تغذیه و رژیم غذایی, تغذیه و رژیم غذایی بانوان, مقالات

برترین مواد غذایی برای سرماخوردگی و آنفلوانزا

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه

    در فصلی قرار داریم که ممکن است به‌آسانی در باشگاه در معرض میکروب‌‌ها قرار بگیریم. با استفاده از این مواد غذایی می‌‌توانید با بیماری‌‌های فصل سرد مقابله کنید.

    باشگاه‌‌ها بستر تکثیر میکروب‌‌ها هستند و تعداد میکروب‌‌ها در فصل سرما افزایش می‌‌یابد. در طی فصل‌‌های سرد، افراد عطسه یا سرفه کرده و درنتیجه دستگاه‌‌ها را آلوده می‌‌کنند. متأسفانه، بسیاری از افراد اصول بهداشتی را رعایت نکرده و درنتیجه بسیاری از دستگاه‌‌های موجود در باشگاه‌‌ها آلوده می‌‌شوند.

    به‌منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌‌های مختلف در باشگاه، شما می‌‌توانید از مواد غذایی زیر استفاده نموده و دستگاه ایمنی خود را تقویت کنید.

    مرکبات

    آیا آب‌ریزش بینی دارید؟ پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ‌فروت ازجمله میوه‌‌های سرشار از ویتامین C هستند که این مشکل را به میزان قابل‌‌توجهی رفع می‌‌کنند. مصرف مرکبات در طی فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا ضروری است. مطالعات نشان داده‌‌اند که مقادیر بالای ویتامین C می‌‌توانند شدت و مدت‌زمان علائم سرماخوردگی کاهش دهند. مرکبات برای عضلات نیز مفید هستند. این مواد غذایی سرشار از پتاسیم بوده و درنتیجه به تنظیم مایعات و انقباض عضلات کمک می‌نمایند.

    آبگوشت استخوان

    این غذا ازجمله غذاهایی است که چندین سال پیش رواج بسیار زیادی داشت، اما امروزه نیز همچنان در رده غذاهای محبوب و مؤثر قرار دارد. آبگوشت استخوان با جوشاندن استخوان به مدت چندین ساعت و باهدف استخراج مواد معدنی و پخته شدن مغز استخوان تهیه می‌‌شود. مواد مغذی منجر موجود در این غذا به‌سرعت جذب می‌‌شوند و ازجمله این مواد غذایی می‌‌توان به منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فسفر اشاره کرد. این غذا نه‌تنها ایمنی شما را تقویت می‌‌کند، بلکه می‌‌تواند درد عضلات و مفاصل را به دلیل داشتن گلوکزامین کاهش دهد.

    زنجبیل

    چای زنجبیل نوشیده و یا اندکی زنجبیل را در طی سرماخوردگی بعدی به اسموتی خود اضافه کنید. در مقاله منتشرشده در مجله بین‌‌المللی پزشکی پیشگیری نوشته‌شده است که زنجبیل حاوی جینجرول و شاگلول است که هر دو ویژگی‌‌های ضدمیکروبی داشته و به مقابله بدن با بیماری‌‌ها کمک می‌نمایند. علاوه بر این، زنجبیل سرشار از آنتی‌‌اکسیدان است که می‌‌تواند با رادیکال‌‌های آزاد مقابله نموده و دستگاه ایمنی شما را تقویت کند.

    بلوبری

    بلوبری نیز یکی از مواد مؤثر بر ایجاد عضله است. این میوه سرشار از فلاونوئید بوده و آسیب ناشی از رادیکال‌‌های آزاد بعد از یک جلسه وزنه‌‌برداری دشوار را کاهش می‌‌دهد. تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه آکلند نشان داده‌‌اند که مصرف فلاونوئیدها ازجمله بلوبری می‌‌تواند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را به میزان 33 درصد کاهش دهد.

    اسفناج

    اسفناج یکی از مواد غذایی سنتی است. این سبزی سرشار از ویتامین C و فیبر می‌‌باشد. این ماده غذایی فوق‌‌العاده را در روغن‌زیتون تفت‌داده و یا آن را به اسموتی پروتئینی خود اضافه کنید.

    سیر

    وعده‌‌غذایی خود را به همراه سیر مصرف کنید. سیر حاوی آلیسین بوده که یکی از مواد غذایی فعال است و طعم و رایحه خوبی دارد. مطالعه منتشرشده در مجله پیشرفت‌‌های درمانی نشان داد که سیر احتمال ابتلا به سرماخوردگی را 63 درصد کاهش می‌‌دهد.

    ماهی سالمون

    با مصرف ماهی سالمون عضلات خود را تقویت نموده و از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنید. ماهی قزل‌‌آلا سرشار از روی است که ازجمله موادمعدنی تقویت‌‌کننده دستگاه ایمنی می‌‌باشد. علاوه بر این، شما می‌‌توانید در 24 ساعت ابتدایی ابتلا به سرماخوردگی روی مصرف کنید تا مدت‌زمان علائم آن را کاهش دهید.

    آب

    زمانی که بیمار هستید، آب بدن کاهش می‌‌یابد، بنابراین ضروری است در این مدت مصرف مایعات را افزایش دهید. آب به عنوان یک ماده سم‌‌زدا عمل کرده و به دفع پاتوژن‌‌های مضر به خارج از بدن کمک می‌‌کند. آب همچنین مانع از یبوست و سایر بیماری‌‌ها می‌‌شود.

    قارچ

    قارچ‌‌ها گزینه مناسبی برای تقویت دستگاه ایمنی است. قارچ سرشار از پلی‌‌ساکاریدی به نام بتاگلوکان است که دستگاه ایمنی را به‌منظور پیشگیری از سرماخوردگی تقویت می‌‌کند. قارچ‌‌ها همچنین در کنترل سلول‌‌های سفید خونی نیز نقش دارند.

    ماست

    دستگاه گوارش شما در حدود 70 درصد دستگاه ایمنی را تشکیل می‌‌دهد. به‌منظور عملکرد بهینه، شما می‌‌توانید مصرف ماست را افزایش دهید. ماست منبع خوبی از پروبیوتیک‌‌ها بوده و درنتیجه با باکتری‌‌های مضر در دستگاه گوارش مقابله می‌‌کند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت muscleandfitness.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۳ رای

    نوشته های مشابه

    7 دیدگاه در “برترین مواد غذایی برای سرماخوردگی و آنفلوانزا

    1. الهه رضایی گفت:

      سلام. بیشتر این مواد رو در زمان سرماخوردگی استفاده کردم و بسیار مفید بودند. ممنون از مطالب خوبتون.

    2. شراره گفت:

      سیر و لیموترش معجزه میکنه

    3. فاطمه سیف گفت:

      سلام. مهم‌ترین چیز در سرماخوردگی و آنفلونزا آب هستش. بعد از اون سیر و لیموترش و عسل بسیار مفید هستن.

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. بله دوست گرامی مواد غذایی که نام بردید بسیار مفید در سرماخوردگی و آنفلونزا هستند.

    4. سلیم گفت:

      سلام. در این فصل بسیار به درد می‌خوده. ممنون از این همه اطلاعات خوب

    5. آرش گفت:

      سیر عالیه بخورید به بوشم توجه نکنید مرسی از تن ورز

    6. اسکندری گفت:

      بسیار عالی بود. ممنون از مطالب عالی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *