیچه‌های بزرگ‌تری دارند، ممکن است به 10 گرم کراتین نیاز داشته باشند، اما شواهدی مبنی بر صحت این موضوع وجود ندارد. اگر قصد دارید روزانه 10 گرم کراتین مصرف کنید، آن را در دو وعده 5 گرمی دریافت نمایید. همواره از آب برای مصرف کراتین استفاده کنید و درصورتی‌که بعد از مصرف کراتین با مشکلات گوارشی مواجه می‌شوید، توصیه می‌شود به همراه وعده‌های غذایی از کراتین بهره‌مند شوید. برخی افراد آغاز مصرف کراتین با دوز بالا و کاهش تدریجی آن را توصیه می‌کنند. اگرچه در این صورت می‌توانید به‌سرعت به تأثیرات حاصل از کراتین دست‌یابید، بااین‌حال این امر ضروری نیست، زیرا بعد از چند هفته عادی می‌شود.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایتAustralian Mens Fitness April 2017)

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *