تغذیه و رژیم غذایی, کاهش وزن، چربی‌سوزی, مقالات

5 راز رژیم‌‌های غذایی سرشار از چربی

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه 

     1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 رای)
    Loading...

    رژیم‌‌های غذایی سرشار از چربی در سال‌‌های اخیر با محبوبیت زیادی مواجه شده‌‌اند و بسیاری از کارشناسان تغذیه استفاده از این رژیم‌‌های غذایی را برای کاهش وزن به افراد توصیه می‌‌کنند. علی‌‌رغم محبوبیت اخیر، این رژیم‌‌های غذایی جدید نبوده و به روش‌‌های مختلفی در طی قرن اخیر به‌کاربرده شده‌‌اند. در ادامه با 5 راز در مورد این رژیم‌‌های غذایی آشنا خواهید شد.

    1. رژیم‌‌های غذایی پرچرب منجر به سوزانده شدن کالری بیشتر نمی‌‌شوند

    این ایده که مصرف چربی بیشتر منجر به افزایش کالری سوزی می‌‌شود، چند دهه پیش مطرح شد. اخیراً، چند مطالعه به بررسی این سؤال پرداخته و به پاسخ‌‌های جالبی دست‌یافته‌اند.

    اگر از افراد بخواهید که تعداد برابری کالری در یک روز مصرف کنند، افرادی که از رژیم‌‌های غذایی سرشار از چربی و کربوهیدرات کم استفاده کرده‌‌اند، در مقایسه با افرادی که کربوهیدرات بیشتر و چربی کمتری مصرف می‌‌کنند، نمی‌‌توانند کالری بیشتری بسوزانند (1،2).

    ثانیاً، اگر رژیم غذایی سرشار از چربی یا سرشار از کربوهیدرات در اختیار افراد قرار داده‌شده و آن‌ها اجازه خوردن غذا به حد کافی داشته باشند، افرادی که از رژیم غذایی سرشار از چربی استفاده کرده‌‌اند، کالری بیشتری نمی‌‌سوزانند، بلکه آن‌ها کالری زیادی دریافت کرده و درنتیجه با افزایش وزن مواجه می‌‌شوند (3).

    1. چربی آسان‌‌تر از کربوهیدرات ذخیره می‌‌شود

    یکی دیگر از مباحث جنجالی درزمینهٔ رژیم‌‌های‌‌ غذایی سرشار از چربی در طی دهه‌‌های اخیر این است که کربوهیدرات‌‌ها به‌طور بهینه‌‌تری در مقایسه با چربی رژیمی به‌عنوان چربی در بدن ذخیره می‌‌شوند.

    واقعیت این است که چربی‌‌ها آسان‌‌تر از کربوهیدرات‌‌ها جذب می‌‌شوند و این موضوعی است که محققان سه دهه پیش به آن دست یافتند. چربی موجود در مواد غذایی به میزان 96% در بدن به‌صورت چربی ذخیره می‌‌شود. از سوی دیگر، میزان بازده ذخیره کربوهیدرات‌‌ها به‌صورت چربی در حدود 80% است (4). کربوهیدرات‌‌ها با بازده 95% به گلیکوژن تبدیل می‌‌شوند که این میزان با بازده ذخیره‌‌سازی چربی به‌صورت چربی یکسان است.

    1. چربی باعث حس سیری نمی‌‌شود

    “خوردن چربی منجر به افزایش حس سیری می‌‌شود.” این‌یکی از باورهای نادرست افراد در مورد رژیم‌‌های غذایی سرشار از چربی است. متأسفانه، علم خلاف این موضوع را ثابت کرده است.

    زمانی که میزان سیری به ازای هر کالری دریافت موردبررسی قرار می‌‌گیرد، چربی‌‌ها در مقایسه با پروتئین‌‌ها و کربوهیدرات‌‌ها حس سیری کمتری ایجاد می‌‌کنند (5). حس سیری ایجادشده توسط غذاهای سرشار از چربی ازجمله پنیر و بادام‌‌زمینی نصف سیب‌‌زمینی و جوی دوسر است.

    علاوه بر این، زمانی که چربی‌‌ها را با کربوهیدرات‌‌ها و پروتئین‌‌ها مقایسه می‌‌کنید، میزان سیری آن‌ها کمتر است. به‌طور متوسط، سیری حاصل از 300 کالری پروتئین و 400 کالری کربوهیدرات برابر با 800 کالری چربی است.

    1. مصرف چربی بیشتر، اشتها را کاهش نمی‌‌دهد

    اکنون بدین نتیجه رسیدیم که چربی‌‌ها در مقایسه با سایر مواد غذایی حس سیری بیشتری ایجاد نکرده و ممکن است حس سیری کمتری در مقایسه با مواد غذایی دیگر داشته باشند. بنابراین، زمانی که افرادی که از چربی‌‌ها برای تأمین نیازهای بدن خود استفاده می‌‌کنند، در مقایسه با سایر افراد غذای بیشتری مصرف می‌‌کنند.

    مطالعه‌‌ای نشان دهد که هم‌زمان با افزایش درصد کالری‌‌های دریافتی از چربی‌‌های رژیمی، میزان کالری دریافتی افزایش می‌‌یابد (6). افرادی که در حدود 50% کالری روزانه خود را از چربی‌‌ها دریافت می‌‌کنند، روزانه در حدود 750 کالری بیشتری در مقایسه با افرادی که فقط 15-20% کالری روزانه خود را از چربی‌‌ها دریافت می‌‌کنند، مصرف خواهند کرد. چندین مطالعه نیز این نتیجه را مورد تائید قرار داده‌‌اند. تأثیرات نیز نسبتاً معنادار بوده و با افزایش میزان چربی دریافتی، نیاز به کالری افزایش می‌‌یابد (7،8).

    1. رژیم‌‌های غذایی سرشار از چربی به چربی سوزی کمک می‌‌کنند، اما تأثیر چشمگیری ندارند

    این جمله یکی از مواردی است که در آن دروغ به شکل واقعیت بیان‌شده است. اگرچه نمی‌‌توان آن را یک دروغ قلمداد کرد، بااین‌حال، صحت چندانی نیز ندارد.

    اگرچه کاهش میزان کربوهیدرات و افزایش میزان چربی دریافتی و استفاده از رژیم غذایی سرشار از چربی به افزایش چربی سوزی کمک می‌‌کند. اما این بدین معنا نیست که شما چربی بیشتری از دست خواهید داد. واقعیت این است که شما میزان چربی دریافتی را خواهید سوزاند. اگر میزان کالری دریافتی بیشتر از کالری سوزانده شده باشد، بدن شما چربی را ذخیره خواهد کرد.

    مطالعه نشان داد که اکسیداسیون (سوزاندن) چربی میزان جذب چربی را افزایش می‌‌دهد، اما اگر میزان کالری دریافتی بیشتر از کالری سوزانده شده باشد، بدن شما چربی را ذخیره خواهد کرد. بنابراین، برای کاهش وزن، ضروری است میزان کالری سوزانده شده بیشتر از کالری دریافتی باشد.

    مطالعه دیگری نیز نشان داد که علی‌‌رغم سوزاندن چربی بیشتری در طی استفاده از رژیم‌‌های غذایی سرشار از چربی، میزان چربی ذخیره‌‌شده همچنان بیشتر از حالتی خواهد بود که فرد چربی کمتری دریافت می‌کند (10).

    واقعیت این است: افزایش میزان چربی دریافتی میزان چربی سوزانده شده را افزایش می‌‌دهد، اما این امر تأثیری برای کاهش وزن ندارد.

    نتیجه‌‌گیری

    رژیم‌‌های غذایی سرشار از چربی در برخی شرایط می‌‌توانند مناسب باشند، اما باید بتوانیم آن‌ها را به‌خوبی مدیریت کنیم. رژیم‌‌های غذایی پرچرب میزان چربی سوزانده شده را افزایش نداده و یا منجر به کاهش کالری دریافتی نمی‌‌شوند. چربی‌‌‌‌های آسان‌‌تر از کربوهیدرات‌‌ها جذب می‌‌شوند و میزان متابولیسم را به‌منظور تسریع کاهش وزن افزایش نمی‌‌دهند.

    اطلاعات موردنیاز در مورد انواع مختلف رژیم‌‌های غذایی، درشت مغذی‌ها و رژیم غذایی مناسب را از مربی خود دریافت کنید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت blog.nasm.org)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    3 دیدگاه در “5 راز رژیم‌‌های غذایی سرشار از چربی

    1. شراره گفت:

      ممنون از مطالب خوبتون

    2. شراره گفت:

      ممنون از شما

    3. محمدامین رضایی گفت:

      خیلی عالی مرسی از سایت خوبتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *