چربی سوز ها, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

مسدود کننده چربی چیست؟

  • مسدود کننده چربی

    مسدودکننده های چربی همانند مسدود کننده های کربوهیدرات، با چربی‌های بدن ترکیب شده و از جذب آنها توسط بدن جلوگیری می‌نمایند. اصلی‌ترین ماده این مسدودکننده ها کیتوزان می‌باشد که مشابه فیبر رژیمی است. همانند فیبر، آن‌ها از دستگاه گوارش بدون هضم شدن عبور می‌کنند اما بین 6 تا 10 برابر وزن خود چربی جذب می‌کنند.

    کیتوزان چیست؟

    کیتوزان ماده ساده‌ای است که مدتی از عرضه آن می‌گذرد و به خاطر دارم که در دهه 90 برای اولین بار عرضه شد. در آن زمان داروی زنیکال نیز در بازار وجود داشت و دارای خواص مشابهی بود. امروزه ما محصولی مانند “الی” را در اختیار داریم که مشابه بوده اما از اطلاعات بسیاری برخوردار می‌باشد.

    کیتوزان از کتین گرفته شده است که یک پلی ساکارید در اسکلتهای سخت پوستان می‌باشد. این ماده با فرآوری صدف‌های نرم تنان صدفدار نظیر میگو و خرچنگ ایجاد می‌شود. صدف‌ها سپس پودر می‌شوند و مواد شیمیایی به آن‌ها افزوده می‌شوند تا چربی را جذب کنند. این مفهوم به زمانی باز می‌گردد که چربی‌ها اولین عامل چاقی محسوب می‌شدند. در آن زمان، توجهی به نقش کربوهیدرات‌ها در افزایش وزن داده نمی‌شد و حتی مصرف بالای کربوهیدرات نیز توصیه می‌شد.

    این زمانی بود که علی رغم ورزش زیاد و استفاده از رژیم‌های غذایی با چربی کم، افراد همچنان اضافه وزن داشتند. این امر به دلیل استفاده بیش از حد آنها از کربوهیدرات ها بود و همانطور که می‌دانیم مصرف بیش از نیاز بدن منجر به ذخیره سازی کربوهیدرات ها به صورت چربی می‌گردد. البته، کالری زیاد نیز می‌تواند منجر به ذخیره به صورت چربی گردد بنابراین برای کاهش وزن باید میزان چربی و کربوهیدرات کنترل شود.

    مزایای مسدودکننده‌های چربی:

    • کمک به کاهش چربی بدن با جذب کالری های چربی در رژیم غذایی
    • کمک به کاهش کلسترول

    به عنوان نوعی فیبر، با استفاده از این محصولات به مزایای فیبر نظیر کمک به کاهش کلسترول نیز دست می‌یابید اما وظیفه مسدود کننده‌های چربی کمک به کاهش وزن می‌باشد. با این حال، بررسی مزایای اصلی محصولات فیبر می‌توانند به درک مزایای مسدودکننده‌های چربی کمک کنند:

    مزایای اصلی محصولات فیبر:

    • طبیعی سازی اجابت مزاج: فیبر رژیمی منجر به افزایش حجم و اندازه مدفوع و نرم شدن آن می‌گردد. مدفوع حجیم به راحتی عبور کرده و احتمال یبوست را کاهش می‌دهد. در صورتی که مدفوع شما سست و آبکی باشد، فیبر می‌تواند به سفت شدن آن کمک کند زیرا آب را جذب کرده و منجر به افزایش حجم می‌گردد. برای بسیاری از افراد، فیبر می‌تواند منجر به رهایی از مشکلات اجابت مزاج گردد.
    • کمک به حفظ سلامت روده: رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند احتمال ابتلا به هموروئید و مشکلات روده بزرگ را کاهش دهد. برخی فیبرها در روده بزرگ تخمیر می‌شوند و محققان در حال بررسی نقش این امر در کاهش بیماریهای روده می‌باشند.
    • کاهش کلسترول خون: فیبر محلول که در حبوبات، جو، دانه کتان و سبوس جو یافت می‌شود می‌تواند کلسترول خود را با کاهش لیپوپروتئین ها یا میزان کلسترولهای مضر کاهش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که افزایش فیبر در رژیم غذایی می‌تواند فشار خون و التهاب را کاهش دهد و همچنین منجر به سلامتی قلب می‌باشد.
    • کمک به تنظیم میزان قند خون: فیبر و به خصوص فیبر محلول می‌تواند سرعت جذب قند را کاهش دهد و برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند می‌تواند در تنظیم قند خون مفید باشد. رژیمی که حاوی فیبرهای محلول باشد مانع از شیوع دیابت نوع دو می‌گردد.
    • اثرات نامشخص بر روی سرطان روده بزرگ: شواهد مبتنی بر کاهش احتمال سرطان روده بزرگ توسط فیبرها متنوع می‌باشند اما برخی از مطالعات حاکی از مزایایی می‌باشند و برخی دیگر حاکی از بی‌تاثیر بودن آن می‌باشند. در صورتی که می‌خواهید از سرطان روده بزرگ در امان باشید، از رژیم غذایی که از سرطان روده جلوگیری می‌کند استفاده کنید. آزمایشات مداوم و زدودن بواسیر روده می‌تواند مانع از سرطان روده گردد.

    آیا شما برای این دلایل از مسدود کننده های چربی استفاده می کنید؟ خیر، اما شما با استفاده از مسدودکننده های چربی از این مزایا نیز بهره‌مند می‌شوید.

    میزان و زمان مصرف مکمل‌های مسدودکننده چربی:

    همانند بسیاری از محصولات توضیح داده شده در این بخش، بسیاری از محصولات مسدود کننده چربی محصولات فرمولی هستند ولی شما می توانید کیتوزان را به صورت مستقل نیز تهیه نمایید. آن‌ها را می‌توانید به صورت قرص یا کپسول خریداری نمایید و تا کنون نمونه پودری آن را مشاهده نکرده‌ام.

    برخی از آن‌ها با مسدود کننده های کربوهیدرات ترکیب شده‌اند تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشند. من ترکیب محصولات را برای دستیابی به بهترین نتایج توصیه می‌کنم. بهتر است از ترموژن و محصولات تیروئیدی به همراه مسدود کننده های چربی و کربوهیدرات استفاده نمایید.

    طبق معمول، مطالعه برچسب برای خرید محصول بهتر و مناسب با اهدافتان ضروری می‌باشد. مسدودکننده های چربی قبل از غذا مصرف می‌شوند و برای اطمینان از میزان مصرف به دستورالعمل موجود بر روی برچسب مراجعه نمایید.

    خریدمکمل چربی‌سوز


    ترجمه و تالیف تن ورز

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *