تغذیه و رژیم غذایی, کاهش وزن، چربی‌سوزی, مقالات

چگونه غذاهای باقیمانده تعطیلات را با ارزش تر کنیم؟

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه 

     

    غذاهای بسیار خوشمزه‌‌ای در روزهای تعطیل تهیه می‌‌شوند. بسیاری از ما روزهای تقلب در رژیم غذایی خود را به روزهای تعطیل موکول کرده و در این روز رژیم غذایی و عادت‌‌های غذایی سالم خود را کنار می‌‌گذاریم.

    لذت بردن از غذاهای متنوع به مدت یک روز یا یک وعده غذایی در جشن‌‌های خاص نظیر روز شکرگزاری یا روز کریسمس هیچ مشکلی در رژیم غذایی شما ایجاد نمی‌‌کند و بسیاری از مربیان و کارشناسان سلامت نیز با این امر مشکلی ندارند. اما با غذاهای باقیمانده این روزها چه می‌‌کنید؟ اگر آن‌ها را به‌درستی استفاده نکنید، ممکن است با افزایش وزن مواجه شوید.

    بازگشت به رژیم غذایی پیشین بعد از یک روز پرخوری دشوار نیست، اما درصورتی‌که غذاهای باقیمانده را بخواهید در روزهای آتی مصرف کنید، بازگشت به رژیم غذایی پیشین بسیار دشوار خواهد بود. به شاگردان خود کمک کنید تا کنترل خود را از دست ندهند. در ادامه ایده‌‌هایی را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا نه‌تنها مزه غذاهای باقیمانده را بهتر کنید، بلکه میزان مواد مغذی آن‌ها را افزایش داده و به شاگردانتان کمک کنید تا بتوانند به‌آسانی به تغذیه سالم خود بازگردند.

    سیب‌‌زمینی و سایر کربوهیدرات‌‌ها

    بسیاری از غذاهایی که در تعطیلات تهیه می‌‌شوند، می‌‌توانند میزان کربوهیدرات دریافتی شما را افزایش دهند. اگر از برنامه غذایی متعادل استفاده کنید، خواهید توانست از سیب‌‌زمینی له‌شده، سیب‌‌زمینی شیرین و سایر غذاهای حاوی کربوهیدرات نیز استفاده نمایید.

    • پای سبزیجات: این غذای خوشمزه ترکیبی از گوشت و سبزیجات است که بر روی آن سیب‌‌زمینی له‌شده قرار داده‌شده است. در داخل آن نیز می‌‌توانید از مواد غذایی خوشمزه استفاده کرده و لایه‌نازکی از سیب‌‌زمینی‌‌های باقیمانده را بر روی آن‌ها قرار دهید.
    • برای کنترل وعده‌‌های غذایی خود، غذای باقیمانده را به فریتاتا تبدیل کنید. مواد غذایی باقیمانده و تخم‌‌مرغ را ترکیب کرده و به‌صورت مافین بپزید.
    • سیب‌‌زمینی باقیمانده را له کرده و سپس پنکیک تهیه کنید. تخم‌‌مرغ، سبزیجات و اندکی پنیر را ترکیب نموده و یک پنکیک خوشمزه تهیه کنید.
    • مصرف بیش‌ازحد کربوهیدرات منجر به افزایش وزن می‌‌شود، بنابراین غذاهای حاوی نشاسته را برای روزهایی نگهداری کنید که تمرینات دشواری انجام می‌‌دهید تا بتوانید به‌سرعت آن‌ها را بسوزانید.

    به خاطر داشته باشید که کربوهیدرات‌‌ها می‌‌توانند شرایط نامطلوبی را برای شما ایجاد کنند و اگرچه افراد ممکن است در تعطیلات نیز رژیم غذایی خود را مراعات کنند، بااین‌حال احتمال کاهش وزن وجود دارد.

    بوقلمون باقیمانده

    گوشت اصلی‌‌ترین زینت‌بخش سفره‌‌های شام در روزهای تعطیل است. همان‌طور که می‌‌دانید گوشت سرشار از پروتئین می‌باشد، اما افراد ممکن است در مصرف آن‌ها زیاده‌‌روی کنند.

    غذاهای سالم با بوقلمون

    در ادامه برخی از روش‌‌های استفاده از بوقلمون باقیمانده در روزهای بعد از تعطیلات را با شما در میان خواهیم گذاشت:

    • گوشت را به‌صورت ورقه برشد داده و از آن به‌جای نان باگت استفاده کرده و ساندویچ کم کربوهیدرات تهیه کنید.
    • گزینه دیگر برای استفاده از بوقلمون باقیمانده، تهیه ساندویچ با قرار دادن تکه‌‌های کوچک گوشت بوقلمون بین کاهو و سایر سبزیجات است.
    • سایر قسمت‌‌های بوقلمون را در یک قابلمه قرار داده و اندکی آب و سبزیجات به آن اضافه کرده و سپس ترکیب حاصل را در فریزر قرار دهید و برای تهیه سوپ از آن استفاده نمایید.
    • سبزیجات باقیمانده نظیر هویج را با بوقلمون باقیمانده ترکیب نموده و یک سوپ خوشمزه تهیه کنید.
    • تکه‌‌های بوقلمون را با سبزیجات پخته‌‌شده ترکیب کرده و سپس اندکی لوبیا و غلات کامل و حتی اندکی فلفل و پنیر اضافه کنید.

    ژامبون چرب و شور

    بوقلمون بسیار مغذی بوده و برای رژیم غذایی و سبک زندگی سالم مناسب است. همه افراد می‌‌توانند بوقلمون را در روزهای غیر تعطیل نیز به برنامه غذایی خود اضافه کنند. اما این در حالی است که ژامبون بسیار چرب و شور بوده و باید با تناوب کمتری استفاده شود.

    برای استفاده سالم از غذاهای باقیمانده، آن‌ها را به مقدار اندکی در کنار غذاهای سالم‌‌تر استفاده کنید. برای مثال، اندکی ژامبون را در کنار سوپ سبزیجات مصرف کنید. نیازی نیست روغن یا نمک زیادی به سوپ اضافه کنید، زیرا ژامبون تمام این موارد را تأمین خواهد کرد. هرگز به ژامبون نمک یا روغن اضافه نکنید. شما می‌‌توانید چند تکه ژامبون را به سالاد یا سبزیجات اضافه کرده و از مصرف آن لذت ببرید.

    با کاهش قند میزان مواد مغذی غذاهای باقیمانده را افزایش دهید

    بسیاری از غذاهای باقیمانده تعطیلات حاوی قند و کالری هستند. بنابراین، برای استفاده سالم از آن‌ها ضروری است که میزان قند آن‌ها را کاهش دهید. شما می‌‌توانید از این مواد غذایی به‌عنوان طعم‌دهنده و شیرین‌‌کننده سایر غذاها استفاده کنید.

    • یک قاشق غذاخوری سس کرنبری را به جو اضافه کنید.
    • اندکی پای کدوتنبل را به طرز تهیه اسموتی خود اضافه نمایید.
    • اندکی کاسرول سیب‌‌زمینی شیرین را به پنکیک اضافه کنید. دیگر نیازی به افزودن قند برای افزایش شیرینی وجود ندارد.
    • مافین غلات را با باقیمانده سیب‌‌زمینی شیرین یا اسکواش تهیه نموده و اندکی سس کرنبری به آن اضافه کنید.
    • اندکی سس کرنبری را به چند ورقه پنیر اضافه کرده و به‌عنوان عصرانه استفاده کنید.

    مواد قندی می‌‌توانند تأثیر نامطلوبی بر رژیم غذایی شما داشته باشند.

    تمرین بعد از خوردن غذاهای باقیمانده تعطیلات را فراموش نکنید

    به‌منظور بهبود سلامت و تناسب‌‌اندام شاگردان، به آن‌ها اجازه ندهید تا بعد از تعطیلات تمرین را کنار بگذارند. این روش باعث افزایش وزن آن‌ها می‌‌شود. به آن‌ها توصیه کنید که تناسب‌‌اندام را به اصلی‌‌‌‌ترین اولویت زندگی خود تبدیل کنند.

    اگر به دلیل دغدغه‌‌های خانوادگی نمی‌‌توانید زمان زیادی را برای تمرین اختصاص دهید، شما همچنان می‌‌توانید به فعالیت‌‌های فیزیکی خود ادامه دهید. فرزندان خود را بیرون برده و با آن‌ها پیاده‌روی کنید. با آن‌ها در حیاط منزل فوتبال بازی کرده و به‌جای چرت بعدازظهر، به همراه خانواده بیرون رفته و پیاده‌‌روی داشته باشید.

    آشنایی با نحوه مغذی‌‌تر کردن غذاهای باقیمانده روزهای تعطیل می‌‌تواند تأثیر قابل‌‌توجهی بر موفقیت رژیم غذایی شما داشته باشد. از ترفندهای این مقاله و ایده‌‌های خلاقانه خود استفاده کنید تا بتوانید به اهداف خود دست‌یابید. شما همچنین می‌‌توانید غذاهای باقیمانده را با دوستان یا اعضای خانواده خود تقسیم کنید تا به‌تنهایی همه آن‌ها را نخورده و درنتیجه وزن خود را کنترل نمایید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت issaonline.com)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    3 دیدگاه در “چگونه غذاهای باقیمانده تعطیلات را با ارزش تر کنیم؟

    1. شراره گفت:

      خیلی جالب بود

    2. شراره گفت:

      جالب بود ممنون

    3. بهاره گفت:

      خیلی خوش مزه بودن فک نمی کردم ژامبون هم مواد مغذی داشته باشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *