آموزش حرکات سرشانه, راهنمای حرکات بدنسازی

کلین سریع با هالتر (Clean and Jerk)

  • نوع حرکت: وزنه‌برداری

    ماهیچه هدف: سرشانه

    ابزار: هالتر

    سطح: حرفه‌ای

    دستورالعمل

    1. با استفاده از یک هالتر بر روی زمین و در نزدیکی ساق پا، میله را باحالت گیرش معمولی یا hook grip در خارج از پاها بگیرید. با اعمال وزن به پاشنه‌ها و در حین صاف نگه‌داشتن پشت، سینه و صورت به سمت جلو و سرشانه‌ها در مقابل میله، باسن خود را پایین بیاورید.
    2. اولین کشش را به کمک پاشنه‌ها و کشش زانوها آغاز کنید. زاویه پشت شما باید ثابت بوده و دست‌ها همچنان صاف باشند. وزنه را با دقت بالا ببرید.
    3. اکنون زمان دومین کشش فرارسیده است که اصلی‌ترین عامل شتاب برای کلین است. هم‌زمان با رسیدن میله به وسط ران، باسن خود را بکشید. از حالت پرش برای باسن، زانوها و قوزک استفاده کرده و با سرعت میله را بالا ببرید. نیازی نیست که به دست‌ها فشار وارد کرده و وزنه‌ها را بالا بکشید. در پایان دومین کشش، بدن باید کاملاً کشیده بوده و دست‌ها صاف باشند.
    4. هم‌زمان با کشش کامل، انتقال به سومین کشش با شراگ و کشش دست‌ها به کمک حرکت آرنج به بالا و بیرون آغاز می‌شود. در بیشترین حالت کشش، خود را به‌شدت پایین کشیده و جهت دست‌های خود را در زیر میله تغییر دهید. میله را در حالت اسکات جلو نگه‌داشته و عمق اسکات به ارتفاع میله در پایان کشش سوم بستگی دارد. میله باید بر روی سرشانه قرارگرفته و به‌آرامی با گلو برخورد داشته باشد. به‌تدریج به حالت اسکات بازگردید. این امر به بازیابی شما کمک می‌کند.
    5. از پاشنه‌های خود کمک گرفته و نیم‌تنه را صاف نگه‌داشته و به حالت ایستاده بازگردید.
    6. در فاز دوم این حرکت، وزنه به بالای سر برده می‌شود. وزنه را در مقابل سرشانه‌های خود گرفته و با دیپ آغاز کنید. پاهای خود را دقیقاً زیر باسن خود قرار داده، زانوها را بدون حرکت باسن خم‌کنید. به‌آرامی پایین رفته و جهت را باقدرت کامل تغییر دهید.
    7. از پاشنه‌های خود برای ایجاد سرعت و قدرت استفاده کرده و توجه داشته باشید که باید سر خود را از مسیر میله دور نگه‌دارید.
    8. در این لحظه و هم‌زمان با جدا شدن پا از زمین، پاها باید به‌سرعت در حالت دریافت قرار گیرند. در این مدت کوتاه، پاها به سکو فشار وارد نمی‌کنند. پاها از هم فاصله گرفته و یکی از پاها جلو و دیگری در پشت قرار می‌گیرد. میله را با قفل دست‌ها در بالای سر دریافت کنید. به حالت آغازین بازگردید.

    حرکات جایگزین

    کلین سریع تک دست با کتل بل

    ماهیچه هدف: سرشانه

    نوع ابزار: کتل بل

    Power Jerk

    ماهیچه هدف: عضلات سرشانه

    نوع ابزار: هالتر


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت bodybuilding.com)

     


    حرکات تمرینی و بدنسازی می‌بایست همراه با یک برنامه تمرین و زیرنظر مربی انجام شود.
    مسئولیت انجام صحیح حرکات به عهده ورزشکار بوده و تن ورز تنها جهت کمک به ورزشکاران عزیز، محتوا را تولید یا ترجمه کرده و مسئولیتی در قبال انجام صحیح حرکات و یا آسیب‌های احتمالی ندارد.
    هم‌چنین در صورت تمایل به دریافت یک برنامه تمرین علمی و زیرنظر مربیان، می‌توانید وارد صفحه دریافت برنامه بدنسازی و رژیم غذایی شوید.


     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *