تغذیه و رژیم غذایی, کاهش وزن، چربی‌سوزی, مقالات

اهمیت تغذیه در ساعاتی مشخص

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه 

     

    مطالعه‌‌ای به بررسی 19 شرکت‌‌کننده مبتلابه سندرم متابولیک پرداخت. از جملات مشکلات این افراد می‌‌توان به فشارخون بالا، گلوکز ناشتای بالا و چاقی اشاره نمود. این سندرم در حدود 23 درصد افراد بزرگ‌سال را تحت تأثیر قرار داده و این مشکلات احتمال ابتلا به بیماری‌‌های قلبی عروقی، دیابت و سکته را افزایش می‌‌دهند.

    به‌منظور بررسی مزایای احتمالی تغذیه محدود به زمان، محققان از داوطلبان ـ 13 مرد و 6 زن ـ درخواست کردند تا تمام وعده‌‌های غذایی خود را به مدت 12 هفته در بازه زمانی 10 ساعت دریافت کنند.

    از داوطلبان درخواست شد تا تغذیه و تمرین عادی خود را داشته و در مواقع دلخواه آب بنوشند. این افراد همچنین از اپلیکیشنی برای ارزیابی میزان کالری دریافتی در طول دو هفته قبل از شروع تغذیه محدود به زمان استفاده کنند. از بین افراد شرکت‌‌کننده، 16 نفر از داروهای استاتین یا فشارخون استفاده می‌‌کردند.

    در طی 12 هفته، بسیاری از شرکت‌‌کنندگان صبحانه را دو ساعت بعد از بیداری و شام را دو الی سه ساعت قبل از خواب دریافت می‌‌کردند.

    در پایان مطالعه، وزن، شاخص حجم بدن، چربی شکمی و دور کمر افراد به‌طور متوسط 3 الی 4 درصد کاهش‌یافته بود. این افراد همچنین فشارخون کمتری داشته و چربی‌‌هایی که باعث بروز بیماری‌‌های قلبی عروقی می‌‌شوند نیز در این افراد کاهش‌یافته بود. شایان‌ذکر است که کیفیت خواب آن‌ها نیز بهتر شده بود. هیچ‌یک از افراد گزارشی مبنی بر تأثیرات نامطلوب ناشی از رژیم غذایی ارائه ندادند.

    پم تاوب، متخصص قلب و استادیار پزشکی دانشگاه کالیفرنیا که در این مطالعه نقش داشت، گفت: “برخی از افراد توانستند مصرف داروهای خود را بعد از اتمام دوره متوقف کنند.”

    محققان این مطالعه که در مجله متابولیسم سلولی منتشرشده است، اعلام کردند: “تغذیه محدود به زمان (TRE) روش مناسبی است که می‌‌توان از آن به‌عنوان روشی درمانی برای درمان سندرم متابولیک استفاده نمود.”

    آن‌ها همچنین اعلام کردند که استفاده از تغذیه محدود به زمان منجر به عملکرد بهینه داروهای مصرفی توسط افراد مبتلابه سندرم متابولیک می‌‌شود.

    محققان اعلام کردند که به بیماران مبتلابه سندرم متابولیک اغلب توصیه می‌‌شود که رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهند که ازجمله این تغییرات می‌‌توان به کاهش کالری دریافتی، استفاده از رژیم‌‌های غذایی سالم‌‌تر و ورزش اشاره کرد. اما اگر بنا به هر دلیلی این روش‌‌ها کارساز نباشند، داروهایی به آن‌ها تجویز می‌‌شود.

    شواهد نشان می‌‌دهند که تغذیه نامنظم منجر به اختلال در ساعت بیولوژیک بدن گردیده و این امر احتمال ابتلا به بیماری‌‌های مربوط به سندرم متابولیک را افزایش می‌‌دهد. بنابراین، این تیم تحقیقاتی با طراحی آزمایشی به بررسی تأثیر تغذیه منظم و محدود به زمان، بر سندرم متابولیک پرداختند.

    پاندا اعلام نمود که تغذیه محدود به 10 ساعت در روز پیش‌تر در موش مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج مطلوبی ارائه داد. محققان توانستند با استفاده از این روش میزان گلوکز خون را به سطح عادی برسانند و حتی موش‌‌ها توانستند در طی استفاده از رژیم غذایی تشدیدکننده علائم دیابت نیز سطح گلوکز طبیعی خود را حفظ کنند.

    امیلی مانوگیان نیز از دانشجویان پسادکتری آزمایشگاه پاندا است که در این مطالعه نقش داشت، اعلام کرد: “تغذیه و نوشیدن تمام مواد غذایی به‌استثنای آب در بازه زمانی 10 ساعت به بدن کمک می‌‌کند تا استراحت کرده و در طی 14 ساعت باقیمانده سلول‌‌های آسیب‌دیده را بازیابی کند.” وی خاطرنشان کرد: “بدن شما می‌‌تواند زمان تغذیه را پیش‌‌بینی کرده و درنتیجه متابولیسم بدن را با توجه به آن زمان بهینه‌‌سازی نماید.”

    پاندا در مصاحبه با Newsweek گفت: “بسیاری از افراد مبتلابه دیابت یا بیماری‌‌های متابولیک معمولاً بعد از تغییر رژیم غذایی یا ورزش همچنان یک یا چند دارو استفاده می‌‌کنند. بنابراین، می‌‌توان بدین نتیجه رسید که تغییرات رفتاری تأثیر چندانی بر این افراد ندارند.”

    بااین‌حال، این مطالعه نشان داد که بدون استفاده از داروها نیز می‌‌توان تغییرات چشمگیری در درمان سندرم متابولیک اعمال نمود.

    یکی از محققان اعلام کرد: “من تأثیر این رویکرد بر روی اعضای خانواده‌‌ام را مشاهده کرده‌‌ام. افراد مبتلابه دیابت می‌‌توانند با استفاده از این روش گلوکز خون خود را کاهش دهند. همچنین برخی از اعضای خانواده من اکنون به مدت بیش از چهار سال است که از این روش استفاده کرده و توانسته‌‌اند داروهای مصرفی خود را به‌طور کامل قطع کنند. بنابراین، این روش را می‌‌توان به‌طور موفقیت‌‌آمیز برای درمان بیماران استفاده کرد.”

    استفاده از این روش بسیار آسان بوده و 70 درصد افراد شرکت‌‌کننده در این مطالعه بعد از اتمام 12 هفته نیز همچنان از این روش استفاده می‌‌کردند.

    بااین‌حال، پاندا اعلام کرد که این تحقیق بر روی تعداد اندکی از افراد انجام‌شده است و مطالعه بزرگ‌تری برای بررسی تأثیرات تغذیه محدود به زمان ضروری است.

    آیا افراد عادی نیز می‌‌توانند از این روش بهره‌‌مند شوند؟ پاندا اعلام کرده است که افراد سالم می‌‌توانند تغذیه محدود به 10 ساعت در روز را حداقل 6 روز هفته انجام دهند.

    افراد بیمار یا افرادی که دارو مصرف می‌‌کنند، باید قبل از استفاده از این روش با پزشک خود مشورت کرده و پزشک نیز با توجه به تغییرات حاصل می‌‌تواند دوز داروها را کاهش داده و احتمال ابتلای فرد به هیپوگلیسمی را ارزیابی کند.

    تغذیه محدود به زمان به‌نوعی روزه‌‌داری تناوبی به شمار می‌‌رود. اما پاندا اعلام دارد که این روش نباید نوعی روزه‌‌داری به شمار رود.

    لیبی داولینگ، مشاور ارشد مرکز دیابت انگلستان در مصاحبه با Newsweek گفت: “اگرچه محققان علاقه زیادی به تأثیرات روزه‌‌داری تناوبی دارند، تحقیقات در مورد تأثیر این روش در دیابت هنوز در سطوح اولیه خود هستند. ازآنجایی‌که این مطالعه صرفاً به تأثیرات محدودیت تغذیه بر افراد مبتلابه دیابت نوع دو می‌‌پردازد، درک سایر تأثیرات آن هنوز به‌طور کامل امکان‌‌پذیر نیست. بااین‌حال، اگر چاق هستید یا اضافه‌وزن دارید، کاهش وزن یکی از مؤثرترین روش‌‌ها برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو می‌‌باشد. اگر با استفاده از روزه‌‌داری تناوبی می‌‌توانید وزن خود را کاهش دهید، حتماً از آن استفاده نمایید. ضروری است بهترین و کارآمدترین روش را انتخاب کنید.”


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت msn.com)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    نوشته های مشابه

    3 دیدگاه در “اهمیت تغذیه در ساعاتی مشخص

    1. شراره گفت:

      خیلی مهمه رعایت کردن مواردی که فرمودین

    2. محمد رضا صدر گفت:

      سلام. ساعات مصرف غذا در برنامه غذایی هم مهمه؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز همان‌قدر که خود رژیم غذایی و مواد غذایی آن مهم است، ساعات مصرف آن هم اهمیت بالایی دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *