دانستنی‌های بدنسازی, قهرمانان بدنسازی ایران, مقالات

بیوگرافی و زندگینامه سهراب سرابی قهرمان بدنسازی ایران

بیوگرافی و زندگینامه سهراب سرابی قهرمان بدنسازی ایران
  • قهرمانان بدنسازی ایران سهراب سرابی

    با بیوگرافی و زندگینامه سهراب سرابی قهرمان بدنسازی ایران از نام‌آوران این رشته ورزشی در ایران و جهان با شما هستیم. قهرمان قهرمانان لقب این پهلوان ایرانی است. سهراب سرابی دبير بازنشسته آموزش و پرورش، دارای مدرك ليسانس روانشناسی و دكتراي تربیت‌بدنی از دانشگاه تهران است و مدرس دانشگاه می‌باشد. علاوه بر سه قهرمانی سهراب سرابی در جهان و پهلوانی در ایران، ایشان به‌عنوان سرپرست فدراسيون بدنسازی و پرورش اندام و مشاور این فدراسیون، داور و مربی بین‌المللی اين رشته نیز فعاليت داشته است.

    تن‌ورز در ادامه به معرفی بیوگرافی سهراب سرابی و زندگینامه سهراب سرابی به همراه خلاصه‌ای از دستاورد‌های این بزرگ‌مرد و اسطوره جهانی که قهرمان بدنسازی مشهد و ایران می‌باشد، می‌پردازد. شما می‌توانید در وبسایت تن ورز با زندگینامه بهترین قهرمانان بدنسازی ایران آشنا شوید.

    بیوگرافی سهراب سرابی قهرمان بدنسازی ایران و جهان

    سهراب سرابی در تاریخ ۱۳ فروردین ماه سال ۱۳۲۵ هجری در شهر مشهد متولد شد. او از نوجوانی استعداد فوق‌العاده‌ای در رشته‌های ورزشی همچون ژیمناستیک، والیبال، آکروبات کشتی و … داشت. در همین دوران روزی از خیابان ارگ مشهد که آن زمان از خیابان‌های معروف و پر رفت‌وآمد این شهر بود می‌گذشت و شخصی با بدن ورزیده و قوی‌هیکل را مشاهده کرد.

    در بیوگرافی وی به نقل از خود سهراب سرابی اسطوره بدنسازی ایران در آن زمان هفت بار پی‌درپی به‌صورت دو از آن شخص جلو زد تا بدن آن مرد ورزشکار را بهتر مشاهده کند. بعد از آن متوجه شد که این مرد ورزشکار، از قهرمانان وزنه برداری استان خراسان و مدیر باشگاه بدنسازی “محمد رضوی” است. پس از آن روز سهراب سرابی به علت علاقه زیاد در نوجوانی و سن 16 سالگی به بدنسازی روی آورد. قد سهراب سرابی جزو رسته کوتاه قدان بود و وزن سهراب سرابی حدود 70 کیلوگرم می‌شد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : قوانین مسابقات بدنسازی و پرورش اندام جهان

    در ابتدا محمد رضوی به دلیل سن پایین به سهراب سرابی جوان اجازه تمرین در باشگاه را نمی‌داد. او گمان نمی‌کرد که این نوجوان پرشور قهرمان بدنسازی ایران سهراب سرابی خواهد بود. سهراب سرابی با پشتکار تمام به انجام تمرینات ورزشی در منزل، آن هم با استفاده از وسایل دست سازش پرداخت. پس از مدتی توجه محمد رضوی به ایشان جلب شد و اجازه تمرین در باشگاه را دریافت کرد. سهراب سرابی قهرمان بدنسازی ایران از همان ابتدا نیز شروعی پرقدرت داشت. عکس های سهراب سرابی هر چند قدیمی هستند ولی با مشاهده این تصاویر به تفاوت بدنی این ورزشکار پی خواهید برد.

    قهرمان بدنسازی ایران سهراب سرابی

    دوران ورزشی سهراب سرابی

    در بیوگرافی سهراب سرابی قهرمان بدنسازی ایران ذکر شده است که وی قبل از 16 سالگی پا به عرصه ورزش گذاشت. اما شروع بدنسازی و پروش اندام وی با سن 16 سالگی شروع شد. در سال 1342 و در سن 17 سالگی اولین مقام قهرمانی کشوری خود در رشته پرورش اندام را در مقابل بزرگانی چون “علی علائی” و “سیرون هامازاسب” کسب کرد.

    در سال 1344 قهرمان بدنسازی ایران سهراب سرابی در سن 19 سالگی به سه مقام بزرگ جهانی قهرمانی کشور در رسته آپولون، قهرمانی آسیا در رسته کوتا‌ه‌قد و عنوان سومی جهان در رشته پرورش اندام را از آن خود کرد و دوران قهرمانی سهراب سرابی آغاز شد.

    پس از این دوران و درخشش سهراب سرابی با وجود نوپا بودن وزنه‌برداری، برخی غرض‌ورزی‌ها و جریانات باندی سبب فلج شدن بدنسازی و پرورش اندام و خانه‌نشینی قهرمان بدنسازی ایران سهراب سرابی برای مدت زمان 6 سال شد. خیانتی نابخشودنی که به ملت قهرمان دوست و قهرمان پرور کشور تحمیل گشت.

    برنامه تمرینی و رژیم غذایی تن ورز گیف

    در طی این مدت سهراب سرابی پس از انجام خدمت نظام وظیفه، به تحصیل در دانشگاه مشغول شد و هم‌زمان به‌عنوان آموزگار نمونه مشغول به کار شد. همچنین در این مدت در رقابت‌های ورزشی همچون وزنه‌برداری دانشجویی نیز شرکت کرد. قهرمان پرورش اندام ایران سهراب سرابی تمامی مراحل زندگی را مدیریت کرد و با برنامه‌ریزی مشکلات را از پای درآورد.

    سال 1350 رقابت‌های بدنسازی در ایران مجددا آغاز شد و سهراب سرابی دوباره با قدرت و همت بیشتر به صحنه رقابت‌ها بازگشت و بر سیرون هامازاسب وزنه‌بردار، ورزشکار رشته زیبایی اندام و هنرپیشه ارمنی تبار اهل ایران پیروز شد و عنوان آقای ایران را کسب نمود.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه تمرین بدنسازی

     سهراب سرابی در این رقابت‌ها نه‌تنها اقتدار و اخلاق و خصایص پهلوانی خود را نشان داد؛ بلکه به احترام آقای هامازاسب از سکوی قهرمانی بالا نرفت و جام قهرمانی خود را به نشانه احترام به بزرگی و مقام پیشکسوتی سیرون هامازاسب، به او اهدا نمود. این عمل جوانمردانه باعث شد تا سهراب سرابی از درجه قهرمانی به مقام پهلوانی صعود کند و به فردی تأثیرگذار و ماندگار و اسطوره بدنسازی ایران بدل شد.

    با مطالعه بیوگرافی سهراب سرابی به موضوع محرومیت‌های بدنسازی ایران مواجه می‌شویم که مانع از مدال‌آوری و شهرت بیشتر این قهرمان و سایر اسطوره های بدنسازی ایران در ان دوران شد. تا سال 1353 با دشمنی‌های فراوان اجازه حضور فعالانه ورزشکاران در رشته بدنسازی داده نمی‌شد. مدت‌ها بعد و پس از اعمال تغییراتی در فدراسیون جهانی،‌ از قهرمان بدنسازی ایران سهراب سرابی به همراه دیگر قهرمانان کشور آقایان خانقاهی، سید رحمت‌الله عظیمی، محمد تبریزی و بیضاوی توانستند در طی سال‌های 1353 تا 1357برای کشورمان ایران افتخار آفرینی کنند.

    خرید کتاب بدنسازی

    در طی این سال‌ها سهراب سرابی بر افرادی همچون “احمد اینانلو” قهرمان شهیر ترک غلبه کرد و مقام‌های آسیایی و جهانی زیادی کسب نمود. در وقوع انقلاب سال 1357 و پس از درگیری کشور در هشت سال جنگ تحمیلی عملاً رشته بدنسازی در کشور تعطیل بود و سهراب سرابی تا سال 1373 از صحنه رقابت‌ها و مسابقات دور ماند.

    در این سال‌ها احمد اینانلو که پیش از آن مغلوب سهراب سرابی اسطوره پرورش اندام ایران شده بود؛ مدال‌های قهرمانی زیادی کسب کرد. با این وجود پهلوان سرابی به دلیل مصالح کشور و حفظ حیثیت ملی خود سکوت کرده و به تمرین و آماده‌سازی خود پرداخت. در حالی‌ که ایشان می‌توانست از طریق راه‌های مختلفی به رقابت‌های بین‌المللی بازگردد.

    زندگینامه سهراب سرابی سرشار از چالشهایی می‌باشد که مانع از قهرمانی‌های مکرر این قهرمان قهرمانان شد. پس از این دوران در سال 1375 با وجود خیانت‌ها و ناجوانمردی‌های سردمداران فدراسیون وقت وزنه‌برداری، قهرمان بدنسازی ایران سهراب سرابی توانست به عنوان قهرمانی استادان بزرگ آسیا دست یابد.

    فروشگاه محصولات بدنسازی

    این رویداد نشان داد که اگر شرایط زمان مساعد بود، او حداقل طی مدت 30 سال قهرمان و چهره برتر رقابت‌های بین‌المللی قرار می‌گرفت. شایان ذکر است که فرزند ایشان سامان سرابی نیز قهرمان شایسته میهن در سطوح کشوری و بین‌المللی در رشته بدنسازی و پرورش اندام است.

    فهرست مدال‌ها و افتخارات سهراب سرابی

    سهراب سرابی قهرمان پرورش اندام ایران

    عکس سهراب سرابی در سکوی قهرمانی رسته کوتاه قد در سال 1975 را مشاهده می‌کنید. افتخارات سهراب سرابی این بزرگ‌مرد را نمی‌توان دسته‌بندی کرد با این حال با مطالعه زندگینامه سهراب سرابی وی 13سال متوالی دارنده عنوان آقای ایران و قهرمان قهرمانان کشور بود. همچنین بارها در مسابقات بین‌المللی درخشید. از افتخارات سهراب سرابی، پهلوان و قهرمان برجسته ایران و جهان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    سال 1344 شمسی برابر با 1965 میلادی، مقام نخست رسته کوتاه‌قد قهرمانی کشور در تهران، مقام نخست رسته کوتاه‌قد قهرمانی آسیا در تهران و مقام سوم رسته کوتاه‌قد قهرمانی جهان در تهران را کسب نمود.

    سال 1350 شمسی معادل با 1971 میلادی، به مقام نخست رسته کوتاه‌قد و کسب عنوان آقای ایران رسید.

    طی سال 1351 شمسی برابر با 1972 میلادی از قهرمانان بدنسازی ایران سهراب سرابی به مقام نخست رسته کوتاه‌قد و کسب عنوان آقای ایران نائل شد.

    در سال 1352 شمسی یعنی 1973 میلادی، مقام نخست رسته کوتاه‌قد، کسب عنوان آقای ایران و همچنین مقام دوم رسته کوتاه‌قد در کوالالامپور مالزی و مقام چهارم رسته کوتاه‌قد در ژنو سوئیس را کسب نمود.

    سال 1353 شمسی برابر با 1974 میلادی به مقام نخست رسته کوتاه‌قد، کسب عنوان آقای ایران و مقام پنجم رسته کوتاه‌قد در ورونا ایتالیا رسید.

    سال 1354 شمسی معادل با 1975 میلادی، مقام نخست رسته کوتاه‌قد و کسب عنوان آقای ایران و مقام نخست رسته کوتاه‌قد در سنگاپور را کسب نمود.

    سال1355 شمسی برابر با 1976 میلادی به مقام نخست رسته کوتاه‌قد، کسب عنوان آقای ایران و مقام دوم رسته کوتاه‌قد در لاهور پاکستان رسید.

    در سال 1357 شمسی معادل با 1978 میلادی نیز به مقام نخست رسته کوتاه‌قد و کسب عنوان آقای ایران، مقام سوم رسته 70 کیلوگرم در سنگاپور نائل شد.

    در سال 1376 شمسی برابر با 1997 میلادی، مقام دوم پیشکسوتان آسیا در سئول کره جنوبی را کسب نمود.

    جمع بندی

    سهراب سرابی اسطوره بدنسازی ایران در سال 1325 در مشهد متولد شد و در سن 16 سالگی با تلاش فراوان وارد رشته بدنسازی شد. از همان ابتدا توانمندی‌های خود را با وجود دشمنی‌ها نشان داد. ایشان 13 سال متوالی عنوان قهرمان قهرمانان و آقای ایران را یدک کشید. فرزند ایشان سامان سرابی نیز از قهرمانان نام‌آور کشور در جهان می‌باشند. برای ایشان سلامت و عمر بابرکت را از خداوند منان خواستاریم.


     N:1564

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *