سلامت عمومی, سلامت عمومی بانوان, مقالات

چگونه ورزش به‌ سلامت روان شما کمک می‌کند؟

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 2 دقیقه

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 رای)

Loading...

 

سلامت روان از اهمیت جدی برخوردار است – سالانه  43.8 میلیون از مردم ایالات‌متحده و 83 میلیون نفر در اروپا، از مشکلات روانی رنج می‌برند. مدت‌ زیادی است ثابت‌شده که ورزش موجب بهبود علائم اختلالات روانی می‌شود و حتی اگر فرد ورزشکار دچار مشکل روانی خاصی نباشد نیز می‌تواند از تأثیرات تقویت‌کننده ورزش بر روی مغز خود بهره ببرد.

 

ورزش دقیقاً چگونه به شما کمک می‌کند؟

شاید به نظر باورکردنی نباشد، قطعاً ورزش ساده تأثیر چندانی بر سلامت روان ندارد؟ اما نتایج نشان داده که این‌طور نیست و ورزش ساده مؤثر است. ورزش فواید زیادی برای سلامت روان دارد اما ما در اینجا مهم‌ترین این تأثیرات را فهرست می‌کنیم:

  • کاهش استرس – چیزی که همه ما از آن سود می‌بریم! احتمالاً شما هم اثرات منفی استرس بر بدن خود را احساس کرده‌اید، هنگام استرس شما اغلب گیجی و منقبض شدن شانه‌ها را تجربه می‌کنید. ورزش نه‌تنها به شما در تخلیه انرژی کمک می‌کند، بلکه با بهبود پاسخ بدن شما در مقابل استرس، تأثیر مثبتی نیز بر سیستم عصبی شما خواهد گذاشت.
  • افزایش قدرت مغز–  ثابت‌شده که ورزش به روش‌های مختلفی تولید سلول‌های جدید مغز را سرعت بخشیده و حافظه شما را تقویت خواهد کرد. ورزش همچنین با کاهش توانایی‌های شناختی که با افزایش سن پدید می‌آید، مبارزه می‌کند. ضمنانشان داده‌شده که ورزش علاوه بر پاک‌سازی ذهن شما، موجب بهبود خلاقیت نیز خواهد شد. پس اگر دچار کمبود انگیزه شده‌اید به دنبال یک تمرین ورزشی سریع باشید!

  • افزایش انرژی–  داشتن یک برنامه خوب ورزشی هنگام صبح، شما را برای باقیمانده روز پرانرژی نگه می‌دارد. از این انرژی برای افزایش بهره‌وری خود استفاده کنید. ورزش همچنین به خواب شما کمک می‌کند. اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید یا الگوی خواب نامنظمی دارید، ورزش به شما در خوب به خواب رفتن کمک می‌کند. برای افزایش آرامش قبل از خواب، هنگام عصر یوگا تمرین کنید.

  • تأثیرات ضدافسردگی–  مطالعات نشان داده‌اند که ورزش به‌اندازه داروهای ضدافسردگی در بهبود علائم افسردگی خفیف مؤثر است. این به چند دلیل اتفاق می‌افتد، رشد سلول‌های جدید مغز و ترشح اندورفین‌ها (هورمون‌های شادی‌بخش در مغز شما).

نکته فوق‌العاده در مورد ورزش به‌عنوان یک روش درمانی برای افسردگی، نداشتن هیچ‌گونه عوارض جانبی است.

 

بهترین نوع ورزش کدام است؟

فعالیت‌های هوازی انتخاب بسیار خوبی برای تقویت سلامت روان از طریق ورزش است. ساده‌ترین انتخاب‌ها پیاده‌روی و دویدن است- تمام چیزی که احتیاج دارید یک جفت کفش و جایی برای رفتن است! بالا رفتن ضربان قلب در ورزش‌های هوازی موجب افزایش ترشح هورمون شادی‌بخش اندورفین در مغز می‌شود که روحیه شما را تقویت خواهد کرد. برای تأثیر بیشتر، این ورزش‌ها را در فضای باز انجام دهید. هوای تازه و مناظر طبیعی دوست‌داشتنی علاوه بر بهبود حس تندرستی، شما را بیش‌ازپیش آرام خواهد کرد.

شنا کردن یک انتخاب خوب دیگر است، یک شنای مختصر نه‌تنها جسم و ذهن شما را تازه می‌کند، بلکه به‌طورکلی یک ورزش فوق‌العاده نیز محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که شنا ورزشی بدون نیاز به وزنه است، بنابراین برای افراد دچار آسیب‌دیدگی نیز مناسب است. دفعه بعدی که در محل کار دچار استرس شدید، به استخر بروید و ذهن خود را از هر چیزی رها کنید.

درنهایت یوگا. بی‌دلیل نیست که یوگا یکی از بهترین راه‌های مقابله با استرس است. نه‌تنها عضلات منقبض‌شده خود را آزاد می‌کنید، بلکه ذهن آگاهی و مراقبه‌ی یوگا به شما در آرام کردن ذهنتان کمک می‌کند.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت fitmo.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *