چربی سوز ها, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

ترموژن بدون افدرا چیست؟

  • مسدود کننده چربی

    زمانی که سخن از کاهش چربی به میان می‌آید، محصولات رده ترموژن بزرگترین رده کاهش چربی می‌باشند.

    این مفهوم به اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 و نتایج تحقیقات انجام شده بر روی نقش کافئین، افدرین و آسپیرین بر روی کاهش چربی باز می‌گردد. نتایج موفقیت آمیز بودند و منجر به استفاده از انواع طبیعی ترکیبات فوق برای کاهش چربی شدند و این اوایل ظهور مفهوم ترموژن به عنوان یک مکمل بود که شامل افدرا نیز می‌شد.

    این محصول نه تنها برای کاهش چربی بلکه برای افزایش انرژی نیز به کار برده می‌شد.

    سوءاستفاده از این محصولات منجر به مداخله FDA و در نهایت ممنوعیت تمام محصولات مبتنی بر افدرا گردید. در این بین، شرکت‌ها مجبور به جایگزین کردن افدرا با ترکیبات دیگر بدون کاهش مزایای چربی سوزی و انرژی شدند.

    مزایا و انواع ترموژن بدون افدرا در بدنسازی

    با در نظر گرفتن موارد فوق، بیایید به تعریف ترموژن بپردازیم. تعریف کلی ترموژن به شرح زیر می‌باشد:

    ایجاد یا تولید گرما به وسیله فرایندهای فیزیولوژیک.

    سه نوع از ترموژن های موجود به شرح زیر می‌باشند:

    گرمازایی ناشی از رژیم غذایی: بخشی از کالری غذا که بیشتر از انرژی مورد نیاز بدن می‌باشد به جای ذخیره شدن به عنوان چربی به گرما تبدیل می‌شود. برخی از انواع چاقی می‌تواند مربوط به اختلال در این مکانیسم باشد.

    بنابراین، مکمل ترموژن از افزایش دمای بدن و میزان متابولیسم استفاده کرده و منجر به سوزاندن سریع کالری ها می‌شود. علی رغم ساختار بدون افدرا، آن‌ها دارای منابع کافئینی و مواد چربی سوز می‌باشند اما اگر با مصرف کافئین مشکل دارید باید از این محصول صرف نظر نمایید. این محصولات با نوشیدن قهوه تفاوت دارند زیرا دارای مواد چربی سوز می‌باشند که به سوزاندن هر چه بیشتر چربی بدن کمک می‌کنند. علی رغم تفاوت هر یک از محصولات، بسیاری از آن‌ها دارای مواد مهارکننده اشتها و چربی سوز نظیر ال ـ کارنیتین می‌باشند. برخی از آن‌ها شامل موادی برای سلامت تیروئید می‌باشند زیرا تیروئید متابولیسم را کنترل می‌کند و در برخی نمونه‌ها ترکیبات ادرار آور نیز مشاهده می‌شود.

    مواد معمول در محصولات ترموژن:

    • منابع کافئین
    • گوارانا: این محصول پائولینا کوپانا یا کاکائوی برزیلی نیز نامیده می‌شود. گوارانا یک گیاه خزنده می‌باشد که در ونزوئلا و شمال برزیل در جنگل‌های آمازون یافت می‌شود. میوه این گیاه کوچک، قرمز روشن و دارای بذر سیاه بوده و حاوی 4-8 درصد کافئین می‌باشد. این میزان در نمونه‌های فرمولی آن برای رژیم غذایی و انرژی و همچنین محصولات هوشیاری عالی می‌باشد و یکی از اولین گیاهانی است که در مکمل‌ها به عنوان منبع طبیعی کافئین به کار برده می‌شود.
    • چای سبز: چای سبز از برگ‌های گیاه چای در آسیا که با نام کاملیا سیننسیس نامیده می‌شود به‌دست می‌آید. چای سیاه نیز از این گیاه به دست می‌آید. چای سبز نمونه کمتر فرآوری شده چای می‌باشد و در نتیجه بسیاری از مواد مغذی را در خود دارد. خواص سلامتی چای سبز بیشتر به دلیل پلی فنول، محصولی شیمیایی با ویژگی‌های آنتی اکسیدان، می‌باشد. پلی فنول موجود در چای در رده کاتچین‌ها قرار می‌گیرد. چای سبز دارای شش ترکیب کاتچین می‌باشد: کاتچین، گالائوگاتچی، اپی کاتچین، اپی گالوکاتچین، اپی کاتچین گالات و آپی گالوکاتچین گالات که EGCG نیز نامیده می‌شود. EGCG مشهورتین نوع پلی فنول در چای سبز می‌باشد که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان استفاده می‌شوند.

    چای سبز همچنین شامل آلکالوئیدهایی نظیر کافئین، تئوبرومین، و تئوفیلین می‌باشد که منجر به اثرات محرک چای سبز می‌گردند.

    • دانه کولا: دانه کولا حاوی کافئین دو درخت همیشه سبز (کولا آکومیناتا و کولا نیتیدا) از خانواده کاکائو می‌باشد که مربوط به آفریقا بوده و در مناطق استوایی آمریکا کشت می‌شود. ارتفاع درخت به 60 فوت (18.3 متر) می‌رسد و برگ‌های دوکی شکل و چرمی دارد. گل های این گیاه زرد و میوه های آن ستاره‌ای شکل می‌باشند. دانه این درخت در دارو ها و نوشیدنی‌های بدون الکل استفاده می‌شود اما کولاهای آمریکایی امروزه از طعم دهنده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند.
    • ماته: یک نوشیدنی محرک که در کنار چای استفاده می‌شود و در آمریکایی جنوبی بسیار محبوب می‌باشد و از برگ‌های خشک و ساقه‌های خانواده راج به دست می‌آید. ماته حاوی کافئین می‌باشد اما میزان آن در مقایسه چای یا قهوه کم می‌باشد.
    • کافئین بدون آب: این نوع کافئین بدون آب بوده و آب آن گرفته شده است.

    بنابراین مشاهده می‌کنیم که چندین نوع منبع کافئین به‌کار برده شده‌اند و در بسیاری از موارد تولید کننده‌ها برخی یا تمام مواد کافئین دار فوق را ترکیب می‌کنند.

    خرید مکمل چربی سوز

    در ادامه برخی از مواد رایج دیگر ذکر شده‌اند:

    • کاپسیکوم آنوم : یا فلفل هندی. این گیاه منجر به افزایش دمای بدن و در نتیجه برای افزایش متابولیسم به کار برده می‌شود. زمانی این محصول در میان مکمل های ترموژن مشاهده نمی‌شد اما امروزه یکی از مواد اصلی آنها محسوب می‌شود. ویژگی‌های ترموژن فلفل هندی ابتدا در اوایل دهه 90 مشخص شدند اما تا چندی پیش در مکمل ها به کار برده نمی‌شد.
    • HCL سینفرین: جستجو برای پیدا کردن جایگزینی برای افدرا از زمان ممنوعیت افدرا ادامه داشته است. بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سنفرین یا مرکبات بهاری می‌توانند جایگزین مناسبی برای افدرا باشند. سینفرین محرکی است که دارای تاثیرات مشابه کافئین و افدرین می‌باشد و می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش داده و منجر به افزایش سرعت چربی سوزی می‌گردد و همچنین می‌تواند اشتها را کاهش دهد.
    • هودیا: یکی از مهار کننده‌های اشتها می‌باشد که در بسیاری از محصولات کاهش چربی و همچنین به صورت مستقل به‌کار برده می‌شود.
    • گارسینیا کامبوگیا: میوه‌ای است که هند کشت می‌شود و در بسیاری از مکمل های چربی سوز و مهارکننده‌های اشتها به‌کار برده می‌شود. این ماده را هیدروکسیتریک اسید یا HCA نیز می‌نامند.
    • عصاره گوگول: در نوع عصاره، گوگول نوعی از صمغ یا روغن می‌باشد که از درخت کومیفورا موکول گرفته می‌شود. گوگول استرون ها بر عملکرد تیروئید تاثیر می‌گذارند. تیروئید غده‌ای است که زیر حنجره قرار دارد. این غده هورمون هایی را ترشح می‌کند که متابولیسم و رشد را تنظیم می‌کنند. تروئید غیرطبیعی می‌تواند هورمون ها را به‌ طور مناسب تنظیم نکرده و در نتیجه کاهش متابولیسم بدن گردد. این شرایط را هیپوتیروئیدیسم می‌نامند و می‌تواند منجر به افزایش وزن گردد. در بسیاری از مکمل های کاهش انرژی، عصاره گوگول به عنوان محرک تیروئید عمل می‌کند و منجر به افزایش تولید و افزایش سرعت متابولیسم می‌گردد.
    • ال ـ کارنیتین: همانطور که در این راهنماها توضیح داده شده است، کارنیتین در فرایند چربی سوزی برای افزایش انرژی به کار برده می‌شود.

    لیست ارائه شده به هیچ وجه جامع نمی‌باشد و هر یک از محصولات می‌توانند از مواد خاصی استفاده کرده و بر جوانب متفاوتی از کاهش چربی تاثیر داشته باشند و از این میان می‌توان به ادرار آورها یا کنترل آب بدن، محرک های تیروئید، مهارکننده‌های اشتها، کنترل استرس و حالت روحی و غیره اشاره کرد. برخی از این محصولات از حالت قرص‌های انرژی خارج شده‌اند و اغلب به صورت محصولات فرمولی با کاربردهای متنوع ارائه می‌شوند.

    مزایای مکمل‌های ترموژن:

    • افزایش متابولیسم و در نتیجه افزایش مصرف کالری در نتیجه کاهش چربی

    مزایای نمونه‌های فرمولی مکمل‌های ترموژن:

    • کاهش جذب آب
    • مهارکننده اشتها
    • کنترل تغذیه زیاد ناشی از استرس
    • ایجاد تیروئید سالم تر
    • ایجاد حالت مثبت با کالری های محدود

    توجه داشته باشید که زمانی که من از عبارت “رژیم” یا “کاهش وزن” استفاده می‌کنم، منظورم “کاهش چربی” می‌باشد. این بدین دلیل است که من به رژیم در معنای عام آن اعتقادی ندارم زیرا رژیم به معنای تغییرات کلی در عادت‌های تغذیه می‌باشد. عبارت “کاهش وزن” به معنای کاهش چربی نمی‌باشد و به حجم کلی بدن اشاره دارد و بدین معناست که وزن از دست رفته مربوط به آب، ماهیچه و چربی می‌باشد و این موارد برای یک بدنساز، ورزشکار یا افراد علاقمند به تناسب اندام مناسب نمی‌باشند.

    توجه داشته باشید که بسیاری از مزایا به محصول بستگی دارند و در حین خرید باید محصولی را انتخاب کنید که با اهداف شما هم راستا باشد.

    میزان و زمان مصرف مکمل‌های ترموژن:

    ترموژن ها اغلب به صورت قرص، ژل یا کپسول عرضه می‌شوند و اخیرا کپسول های مایع آن‌ها نیز عرضه شده است. این کپسول ها ژله‌ای نمی‌باشند بلکه کپسول هایی هستند که درون آنها با مایعی پر شده است. همانطور که پیش تر گفته شد، این محصولات بسیار متنوع می‌باشند و هر یک برای مصارف و اهداف خاصی به کار برده می‌شوند. در نتیجه هدف شما تعیین کننده نوع محصول مورد استفاده می‌باشد.

    در مورد زمان مصرف و میزان مصرف باید بر اساس برچسب محصول پیش بروید که اغلب با روزانه 1 الی 2 قرص یا کپسول آغاز می‌شوند و به تدریج افزایش می‌یابند. هرگز در ابتدا میزان بالایی از این مکمل‌ها استفاده نکنید.

    زمان بندی مصرف روزانه 1-3 بار می‌باشد اما من دو بار و در صبح و اوایل عصر را توصیه می‌کنم. دلیل این توصیه به میزان کافئین این محصولات باز می‌گردد و مصرف قرص سوم منجر به بی خوابی می‌شود. طبق معمول، تمام دستورالعمل‌های برچسب را به دقت مطالعه بفرمایید.

    خخرید مکمل چربی سوز


    ترجمه و تالیف تن ورز

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *