افزایش وزن و حجم, دانستنی‌های بدنسازی, راهنماهای جامع, مقالات

راهنمای کامل مسدود کننده‌های استروژن و آنتی استروژن‌ها در بدنسازی

راهنمای کامل مسدود کننده‌های استروژن و آنتی استروژن‌ها در بدنسازی
  • راهنمای کامل مسدود کننده‌های استروژن و آنتی استروژن‌ها در بدنسازی

    مسدود کننده‌های استروژن توسط برخی از ورزشکاران برای مقابله با ترشح بیش از حد هورمون استروژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. استروژن یک هورمون زنانه است که خصوصیات زنانه را تشدید می‌کند و سختی حجم‌گیری عضلات از عوارض آن است.

    اما در حقیقت آنتی استروژن‌ها در بدنسازی چه نقشی ایفا می‌کنند؟ آیا تأثیرگذاری مسدود کننده استروژن به اثبات رسیده است؟ بهترین آنتی استروژن در بدنسازی چیست؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها ادامه مقاله تن‌ورز را مطالعه کنید.

    مسدود کننده‌های استروژن: یک راهنمای قطعی

    تستوسترون در بدن منجر به افزایش قدرت، عضله سازی و حتی افزایش چربی سوزی می‌شود. بنابراین بسیاری از ورزشکاران خصوصاً آقایان برای دست‌یابی به هیکل ایده‌آل به دنبال افزایش ترشح تستوسترون در بدن خود هستند. استروژن به عنوان هورمون زنانه شناخته می‌شود. افزایش بیش از حد آن سبب تغییر فرم عضلانی و حتی از بین رفتن عضلات می‌شود.

    اما با افزایش بیشتر تستوسترون، بدن استروژن بیشتری تولید می‌کند و این دقیقاً جایی است که مشکل آغاز می‌شود. چه کاری باید انجام دهیم؟ برخی افراد برای پاسخ این پرسش را در مصرف مسدود کننده‌ استروژن می‌دانند. اما آیا این بهترین راه‌حل است؟

    تن ورز در ادامه مقاله همه آن چیزی که در مورد آنتی استروژن‌ها باید بدانید را برایتان بازگو می‌کند.

    استروژن چیست؟

    قبل از بررسی آنتی استروژن‌ها در بدنسازی به تعریف خود این هورمون می‌پردازیم. استروژن هورمون غالب جنسی در زنان است. ممکن است به عنوان یک آقا تصور داشته باشید که بدنتان صد در صد از تستوسترون است. اما حقیقت این نیست. بلکه استروژن نیز برای آقایان ضروری می‌باشد.

    استروژن، نقش حیاتی در سالم نگه‌داشتن مغز و مفاصل دارد. همچنین برای کمک به رشد صحیح اسپرم‌ها اهمیت دارد. بنابراین اصلی‌ترین نقش استروژن در بدنسازی افزایش قدرت است. اما آن‌چه که مهم است وجود استروژن در بدن آقایان نیست. بلکه عدم تعادل هورمونی میان استروژن و پروژسترون خطرناک است.

    عدم تعادل هورمونی زمانی اتفاق می‌افتد که کمبود تستوسترون به همراه میزان بالایی هورمون استروژن داشته باشیم. این اتفاق منجر به بروز عواقب ناخوشایندی خواهد شد که نقش آنتی استروژن در بدنسازی را پررنگ می‌کند. برخی از مشکلات ناشی از عدم تعادل هورمون می‌تواند در بدن بروز پیدا کنند؛ عبارتند از:

    • خستگی
    • افزایش وزن
    • کاهش اسپرم
    • اختلال در نعوظ
    • مسائل قلبی عروقی
    • مسائل مربوط به پروستات
    • از دست دادن میل جنسی
    • “ژنیکوماستی” یا بزرگی سینه مردانه

    با داشتن مقدار زیادی استروژن و کمبود تستوسترون، می‌توانید در معرض خطر هر یک از این موارد باشید. اگر هم‌اکنون این مشکلات را تجربه می‌کنید، برای تشخیص درست مصرف مسدود کننده استروژن با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

    مسدود کننده‌های استروژن

    آیا به مسدود کننده‌های استروژن نیاز دارید؟

    بهتر است پیش از بررسی بیشتر آنتی استروژن در بدنسازی، درباره ماهیت تستوسترون اطلاعات بیشتری کسب کنیم. هنگامی که دوران بلوغ را سپری می‌کنید، بدنتان در حال تولید تستوسترون است. در دهه 20 سالگی مقدار تولید آن بسیار زیاد می‌‌شود. مقادیر طبیعی و سالم تستوسترون با توجه به سن بین 300 تا 1000 ng/dL است. به مقادیر زیر این سطح کمبود تستوسترون می‌گویند.

    اما با رسیدن به سن 30 سالگی اوضاع تغییر می‌کند. در دهه 30 سالگی، کاهش سطح تستوسترون به طور طبیعی شروع می‌شود. این روند به طور متوسط ​​در حدود 1 تا 2 درصد در هر سال است. نتایج که تستوسترون در رشد عضلات نتایج آشکاری به بار می‌آورد. از این رو افراد زیادی برای ارتقاء عضلات و اندام خود به تقویت کننده‌های بر پایة تستوسترون روی می‌آورند.

    مشکل اینجاست که استروژن از طریق تبدیل تستوسترون ایجاد می‌شود. بنابراین، هرچه میزان هورمون مردانه شما بیشتر باشد، میزان استروژن شما نیز بالاتر می‌رود. افت طبیعی سطح تستوسترون، به طور معمول حدود 1 تا 3 درصد پس از 30 سالگی، طبیعی است. اگر برخی از این علائم را تجربه می‌کنید، بعید است که نسخه‌ای برای تجویز سرکوب کننده‌های دارویی نیاز داشته باشید.

    آنتی استروژن چیست؟

    تا به این‌جا به تأثیر استروژن در بدنسازی اشاره کردیم. اما با توجه به مطالب ذکر شده گاهی نیاز به کاهش ترشح این هورمون خواهیم داشت. چگونه استروژن را کاهش دهیم؟ مصرف سرکوب کننده استروژن در اصل نوعی مکمل طبیعی یا دارویی است که میزان استروژن در بدن را کاهش می‌دهد.

    مسدود کننده‌های استروژن، فقط در صورت نیاز بالینی به درمان جایگزینی تستوسترون، توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. اگرچه در ابتدا برای زنان طراحی شد، اما می‌تواند در مردان نیز مانع تولید استروژن گردد. همواره به این نکته توجه داشته باشید که شخص غیرمتخصص اجازه تجویز هرگونه آنتی استروژن را برای شما ندارد.

    مسدود کننده‌های طبیعی در غذاها یافت می‌شوند و در بدن مردان از تولید استروژن جلوگیری می‌‌کنند. با این حال، تحقیقات زیادی در مورد تأیید عملکرد آن‌ها به اندازه گزینه‌های دارویی وجود ندارد. اگر به هر دلیلی قادر به مصرف مسدود کننده استروژن نیستید، بررسی گزینه‌های طبیعی بهترین راه‌حل ممکن است.

    ‌‌ آنتی استروژن‌ها در بدنسازی

    آنتی استروژن در بدنسازی چگونه کار می‌کند؟

    یک مسدود کننده مؤثر می‌تواند به یکی از دو روش زیر عمل کند.

    • تولید استروژن را سرکوب کند.
    • مانع از تأثیر بدن شما توسط استروژن تولیدی می‌شوند.

    بیایید با اولین راه شروع کنیم. بدن شما از طریق تبدیل تستوسترون، استروژن تولید می‌کند. این کار را با استفاده از آنزیمی به نام “آروماتاز” ​​انجام می‌دهد. تعدادی از مسدودکننده‌ها به سادگی این آنزیم را هدف قرار می‌دهند. بنابراین نمی‌تواند کار خود را انجام دهد و میزان استروژن تولید شده در بدن کاهش می‌‌یابد.

    روش دوم، روی گیرنده‌هایی متمرکز می‌شود که به استروژن اجازه دسترسی به سلول‌های شما را می‌دهند. گیرنده‌ها دیگر هورمون را نمی‌پذیرند. بنابراین بی‌فایده می‌شوند و در نهایت به عنوان مواد زائد از بین می‌روند.

    مسدود کننده استروژن

     آیا مسدود کننده استروژن بی‌خطر هستند؟

    تعدادی از درمان‌های تستوسترون، از جمله درمان جایگزینی تستوسترون، می‌توانند منجر به عقیمی شوند. با افزودن تستوسترون مصنوعی به بدن، مغز شما به بیضه دستور می‌دهد که تولید هورمون را متوقف نماید. اگر قصد تشکیل خانواده دارید، این امر نشانه بدی خواهد بود. سوء مصرف هورمون‌های آندروژن مصنوعی هم می‌تواند منجر به مشکلات قلبی و مغزی شود.

    ضروری است برای انتخاب یک مسدود کننده استروژن برای درمان استروژن بالا در مردان، از یک گزینه ایمن‌تر که تأثیری در تولید اسپرم شما نداشته باشد؛ استفاده کنید.

    متأسفانه، بسیاری از اوقات آنتی استروژن‌ها با استروئیدهای آنابولیک ترکیب می‌شوند. وجود تستوسترون بیش‌تر، حتی زمانی که مصنوعی باشد، به معنی تولید استروژن بیشتر است. این مسئله بسیار خطرناک خواهد بود. زیرا هر نوع استفاده غیراستروئیدی نامعقول می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامتی داشته باشد.

    استفاده از مسدود کننده‌های استروژن بدنسازی به تنهایی ایمن‌تر خواهد بود. این نوع دارو در مردان به علت آن‌که تأثیر سوء بر باروری نمی‌گذارد، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. به صورت کلی همیشه برای پیشگیری  از بروز عوارض جانبی و سایر مشکلات با پزشک خود قبل از مصرف هرگونه دارو مشورت نمایید.

    آنتی استروژن مصنوعی بر قدرت و ساختار استخوان‌ها تاثیرگذار است. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و حتی “ترومبوز ورید عمقی” نیز با خود به همراه دارد. با این حال، با پزشک خود صحبت کنید. زیرا آن‌ها در این زمینه آگاهی بیشتری دارند.

    گزینه‌های طبیعی آنتی استروژن‌ها شامل غذاهای سالم و مواد معدنی می‌باشند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مسدود کننده‌های طبیعی برای مدت کوتاه ایمن خواهد بود.

    مسدود کننده استروژن طبیعی

    چند ماده طبیعی وجود دارد که می‌تواند به عنوان مسدود کننده استفاده شود. همان‌طور که قبلاً گفتیم، تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثربخشی این مواد وجود ندارد. با این حال، برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد در کاهش سرعت تولید و یا متوقف شدن تأثیر هورمون بر بدن تأثیرگذارند. در ادامه به برخی از منابع طبیعی آنتی استروژن در بدنسازی اشاره می‌کنیم:

    ماکا

    این گیاه چلیپایی در برخی مطالعات با افزایش قدرت باروری، افزایش تعداد اسپرم و انسداد استروژن ارتباط دارد. با این وجود تحقیقات بیشتری برای بررسی تأثیر مستقیم ماکا در کنترل هورمون لازم است.

    ریشه گزنه وحشی

    مدت‌هاست که در طب سنتی و مدرن وابسته به علوم طبیعی، ریشه گزنه وحشی برای درمان بیماری‌های پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده حاوی ترکیبات اساسی است که به طور طبیعی با مهار تولید آروماتاز​ تولید استروژن را متوقف می‌‌نماید. آروماتاز آنزیمی است که تستوسترون را به استروژن تبدیل می‌کند.

    آنتی استروژن در بدنسازی

    عصاره هسته انگور

    بررسی‌ها نشان داده است که این ماده در زنان یائسه به عنوان یک مهارکننده آروماتاز ​​عمل می‌کند. اگرچه هنوز تأیید نشده، اما عصاره هسته انگور می‌تواند همان تأثیر را برای مردان نیز داشته باشد. “ایندول-3-کاربینول (I3C)” و “دی ایندولیل متان (DIM)” ترکیبات رایج موجود در سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و کلم هستند. این ترکیبات با هم عمل کرده و بر تولید استروژن تأثیر گذاشته و فرآیند آن را مختل می‌کنند.

    برای کنترل سطح استروژن چه کار دیگری می‌توانید انجام دهید؟

    اگر نگران سطح استروژن خود هستید، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای پایین آوردن سطح آن انجام دهید:

    • مصرف الکل را قطع کنید: مصرف الکل می‌تواند به طور کامل تولید تستوسترون را برهم زند.
    • از مصرف غذاهای سرکوب کننده تستوسترون خودداری کنید: قبل از مصرف آنتی استروژن، به رژیم غذایی خود توجه کافی داشته باشید. برخی از غذاها برای شما مفید نیستند و برخی دیگر به طور کامل سطح تستوسترون شما را ایده‌‌آل نگه می‌‌دارند.
    • سبزیجات چلیپایی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همان‌طور که ذکر کردیم، گیاهان چلیپایی، شامل ترکیباتی هستند که می‌توانند به نگه‌داشتن سطح تستوسترون کمک نمایند. در نتیجه به طور منظم از این نوع سبزیجات مبل کنید.

    جمع‌بندی

    در صورت برهم خوردن تعادل سطح تستوسترون و استروژن، مسدود کننده‌های استروژن به میان می‌آیند. ‌‌آنتی استروژن‌ها در بدنسازی نقش مهمی را ایفا می‌کنند و به دلیل ماهیت تأثیرشان، روزبه‌روز به مصرف‌کنندگان آن‌ها اضافه می‌شود. توجه کنید که تنها در صورتی مصرف مسدود کننده استروژن ایمن خواهد بود که در مدت کم و تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد. در غیر این صورت شاهد عوارض آن خواهید بود.

    برخی بررسی‌ها نیز می‌دهند که مصرف منابع طبیعی آنتی استروژن در بدنسازی مؤثر می‌باشد. همچنین علاوه بر برنامه تمرینی دقیق و اصولی، لازم است که رژیم غذایی مناسب و سالمی داشته باشید تا سطح هورمون‌ها به صورت متعادل حفظ شود.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت spotmebro.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 


    N:1620

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    2 دیدگاه در “راهنمای کامل مسدود کننده‌های استروژن و آنتی استروژن‌ها در بدنسازی

    1. علی محسنی گفت:

      ممنون از مطالب و سایت خوب شما

    2. منصوری گفت:

      مطلب بسیار مهم و حرفه‌ای در افزایش سایزه که شما مطرح کردین. ممنون از سایت عالی تون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *