تغذیه و رژیم غذایی, مقالات

پروتئین برای همه افراد مناسب نیست!

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 2 دقیقه

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 رای)

Loading...

درصورتی‌که به دنبال افزایش حجم عضله یا کاهش وزن نیستید، ضرورتی برای مصرف پروتئین مازاد وجود ندارد.

امروزه رژیم‌‌های کتوژنیک و پالئو توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده و افراد را به مصرف پروتئین بیشتر ترغیب می‌‌کنند. بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف گوشت (یا سایر غذاهای سرشار از پروتئین) مناسب است. اما اصول کنونی افراد را به دریافت روزانه 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن ترغیب می‌‌کنند. اما کدام روش مناسب است؟ محققان تغذیه در دانشگاه پردو به نتایج جالبی دست‌یافته‌اند. مطالعه منتشرشده در مجله Advances In Nutrition نشان می‌‌دهد که مصرف بیش‌ازحد پروتئین صرفاً برای افرادی مناسب است که قصد دارند وزن خود را کاهش داده و یا حجم عضلات خود را افزایش دهند. سایر افراد باید از همان اصل 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن پیروی کنند.

وین کمپبل یکی از محققان این مطالعه گفت: بسیاری از افراد بزرگ‌سال صرفاً در صورتی می‌‌توانند از مصرف بیشتر پروتئین بهره‌‌مند شوند که قصد دارند ترکیب بدنی خود را تغییر دهند.

محققان همچنین به بررسی تأثیر مصرف پروتئین بیشتر از میزان پیشنهادی پرداخته‌‌اند. این موضوع باید به‌خوبی موردبررسی قرار گیرد، زیرا بسیاری از افراد بزرگسال بیش از میزان پیشنهادی پروتئین دریافت می‌‌کنند. به‌منظور پیدا کردن پاسخ این سؤال، محققان به بررسی بیش از 1500 مقاله منتشرشده در مجلات پرداخته و 18 مقاله را انتخاب کردند که در آن‌ها 981 فرد موردبررسی قرارگرفته بودند.

آن‌ها به بررسی تأثیر پروتئین مازاد بر حجم بدن پرداخته و این دسته از افراد را با افرادی که میزان پروتئین دریافتی آن‌ها با میزان پیشنهادی بود، مقایسه کردند. این اولین مطالعه‌‌ای بود که مصرف پروتئین به میزان پیشنهاد و مصرف آن بیشتر از میزان پیشنهادی را مقایسه نمود. محققان بدین نتیجه رسیدند که مصرف پروتئین بیشتر بر ترکیب بدنی افرادی که از رژیم غذایی استفاده نکرده و یا برای افزایش حجم عضلات خود تمرین نمی‌‌کنند، تأثیر ندارد.

آن‌ها همچنین بدین نتیجه رسیدند که مصرف پروتئین بیشتر توسط افرادی که از رژیم غذایی استفاده کرده و یا برای افزایش حجم عضلات خود تمرین می‌‌کردند، منجر به افزایش حجم می‌‌شود. بر اساس داده‌‌های حاصل از این مطالعه، محققان به افرادی که از رژیم غذایی استفاده می‌‌کردند، توصیه کردند که نباید در مصرف پروتئین کوتاهی کنند.

کمپبل می‌‌گوید: “سعی کنید میزان غذاهای سرشار از پروتئین رژیم غذایی خود را افزایش دهید. سپس، غذاهای حاوی کربوهیدرات‌‌ها و چربی‌‌های اشباع را نیز از رژیم غذایی خود حذف نمایید.”

اگر برای افزایش حجم عضلات تمرین می‌‌کنید، مصرف پروتئین بیشتر به شما کمک می‌‌کند تا حجم عضلات خود را با سرعت بیشتری افزایش دهید. اما اگر قصد ندارید ترکیب بدنی خود را تغییر دهید، بهتر از اصل 0.8 گرم استفاده کنید، زیرا مصرف پروتئین بیشتر تأثیری نخواهد داشت.

هادسون می‌‌گوید: “تبلیغات زیادی منبی بر استفاده از رژیم‌‌های غذایی سرشار از پروتئین وجود دارد. استفاده از پروتئین بیشتر تحت شرایط خاصی ازجمله کاهش وزن یا طی انجام تمرینات قدرتی مناسب است، اما این بدین معنا نیست که همه افراد باید پروتئین بیشتری مصرف کنند.”


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت msn.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “پروتئین برای همه افراد مناسب نیست!

  1. امید فراز گفت:

    واقعا که بدنسازی و تناسب اندام یک علمه که با خیلی از تصورات ما فاصله داره.

    1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

      سلام. دوست عزیز بسیاری از مردم از بدنسازی تصورات اشتباهی دارند و آن را فقط در استفاده از دارو و مکمل می‌دانند. در صورتی که یک علم کامل است.

  2. شراره گفت:

    خیلی مهمه

  3. محسنی گفت:

    سلام. مقاله بسیار جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

  4. مریم هادیان گفت:

    این مطلب رو نمی دونستم جالب بود برام مرسی از اطلاعاتتون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code