پروتئین‌ها, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

مکمل پودرهای جایگزین مواد غذایی چیست؟

  • پودر جایگزین مواد غذایی، یا MRP مفهومی است که در اواسط دهه 1990 توسط بیل فیلیپس و دکتر اسکات کانلی با عرضه Met-Rx ارائه شد. هدف از این محصول ارائه نوشیدنی سودمندی است که می‌تواند جایگزین غذا شود و دارای پروتئین بالا، کربوهیدرات متوسط، چربی کم، و مجموعه‌ای غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. این محصول بین وعده‌های غذایی یا به جای غذا مصرف می‌شود و شما می‌توانید از طریق آن به سرعت مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کنید.

    مزایای پودرهای جایگزین غذا:

    برای رشد ماهیچه‌ها، وعده‌های غذایی باید هر سه ساعت مصرف شوند و با MRP می‌توانید این زمان را حفظ کرده و هر سه ساعت یک‌بار از آن مصرف کنید.

    برای کاهش چربی نیز این موضوع صدق می‌کند: 5-6 وعده غذایی سریع و کوچک به جای سه وعده غذایی که متابولیسم بدن شما را در طول روز فعال نگه‌می‌دارد و در نتیجه منجر به کاهش چربی می‌گردد. یکی از مشکلات اساسی کسانی که از رژیم غذایی استفاده می‌کنند این است که آن‌ها به منظور کاهش وزن غذا نمی‌خورند و گرسنگی را تحمل می‌کنند و من بارها این جمله را شنیده‌ام که “اگر دهانم را با چسب ببندم، وزنم را می‌توانم کاهش دهم.”

    در این جا چند مساله وجود دارد ـ شما می‌خواهید چربی خود را کاهش دهید که به معنای کاهش ماهیچه، چربی و آب به همراه افزایش متابولیسم بدن می‌باشد و در صورتی که تغذیه نداشته باشید سرعت متابولیسم خود را کاهش داده و در نتیجه تلاش خود برای کاهش چربی را بی حاصل می‌نمایید.

    استفاده از MRP در کنار سایر غذاها منجر به فعال‌سازی متابولیسم می‌گردد.

    به تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن به صورت آسان و با طعمی مناسب می‌پردازد.

    محصولات جایگزین غذا:

    در ابتدا Met-Rx تنها گزینه موجود بود و در دو بسته ارائه می‌شد که برای مصرف باید آن‌ها را ترکیب می‌کردید. این ایده بسیار کوتاه مدت بود و به سرعت با محصول کنونی جایگزین شد. به همراه محصول کتابچه‌ای برای ورزش و تغذیه ارائه می‌شد که اطلاعاتی را در مورد ورزش و تغذیه برای دستیابی به فرم بدنی ایده‌آل ارائه می‌کرد. در آن زمان، این ایده از مصرف غذاهای آبکی توسط افرادی که از سوختگی رنج می‌بردند نشئت گرفت.

    در واقع، این اولین نظر دکتر کانلی بود و سپس بیل فیلیپس این ایده را گسترش داد و آن را به عنوان محصولی برای ورزشکاران ارائه داد. احتمالا بزرگترین رقیب برای Met-Rx خود بیل فیلیپس بود، زیرا او بعد از مدتی از شرکت جدا شد و یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تولید کننده مکمل با نام EAS را تاسیس کرد. آن‌ها MyoPlex را به عنوان جایگزین مواد غذایی خود عرضه کردند و در کنار آن نمونه Deluxe را نیز ارائه دادند که مختص ورزشکاران بود.

    این محصول حاوی گلوتامین و HMB بود. امروزه نمونه‌های متعددی در بازار یافت می‌شود که از نظر ترکیب فرمولی مشابه Met-Rx و MyoPlex می‌باشند. Met-Rx از پروتئین شیر (متامیوسین) استفاده می‌کرد اما محصولات کنونی اغلب از پروتئین وی یا ترکیبی از سایر پروتئین‌ها استفاده می‌کنند. محصولات دیگری نیز وجود دارند که از ریزمغذی‌ها استفاده می‌کنند: برای مثال MHP از ریزمغذی‌هایی با ترکیب 45-35-20 (کربوهیدرات ـ پروتئین ـ چربی) استفاده می‌کند و محصول Macrobolic MRP را به محصولی منحصر به فرد تبدیل می‌نماید.

    برخی از آن‌ها دارای کربوهیدرات کمتری نسبت به نمونه‌های دیگر می‌باشند و برخی دیگر نیز مواد غذایی دیگری را وارد ترکیب می‌نمایند که از این میان می‌توان به MesoTech اشاره کرد که دارای کراتین، گلوتامین و BCAA می‌باشد. علاوه بر این، محصولات زنانه‌ای نیز وجود دارند که دارای کالری کمتری بوده و برای کاهش چربی به کار برده می‌شوند. به طور میانگین، MRP دارای 30 الی 45 گرم پروتئین، 25 الی 30 گرم کربوهیدرات و در حدود 2 الی 3 گرم چربی می‌باشد و در مدلهای “Lite” این مقادیر نصف شده‌اند.

    انتخاب و استفاده از :MRP

    علی رغم اینکه MRP ها محصولات ساده‌ای هستند، برای انتخاب بهترین نمونه بهتر است تحقیقاتی را انجام دهید. MRP صرفا یک مکمل بدنسازی نمی‌باشد و امروزه توسط بسیاری از افرادی که برای تناسب اندام تلاش می‌کنند نیز به کار برده می‌شود.

    بنابراین، هدف شما از ورزش چیست؟ آیا به دنبال کاهش چربی هستید؟ در این صورت باید از نمونه‌هایی که دارای کربوهیدرات و کالری کمتری هستند استفاده کنید.

    آیا بدنساز هستید و می‌خواهید مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را به موقع تامین نمایید؟ در این صورت نمونه‌ای را انتخاب کنید که دارای کالری بیشتر و کراتین باشد.

    آیا ورزشکار هستید؟ چه ورزشی انجام می‌دهید؟ مهمتر از همه، نیازمندی ورزش شما به کالری چگونه است؟ با توجه به نیازهای خود و ورزش خود می‌توانید نمونه‌ای را انتخاب کنید که دارای منابع پروتئین وی می‌باشد.

    استفاده از MRP ساده می‌باشد. مصرف آن به صورت هر سه ساعت و همچنین تامین پروتئین‌های مورد نیاز بدن دستیابی شما به اهدافتان را تسهیل می‌کند. علی رغم اینکه استفاده از غذا برای بدن ضروری می‌باشد، استفاده از دو بسته MRP می‌تواند مزایای زیادی را برای بدن شما فراهم آورد. چیزی که نیاز دارید یک ظرف برای هم زدن و یک نوشیدنی می‌باشد. شما حتی می توانید آن را از قبل تهیه کرده و همراه خود داشته باشید.

    این محصول استفاده‌های زیادی دارد:

    آیا شغل شما با سفر ارتباط دارد؟ یک یا دو بسته به همراه خود داشته باشید! آیا اغلب در بیرون هستید و معمولا نهار را از دست می‌دهید؟ چند بسته همراه خود داشته باشید. آیا به تنهایی کار می‌کنید و حوصله تنها غذا خوردن را ندارید! بنابراین می‌توانید MRP را وارد برنامه غذایی خود کنید و دستیابی به اهداف خود را تسهیل نمایید. طبق معمول، قبل از خرید و مصرف، دستورالعمل را به طور کامل مطالعه نمایید.


    تالیف و ترجمه تن ورز

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    1 دیدگاه در “مکمل پودرهای جایگزین مواد غذایی چیست؟

    1. شراره گفت:

      جالب بود ممنون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *