سایر رشته‌های ورزشی, سایر رشته‌های ورزشی بانوان, مقالات

آشنایی با سیستم تی آر ایکس

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 2 دقیقه

    سیستم تی آر ایکس (TRX) که بانام تمرینات مقاومت کل بدن نیز خوانده می‌‌شود به انواع خاصی از تمرینات اشاره دارد که با استفاده از ابزارهای طراحی‌‌شده توسط رندی هتریک (افسر نیروی دریایی ایالات‌متحده) انجام می‌‌شوند. تی آر ایکس نوعی تمرین تعلیقی است که از تمرینات وزن بدن برای افزایش قدرت، تعادل، انعطاف‌‌پذیری و پایداری عضلات مرکزی استفاده می‌‌کند. این تمرینات به دستگاه تعلیق تی آر ایکس نیاز دارند که یک ابزار تمرین است که از نیروی جاذبه و وزن بدن فرد برای تکمیل تمرینات استفاده می‌‌کند. طراحان تی آر ایکس بیان دارند که این ابزار با در نظر داشتن حرکات نظامی و ورزشی و با انجام تحقیقات آکادمیک طراحی‌شده است. این ابزار حاصل تجربه اعضای تی آر ایکس است که تاکنون با بیش از هزار ورزشکار، مربی، کارشناس، استاد و اعضای خدماتی در تمام رشته‌‌ها همکاری داشته‌‌اند.

    تاریخچه

    این روش تمرین در سال 1997 در جنوب شرق آسیا ایجاد شد و هتریک قصد داشت روش تمرین جایگزینی برای تمرین شنا سوئدی پیدا کند. وی از کمربند و طناب‌‌های چتر نجات برای ایجاد اولین نسخه از دستگاه تعلیق تی آر ایکس استفاده نمود. در سال 2001، بعد از 14 سال خدمت در نیروی دریایی، هتریک نیروی دریایی را ترک کرده و به تحصیل در رشته MBA در دانشگاه استنفورد پرداخت. وی به‌طور منظم به باشگاه می‌‌رفت و با ابزاری که طراحی کرده بود توانست توجه مربیان و ورزشکاران متعددی را جلب کند. هتریک اولین سیستم تی آر ایکس را در باشگاه تناسب‌‌اندام کراو مگا در خیابان بوش سان‌‌فرانسیسکو راه‌‌اندازی نمود که برای این کار هزینه‌‌ای بیش از 350000 دلار صرف نمود که این هزینه را از طریق سرمایه‌‌گذاران خصوصی که در طی خدمت در نیروی ‌‌دریایی یا تحصیل در دانشگاه استنفورد با آن‌ها آشنا شده بود، تأمین نمود. پس‌ازآن، وی فروش ابزار تی آر ایکس را آغاز نمود. از سال 2017، بیست و پنجم ژانویه به‌عنوان روز بین‌‌المللی تی آر ایکس معرفی‌شده و توسط ورزشکاران این رشته جشن گرفته می‌‌شود.

    مزایا و انتقادات

    طرفداران تی آر ایکس بر این باور هستند که این روش تمرین منجر به افزایش تحرک و پایداری، افزایش متابولیسم، ایجاد ماهیچه و بهبود عملکرد بدن می‌‌گردد. سایر افراد نیز مدعی هستند که این تمرینات صرفاً بر عضلات مرکزی تأثیر دارند. هتریک بیان دارد که “افراد علاقه‌مند به یوگا و پیلاتس از انجام این تمرینات لذت می‌‌برند، زیرا وجه مشترک بسیاری بین این سه روش تمرین وجود دارد”. تی آر ایکس برای دوندگان، دوچرخه‌‌سواران و همه افرادی که در فعالیت‌‌های استقامتی نقش دارند، مناسب است. از سوی دیگر، برخی از تحلیل‌گران معتقدند، ناپایداری بندهای تعلیق می‌‌تواند منجر به بروز آسیب به‌ویژه برای افراد مبتلابه بیماری‌‌های مفصلی و کمردرد یا افرادی که دارای قدرت مرکزی بالایی نیستند، گردد. فابیو کومانا، محقق انجمن آمریکایی ورزش بیان دارد که تمرینات تعلیقی برای ورزشکاران و افرادی که به باشگاه می‌‌روند، مناسب هستند و انجام آن‌ها توسط سایر افرادی که عضلات مرکزی قدرتمندی ندارند، توصیه نمی‌‌شود.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت en.wikipedia.org)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    1 دیدگاه در “آشنایی با سیستم تی آر ایکس

    1. مهدی ترابی گفت:

      سلام. تمرینات با TRX بسیار جذاب و خوبه. البته باید آمادگی جسمانی مناسبی داشته باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *