تغذیه و رژیم غذایی, کاهش وزن، چربی‌سوزی, مقالات

بهترین‌ رژیم غذایی کات

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 5 دقیقه

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 رای)

Loading...

کات کردن عضلات بدن، از بین بردن چربی‌های بدن بدون از دست رفتن بافت عضلانی است. برای درک بهترین رژیم غذایی کات،‌ سفیر سایتMaximuscle ،‌ “شان لرویل” در انتخاب یک رژیم غذایی برای کات کردن به کمک ما آمده است. شان پس از سال‌ها تجربه در زمینه‌ تناسب‌اندام،‌ دانش بسیاری داشته و پیشنهادات و توصیه‌های خود را در مورد رژیم غذایی دوران کات ارائه می‌دهد.

بزرگ‌ترین اشتباهی که در رژیم غذایی برای کات کردن دیده می‌شود، ‌این است که برخی افراد بدون دلیل خاصی نسبت به برخی از غذاها، درشت مغذی‌ها، ‌زمان میل کردن وعده‌های غذایی در روز ‌یا مواردی دیگر حس تنفر و انزجار داشته و از آن‌ها دوری می‌کنند. این نفرت می‌تواند نشات گرفته از صحبت‌های اطرافیان و یا به علت دیگری پیش آید. هدف اصلی و مهم‌ترین کاری که در رژیم غذایی دوره کات باید انجام دهید، کاهش انرژی دریافتی است. بر کاهش دریافت انرژی تمرکز نمایید. این تنها راه رسیدن به نتیجه خواهد بود.

در این مقاله تن‌ورز به برخی از نکاتی که می‌توانند به رژیم غذایی دوران کات کمک کنند آورده شده است.

  1. آب

اکثر مردم به میزان کافی آب نمی‌نوشند. در بیشتر افراد، آب به میزانی مصرف می‌شود که عملکردهای بدن کمی راحت‌تر انجام‌شده و فرد از کمبود آب سردرد نداشته باشد. اگر در حال پیروی از رژیم غذایی برای کات کردن هستید نوشیدن آب ضروری است. تمام عملکردهای بدن ما وابسته به آب بوده درنتیجه به بدن خود آنچه را که نیاز دارد بدهید تا عملکرد بهتری داشته باشد. برای شروع، نوشیدن 1 لیتر آب به ازای هر 20 کیلوگرم از وزن بدن مناسب خواهد بود.

  1. چای سبز

افراد همیشه به دنبال چربی سوزها هستند؛ ماده‌ای که بدون فعالیت بدنی بهترین اندام را به ما بدهد. اما چنین چیزی وجود ندارد. اغلب چربی‌ سوزهای موجود در فروشگاه‌ها، ‌در بهترین حالت، فقط چربی‌ها را جابجا می‌کنند که اگر برای سوزاندن آن ورزش نکنید، دوباره ذخیره خواهند شد! برای رسیدن به این هدف، محدودیت کالری و ورزش، اولین و مهم‌ترین موارد هستند. چای سبز دارای آنتی‌اکسیدان‌های “کاتچین” و “کافئین” بوده که می‌توانند به کات کردن عضلات کمک نمایند. همچنین راه خوبی برای دریافت مایعات بیشتر است که هیچ ضرری نیز برای شما ندارد.

  1. قهوه

مانند چای سبز، در قهوه نیز کافئین وجود دارد. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از دریافت کالری اضافی، قهوه را بدون افزودن شیر یا شکر میل کنید. یک لیوان قهوه هیچ ضرری نداشته و همچنین به حفظ تمرکز و هوشیاری شما کمک می‌نماید. قهوه منجر به عملکرد بهتر در باشگاه به هنگام محدودیت کالری می‌شود.

اگر قهوه‌ تلخ دوست ندارید از این ترفند استفاده کنید: بگذارید قهوه کمی خنک شود و سپس آن را با مقداری پودر پروتئین وانیلی مخلوط نموده تا یک قهوه‌ وانیلی شیرین با پروتئین بالا داشته باشید. این‌یک روش خوب در رژیم غذایی کات محسوب می‌شود.

  1. پروتئین

هر غذایی که میل می‌کنید برای جذب شدن به انرژی نیاز دارد. اما پروتئین برای هضم شدن، بیش از کربوهیدرات و چربی انرژی مصرف می‌کند. بنابراین دریافت یک رژیم پر پروتئین به‌تنهایی کمکی به عضله‌سازی نکرده بلکه باعث سوزاندن کالری بیشتر نیز می‌شود. زیرا 20% الی 30%  انرژی دریافتی را برای هضم شدن استفاده می‌کند. این خود یک دلیل برای مصرف بیشتر پروتئین در رژیم غذایی دوران کات می‌باشد.

  1. ویتامین‌ها و املاح (میوه‌ها)

بسیاری از واکنش‌ها در بدن انسان برای عملکرد صحیح به آنزیم‌ها وابسته‌اند. بدون آنزیم‌ها برخی از فرآیندها قابل‌اجرا نیستند. برخی از بیماری‌ها فقط به دلیل کمبود ویتامین‌ها و املاح اتفاق می‌افتند. بنابراین اطمینان از دریافت کافی تمام ویتامین‌ها و املاح که بدن برای عملکرد صحیح خود به آن‌ها نیازمند است، بسیار مهم خواهد بود. این مسئله حتی در زمان پیروی از رژیم کات مهم‌تر نیز می‌شود، زیرا بدن شما در شرایط محدودیت انرژی قرارگرفته و این مورد منجر به استرس بیشتر و تاثیر روی برخی از عملکردهای خاص بدن می‌گردد.

از آنجایی‌که اغلب مردم از مصرف کربوهیدرات زیاد هراس دارند، مصرف میوه‌ها را محدود می‌کنند که  موجب کمبود در برخی ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌شود. این امر باعث اختلال در بسیاری از عملکردهای بدن گردیده یا به برخی آسیب‌های جدی منجر می‌شود. در رژیم غذایی دوران کات، مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات بسیار مهم است.

یک ترفند خوب در رژیم غذایی برای کات کردن ،مصرف میوه پس از ورزش می‌باشد. در این شرایط بدن در حال استفاده از ذخایر کربوهیدراتی خود بوده همچنین توصیه می‌شود که میوه و سبزیجات را صبح‌ها بعد از بیدار شدن به همراه شیک پروتئینی میل نمایید.

  1. فیتوکمیکال‌ها

فیتوکمیکال‌ها ریزمغذی‌های موجود در سبزیجات هستند. به نظر می‌رسد بسیاری از فیتوکمیکال‌ها برای عملکرد مناسب برخی از اعمال بدن ضروری هستند. همان‌طور که در مورد مصرف ویتامین‌ها و املاح معدنی در رژیم غذایی دوران کات ذکر شد؛ برای عملکرد مناسب بدن، دریافت کافی فیتوکمیکال‌ها نیز بسیار مهم است.

بنابراین دریافت سبزیجات کافی مانند بروکلی،‌ کلم پیچ، ‌اسفناج،‌ گل‌کلم و … بسیار مهم و ضروری می‌باشد. اگر طرفدار این دسته از مواد غذایی نیستید، تلاش کنید تا ذائقه‌تان را تغییر داده‌ از موادی همچون پاپریکا و سایر ادویه‌ها برای طعم دادن استفاده نمایید. یا با مخلوط کردن سبزیجات با پودرهای پروتئینی، اسموتی‌های گیاهی درست کنید.

  1. چربی‌های مفید

چربی‌هایی خاص،‌ مانند چربی ماهی‌های چرب، همچون سالمون،‌ ماهی خال‌مخالی و ساردین و یا چربی موجود در روغن‌زیتون و روغن نارگیل دارای خواص فیزیولوژیکی بی‌شماری می‌باشد. امگا 3 یا اسیدهای چرب ضروری (EFA) که در مکمل‌ها وجود دارد به‌عنوان جایگزین‌های مواد مغذی ضروری برای سلامتی ارائه‌شده‌اند. غالباً استفاده از مکمل‌ها راهی ساده‌تر جهت کنترل میزان دریافت امگا 3 بدون ایجاد تغییرات زیاد در رژیم غذایی کات محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به مواد غذایی در رژیم غذایی دوران کات اشاره گردید. استفاده از درشت مغذی و ریزمغذی‌ها در کنار هم به همراه برنامه تمرینی اصولی و مناسب، شما را به کات کردن عضلات بدنتان خواهد رساند. کافیست در این دوره از یک رژیم غذایی برای کات کردن شامل ویتامین‌ها و املاح معدنی، آب، پروتئین و سبزیجات، چربی‌های مفید و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه تلخ یا چای سبز بهره ببرید. به این نکته توجه داشته باشید که بهترین رژیم غذایی کات باید متشکل از هر آنچه که نیازمندی‌های بدنتان را برطرف می‌کند، باشد.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت maximuscle.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

مقالات مرتبط

2 دیدگاه در “بهترین‌ رژیم غذایی کات

  1. شراره گفت:

    جالب بود ممنون

  2. شراره گفت:

    جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *