تغذیه و رژیم غذایی, مقالات

نوشیدنی‌‌های سرشار از پروتئین برای بهبود تغذیه

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 2 دقیقه

    افراد ورزشکار و بدنساز بیش از سایر افراد از پروتئین استفاده می‌‌کنند، اما صرف‌‌نظر از اهداف شما، پروتئین یکی از مهم‌‌ترین درشت مغذی‌ها به شمار می‌‌رود. افراد بزرگ‌سالی که بیشتر طول روز خود را به‌صورت نشسته سپری می‌‌کنند، به 0.4 گرم پروتئین به ازای هر 450 گرم وزن بدن خود نیاز دارند، اما افرادی که تمریناتی را به‌صورت تفریحی انجام می‌‌دهند به 0.5 گرم پروتئین به ازای هر 450 گرم از وزن بدن خود نیاز دارند. این میزان برای ورزشکاران استقامتی و قدرتی در حدود 0.6 الی 0.9 گرم است. اگر در دریافت پروتئین کافی از طریق رژیم غذایی با مشکل مواجه هستید، به دنبال نوشیدنی‌‌های سرشار از پروتئین باشید.

    شیر

    هیچ‌‌چیز ساده‌‌تر از افزودن چند لیوان شیر به رژیم غذایی خود نیست، زیرا هر فنجان شیر حاوی 8 گرم پروتئین است. شیر سرشار از کلسیم، روی، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌‌های B می‌‌باشد. علاوه بر این، بسیاری از شیرهای عرضه‌‌شده در بازار غنی‌شده با ویتامین D هستند، که این ویتامین برای سلامتی استخوان‌‌ها ضروری می‌‌باشد.

    سویا

    افرادی که به لبنیات آلرژی دارند، می‌‌توانند از شیر سویا استفاده کنند. اغلب شیرهای سویا در حدود 7 الی 10 گرم پروتئین و 4.5 گرم چربی در هر فنجان هستند، بنابراین شیر سویا نیز می‌‌تواند پروتئین موردنیاز بدن را تأمین کند. توجه داشته باشید که شیر سویا برخلاف شیر فاقد مقدار بالایی ویتامین‌‌های B یا کلسیم نیست، بنابراین از دریافت این مواد از طریق سایر منابع اطمینان حاصل ‌‌کنید.

    پودر پروتئین

    دریافت پروتئین به‌صورت نوشیدنی نیز روش دیگری برای تأمین پروتئین موردنیاز بدن به شمار می‌‌رود. بسیاری از نوشیدنی‌‌های پروتئینی حاوی 20 الی 30 گرم پروتئین در هر وعده مصرف هستند. این محصولات چربی و کربوهیدرات بسیار کمی دارند. شما می‌‌توانید پودرهای پروتئینی مبتنی بر مواد لبنی نیز خریداری کنید که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به پروتئین وی با جذب سریع یا کازئین با جذب آرام اشاره کرد. پروتئین تخم‌‌مرغ، سویا و سایر موارد گیاهی نیز در پودرهای پروتئین یافت می‌‌شود. مصرف پودرهای پروتئینی ضروری نیست، اما آن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند، زیرا دیگر نیازی نیست که یک وعده غذایی کامل مصرف کنید.

    اسموتی

    شما می‌‌توانید با افزودن چند ماده، اسموتی‌‌های غنی از پروتئین تهیه کنید. اگر اسموتی خود را از طریق سبزیجات و میوه‌‌ها تهیه می‌‌کنید، می‌‌توانید با افزودن اندکی پنیر روستایی یا ماست کم‌‌چرب، میزان پروتئین آن را افزایش دهید. مرکز سلامت مک‌‌کینلی دانشگاه ایلینوی نیز افزودن شیر به اسموتی و سایر نوشیدنی‌‌ها به‌منظور افزایش میزان پروتئین آن را توصیه می‌‌کند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت livestrong.com)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *