سلامت عمومی, سلامت عمومی بانوان, مقالات

ناخن‌ ها درباره سلامتی شما چه می‌ گویند؟

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه

    شاید شنیده‌‌اید که ناخن‌‌ها اطلاعات زیادی در مورد سلامتی ارائه می‌‌دهند. آیا می‌‌دانید با نگاه کردن به دستانتان می‌‌توانید به وضعیت سلامت بدن خود پی ببرید؟ در این مقاله به بررسی وضعیت ناخن‌‌ها و ارتباط آن‌ها با وضعیت سلامتی بدن خواهیم پرداخت.

    1. محصول عناصر

    آیا تابه‌حال احساس کرده‌‌اید که ناخن‌‌های شما در طی ماه‌‌های زمستان شکننده‌‌تر می‌‌شوند؟ این بدین دلیل است که دمای داخل منزل گرم و خشک و هوای محیط بیرون سرد و یخبندان است و این امر منجر به کاهش رطوبت ناخن‌‌های شما گردیده و درنتیجه ناخن‌‌های ترک برداشته و لایه‌لایه می‌‌شوند.

    1. بیماری تیروئید

    شکنندگی ناخن صرفاً به دلیل هوای سرد رخ نمی‌دهد. در برخی موارد، شکنندگی ناخن به دلیل ابتلای فرد به بیماری‌‌های تیروئید است. افراد مبتلابه بیماری‌‌های تیروئیدی اغلب پوست خشک، دردناک و سفتی دارند.

    1. عفونت قارچی

    اگرچه زردی ناخن‌‌های شما ممکن است ظاهر بدی نداشته باشد، اما این تغییر رنگ به دلیل وجود عفونت قارچی است و باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید. با تشدید عفونت، ناخن‌‌ها خمیده شده و منجر به بروز درد در گوشت انگشتان می‌‌شوند.

    1. سوءتغذیه

    کاهش رنگ ناخن‌‌ها نیز به چندین دلیل رخ می‌دهد که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به سوءتغذیه اشاره نمود. فقدان ویتامین‌‌ها و پروتئین در رژیم غذایی می‌‌تواند منجر به کاهش ضخامت مو و کاهش رنگ‌دانه‌های موجود در ناخن‌‌ها گردد.

    1. کم‌‌خونی

    عدم وجود رنگ‌دانه‌ها در پوست یکی از نشانه‌‌های کم‌‌خونی است که ناشی از کاهش سلول‌‌های قرمز خونی است. ازجمله این موارد می‌‌توان به تغییر حالت ناخن‌‌ها و شکنندگی آن‌ها اشاره کرد. اگر کاهش رنگ پوست و شکنندگی ناخن‌‌ها با خستگی همراه باشد، فرد باید به‌سرعت آزمایش خون دهد، زیرا ممکن است در معرض کم‌‌خونی باشد.

    1. مشکلات کبدی

    ناخن‌‌های سالم باید شفاف باشند. اما اگر خطوط تیره‌‌ای بر روی ناخن وجود داشته باشند، ممکن است فرد مشکلات کبدی داشته باشد. همچنین تیرگی حاشیه ناخن‌‌ها نیز می‌‌تواند نشانه ابتلای فرد به هپاتیت باشد.

    1. مشکلات ریوی

    اگر اکسیژن کافی دریافت نکرده و یا با مشکلات ریوی مواجه هستید، ناخن‌‌های شما ممکن است به آبی تغییر رنگ دهند. آبی شدن رنگ ناخن می‌‌تواند نشانه مسمومیت با مونواکسید کربن نیز باشد.

    1. مشکلات قلبی

    اگر با مشکلات قلبی مواجه باشید، ناخن‌‌های شما ممکن است تغییر رنگ داده و یا شکل آن‌ها تغییر یابد. رنگ آبی ناخن حاکی از وجود مشکلات قلبی است، این در حالی است که کمرنگی ناخن‌‌ها نیز می‌‌تواند نشانه نارسایی قلبی باشد.

    1. پسوریازیس

    همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، زردی ناخن می‌‌تواند نشانه وجود نوعی عفونت در بدن باشد. در برخی موارد، زردی رنگ ناخن‌‌ها نشانه پسوریازیس نیز می‌‌باشد. این مشکل بسیار نادر است، اما اگر تغییری در رنگ ناخن‌‌های خود احساس کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

    1. وسواس

    برخی افراد ممکن است به جویدن ناخن‌‌های خود عادت داشته باشند. اما عادت جویدن ناخن تا حد خونریزی ناخن‌‌ها نوعی وسواس به شمار می‌‌رود.

    1. آرتروز التهابی

    ناخن‌‌ها به‌طورمعمول کاملاً صاف نیستند. اما اگر برآمدگی‌‌ها یا شیارهایی بر روی سطح ناخن ایجاد شود، فرد ممکن است با آرتروز التهابی مواجه باشد. این مشکل اغلب با کاهش رنگ ناخن‌‌ها نیز همراه است.

    1. لوپوس

    تشخیص این بیماری نقص ایمنی بسیار دشوار است، زیرا علائم از فردی به فردی دیگر متفاوت است. ازجمله علائم اولیه لوپوس می‌‌توان به برآمدگی ناخن و سرخی در ناحیه کوتیکول اشاره کرد.

    1. سرطان پوست

    تیرگی در زیر ناخن ممکن است به‌واسطه ضربه ایجاد شود. اما اگر خطوط تیره‌‌ای زیر ناخن‌‌های خود مشاهده می‌‌کنید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. تغییر رنگ می‌‌تواند نشانه ملانوما باشد.

    1. دیابت

    رنگ ناخن‌‌های افراد مبتلابه دیابت به دلیل تجزیه قند و تأثیر آن بر کلاژن موجود در ناخن‌‌ها زرد می‌‌باشد. اگر ضخامت ناخن‌‌ها نیز افزایش‌یافته و در حین کوتاه کردن فرد احساس درد داشته باشد، احتمال تشدید دیابت وجود دارد.

    1. استفاده بیش‌ازحد از لاک ناخن

    مانیکور می‌‌تواند تأثیر نامطلوبی بر ناخن‌‌های شما داشته باشد. برخی از لاک‌‌های ناخن نیز می‌‌توانند ناخن‌‌های شما را زرد کنند. استفاده از چسب‌‌های اکریلیک برای چسباندن ناخن‌‌های مصنوعی نیز می‌‌تواند به ناخن‌‌ها آسیب‌زده و منجر به بروز عفونت گردد.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت cheatsheet.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۲ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    3 دیدگاه در “ناخن‌ ها درباره سلامتی شما چه می‌ گویند؟

    1. محدثه میرزایی گفت:

      سلام. ممنون از مقاله خوبتون. از این روش‌ها استفاده کردم و ناخن‌هام خیلی بهتر شدن.

    2. مرادمند گفت:

      خیلی عالی بود. مرسی از سایت عالی تون

    3. نرگس محمدی گفت:

      خیلی جالب بود مرسی از سایت عالی تون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *